گوناگون

چینی ها برای سرمایه گذاری در معادن فارس ابراز تمایل کردند

81194688 5749799

به گزارش ایرنا عصر دوشنبه ˈزوجوانشینگˈ پس از دیدار از سنگ مرمریت کوه سفید فنجان شهرستان بوانات استان فارس گفت: با دیدار صورت گرفته، تجربه ملموس تری از معادن ایران پیدا کردم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران منابع معدنی بسیار غنی دارد و فعالیت های چین در این حوزه هم در امر صادرات و خرید این منابع غنی بسیار گسترده است.

رییس انجمن سنگ چین اظهار کرد: بنا داریم ارتباطات هدفمندی را با انجمن سنگ ایران برقرار کنیم تا زمینه همکاری های گسترده دو کشور در حوزه معدنی و نیز بازاریابی محصولات تولیدی فراهم شود.

** فروش سنگ مرغوب ایران به نام ترکیه در بازارهای جهانی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در حاشیه این دیدار با بیان اینکه فارس قطب تولید سنگ مرمریت کشور است، گفت: در این دیدار هیأت چینی از نزدیک با ظرفیت ها، توانمندی ها و پتانسیل معادن سنگ در شهرستان بوانات و استان آشنا شد.

ˈعلی همتیˈ افزود: این هیأت با توجه به بازار خوب چین در زمینه انواع مختلف سنگ های تزئینی، نسبت به واردات این محصولات از استان فارس ابراز تمایل کرد.

وی در ادامه از پایین بودن میزان استخراج و استحصال انواع معادن سنگ های موجود و شناخته شده استان فارس ابراز ناخرسندی کرد و گفت: با وجود برخورداری از ذخیره 200 میلیون تنی سنگ معدنی استان فارس، سالانه تنها حدود سه میلیون تن استخراج می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تصریح کرد: در اختیار نداشتن بازارهای هدف دنیا سبب شده تا سنگ مرغوب ایران در بازارهای جهانی به نام ترکیه به فروش برسد.

وی گفت: اگرچه ایران از نظر ذخیره تنوع و تولید سنگ تزئینی در دنیا دارای رتبه شاخص است اما در امر صادرات، نقش در خور توجهی در بازارهای جهانی ندارد.

همتی توضیح داد: در استان فارس تعداد 135 معدن سنگ تزئینی با میزان سرمایه گذاری یک هزار و 110 ملیارد ریالی و نیز استخراج سالانه بیش از سه هزار تن با ذخیره قطعی 188 هزار تن و اشتغال سه هزار و 214 نفر در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: 490 معدن فعال با ذخیره قطعی دو هزار میلیون تن و با میزان سرمایه گذاری دو هزار و 893 میلیارد ریال و استخراج سالانه 43 میلیون تن و نیز اشتغال بیش از هفت هزار نفر در این استان فعالیت دارند.

این مقام مسؤول از تعداد 248 فقره پروانه اکتشاف خبر داد و گفت: همچنین تعداد 124 فقره گواهینامه کشف با ذخیره قطعی 398 میلیون تن و میزان سرمایه گذاری 40 میلیارد تن موجود است.

بر اساس این گزارش، اعضای هیأت 14 نفره چینی متشکل از بزرگترین خریداران مواد معدنی، معدن داران، معدنکاران، کارشناسان و سرمایه گذاران سنگ چین در سفر به استان فارس همچنین با استاندار این استان دیدار کردند. ک/2

2026**667**1504

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا