گوناگون

کارگاه های منطقه ای با موضوع اقتصاد مقاومتی در دانشگاهها برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی پهلوان عصر دوشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه لرستان به بیان مباحثی در مورد بحث های منطقه از جمله جنایات گروه تکفیری داعش پرداخت و اظهار داشت: داعش دست نشانده آمریکا بوده و اسنادی موجود هست که نشان می دهد ابوبکر بغدادی سرکرده گروهک داعش از جانب آمریکا حمایت می شود.

وی به اهداف شکل گیری گروه تکفیری داعش اشاره کرد و بیان داشت: غرب این گروهک را راه انداخت که مسلمانان را به جان یکدیگر بیندازد و از ظرفیت مسلمانان علیه خودشان استفاده کند ولی اکنون غرب متوجه شده است که این گروهک برای آنها خطری جدی محسوب می شود بنابراین درصدد تضعیف این گروه برآمده اند.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در اینباره افزود: غربی ها سعی می کنند به بهانه حمله به داعش از طریق کشورهای اسلامی علیه سوریه اقدام کرده و حمله نظامی در داخل سوریه راه بیندازند که این امر تجاوز به خاک سوریه محسوب می شود و ما این عمل را محکوم می کنیم.

نظارت کمرنگ دولت بر امور فرهنگی

پهلوان به بحث های فرهنگی و مشکلات ایجاد شده در این بخش اشاره کرد و گفت: بحث فرهنگی یکی از مباحثی است که از طرف دولت جدید بیان شد و آقای روحانی شعارهای زیادی مبنی بر اینکه هنر را بایستی به دست هنرمندان و فرهنگ را به دست فرهنگیان سپرد مطرح کرد.

وی اضافه کرد: دولت نقش نظارتی و حمایتی خود را برای پرداختن به امور فرهنگی کمرنگ کرد به طوریکه وزیر ارشاد نیز همین وضعیت را تقویت کرده و جریانی ایجاد شد که در حوزه فرهنگی هر محصولی که قرار بود تولید شود برای تولید مشکلی نداشته و صدور مجوزها براحتی انجام می شد.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور تصریح کرد: نظارت کمرنگ دولت بر امور فرهنگی باعث لطمه وارد شدن به فضای فرهنگی کشور شده است بطوریکه در نمایشگاه کتاب امسال بسیاری از کتاب هایی که به افکار عمومی و عقایدشان لطمه وارد می کرد اجازه چاپ و انتشار پیدا کردند.

پهلوان ادامه داد: در حوزه سینما نیز فیلم هایی همچون “من عصبانی نیستم” و فیلم هایی که با فتنه 88 مرتبط بوده اجازه اکران گرفته اند که این روند اشتباهی است چرا که دادن مجوز به این فیلم ها با توجه به اینکه فتنه 88 خط قرمز کشور محسوب می شود به نوعی دهن کجی به فضای عمومی فرهنگی کشور است.

وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست وظیفه خود را در این زمینه انجام داده و روی فیلم های تولیدی نظارت صورت گیرد.

اختلاف غرب با ایران تنها به مسائل هسته ای بر نمی گردد

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به مباحث مطرح شده از جانب مقام معظم رهبری در مورد نظم نوین جهانی اشاره کرد و بیان داشت: رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای خبرگان رهبری فرمودند در پیچپی حرکت می کنیم که نظم جهانی از سمت تمدن غرب به سمت تمدن اسلامی در حال حرکت است که اگر در سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و علم خوب حرکت کنیم می توانیم در این نظم جهانی جلو افتاده و موثر واقع شویم.

پهلوان با بیان این مطلب که اساس دعوای ما با غرب بحث اسلام و تمدن اسلامی است یادآور شد: ما مدعی هستیم که تمدن اسلامی می تواند در برابر تمدنی که غرب ساخته است مردم را به سعادت دنیوی و اخروی برساند که البته برای ایجاد تمدن اسلامی لازم است که ابتدا کشوری اسلامی را ایجاد کرد و با برقراری حکومت اسلامی تمدن اسلامی نیز شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اختلاف غرب با ایران تنها به مسائل هسته ای بر نمی گردد عنوان کرد: در رویکرد دولت جدید بحث اعتماد سازی نسبت به آمریکا مطرح شد که هر چه دولت و دست اندرکاران سیاست خارجه در اینباره پیش رفتند به این نتیجه رسیدند که غرب و آمریکا هر چقدر هم که ما انعطاف به خرج دهیم سر سازش با ایران را ندارند.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور ادامه داد: یکی از نشانه های عدم سازش غرب با ایران مطرح کردن بحث اخیر نقطه گریز است که با این کار نشان دادند اعتمادی وجود ندارد لذا حتی اگر مسئله هسته ای حل شود آمریکا وارد بحث های تروریست، حقوق بشر و … شده و تحریم ها علیه ایران را ادامه خواهد داد.

پهلوان با اشاره به اینکه اعتماد به غرب و آمریکا کار اشتباهی است افزود: غربی ها بنایی به برداشتن تحریم ها ندارند و بعید است که در بحث هسته ای نیز توافقی صورت گیرد چرا که ما از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد ولی غرب دنبال این موضوع بوده، بنابراین عدم اعتماد به غرب نتیجه ای است که بحث هسته ای برای ما دارد.

برگزاری کارگاههای منطقه ای در زمینه اقتصاد مقاومتی

وی پرداختن به بحث اقتصاد مقاومتی را یکی از اقدامات جدی انجمن اسلامی دانشجویان دانست و اظهار داشت: دراین رابطه کارگاه هایی در سطح کشور و همایشی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون زا برگزار شده است و اکنون نیز بدنبال برگزاری کارگاه های منطقه ای در این زمینه هستیم.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور در اینباره افزود: در این کارگاه های منطقه ای مباحث توسعه منطقه مطرح شده و ظرفیت های هر منطقه بررسی می شود و از مسئولین امر خواسته می شود به توسعه و پیشرفت منطقه کمک کنند.

پهلوان اضافه کرد: مبانی مربوط به کارگاه های منطقه ای به دانشجویان آموزش داده می شود تا دانشجویان کل کشور در رشته های مختلف مطالبات منطقه را با مسئولین خود مطرح کرده و زمینه پیشرفت آن منطقه را فراهم کنند.

ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها

وی در بخش پایانی صحبت های خود بر ضرورت اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: اسلامی شدن دانشگاه ها مطالبه ای است که از جانب اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مطرح می شود که این امر بحثی بنیادی و پروسه ای زمانبر بوده که در مقطع زمانی کوتاه محقق نمی شود.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کل کشور عنوان کرد: برای اسلامی شدن دانشگاه ها نیاز است حوزه علمیه و علمای دینی بطور جدی پای کار آمده و اساتیدی که در بحث علوم انسانی، علوم سیاسی و علوم اسلامی کار می کنند در دانشگاه ها حضور پیدا کرده و این قضیه را حل کنند.

پهلوان تصریح کرد: یکی از اختلاف نظراتی که در بحث علوم انسانی وجود دارد این است که گروهی نگاه مادی و اومانیستی در این زمینه دارند اما نگاه اسلام در مباحث علوم انسانی نگاهی معنوی و خدا محور است.

وی افزود: گروه رقیب بر اساس نگاه خود برنامه ریزی های زیادی انجام داده و در موضوعات روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی کارهای زیادی انجام داده و بالا آمده اند بنابراین لازم است ما نیز اقداماتی اساسی را به ویژه از طریق حوزه علمیه انجام دهیم.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کل کشور بر ایجاد کارگروههای تخصصی برای اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید کرد و بیان داشت: برای این منظور اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همایش هایی برگزار و منابعی را جمع آوری کرده و به وزارت علوم فرستاده است تا به تحولاتی در این زمینه دست پیدا کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا