گوناگون

چهاردهمین نشست بین المللی انرژی با حضور وزیر نفت ایران در مسکو آغاز شد

81164865 5696916

به گزارش ایرنا در این نشست دو روزه بیش از 200 تن از مقام های ارشد 50 کشور جهان و 15 سازمان بین المللی، تغییر توازن در مصرف انرژی را بررسی می کنند.

بررسی تغییر مسیرهای انرژی و نیز دخالت دادن رویکردهای سیاسی در بازار جهانی انرژی از جمله چالش هایی است که شرکت کنندگان در این نشست دو روزه درباره آن تبادل نظر می کنند.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر روسیه در آیین افتتاحیه این نشست با تشریح اهمیت انرژی در جهان امروز، از گفت و گو میان تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و ترانزیت کنندگان به عنوان یکی از ضرورت های اساسی بازار بین المللی انرژی برای تامین امنیت آن نام برد.

مدودیف با یادآوری گسترش جغرافیایی انرژی در سطح جهانی، از روسیه به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده انرژی نام برد که بازارهای خود را به سمت آسیا و اقیانوسیه توسعه می دهد.

وی بر ضرورت پرهیز از سیاسی کردن مقوله انرژی در جهان تاکید کرد و افزود: رواج چنین رویکردی تهدیدی جدی برای امنیت انرژی محسوب می شود.

نخست وزیر روسیه با بیان اینکه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید به آینده اطمینان داشته باشند، ادامه داد: بار دیگر تاکید می کنم که بازار انرژی باید جدا از رویکردهای سیاسی باشد.

ˈکازری یومیلاˈ نماینده دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست به اهمیت غیرقابل انکار انرژی در زندگی بشر اشاره و از آن به عنوان ابزار اصلی توسعه جوامع بشری یاد کرد.

وی با بیان اینکه آفریقا فقیرترین منطقه جهان از نظر ذخایر انرژی محسوب می شود، گفت: در زمان حاضر حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به انرژی دسترسی ندارند که اکثریت آنها در کشورهای آفریقایی به سر می برند.

ˈالکساندر نوواکˈ وزیر انرژی روسیه نیز در هدف از برگزاری این نشست را تقویت امنیت انرژی و ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در سطح جهانی اعلام کرد.

وی از افزایش رشد اقتصادی آسیا و نیز افزایش ۱۰ درصدی انرژی در اروپا و آمریکا به عنوان دلایل اصلی نیاز روزافزون به انرژی در سطح بین المللی نام برد و گفت: هم اکنون بازار انرژی در سطح جهانی شاهد تغییراتی است و آمریکا به دلیل استخراج گاز ˈشیستیˈ از واردکننده به صادرکننده تبدیل شده است.

{سنگ شیست (Schist) یا شیل (Shale) یا ماسه سنگ، سنگی غنی حاوی نفت، گاز و روغن است و آمریکا در حال حاضر تکنولوژی استخراج آن را دارد.}

نوواک اضافه کرد: از دیگر تغییرات بازار انرژی در حال حاضر این است که در سایه تولید گاز ˈال.ان.جیˈ می توان انرژی را به هر نقطه ای از جهان صادر کرد.

اروپام/۵۱۸ ** 2023

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا