گوناگون

کاهش نرخ بیکاری فصلی در لرستان/ مجتمع کشت و صنعت آبانماه راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند ظهر یکشنبه در دیدار با روحانیون استان با حضور نماینده ولی فقیه در استان لرستان به مباحث مطرح شده دز این جلسه اشاره کرد و گفت: این مسائل از روی دلسوز و دغدغه مطرح شد که حتما تلاش می کنیم رفع این دغدغه ها را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” تصریح کرد: این رهنمود مقام معظم رهبری که برای سال 93 ابلاغ شده است باید سرلوحه همه کارهای ما قرار گیرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در طول پنج سال اخیر نگرانیهای خود را در حوزه اقتصاد در قالب شعار سال مطرح کردند ادامه داد: امسال در مضمون شعار سال به مسئله فرهنگ نیز اشاره شده که نشان از اهمیت هر دو این حوزه ها دارد.

اقتصاد به عنوان ستون فقرات و فرهنگ به منزله مغز جامعه

بازوند با ارائه تصویری از اهمیت اقتصاد و فرهنگ در کشور بیان داشت: روی رهنمودها و شعارهای رهبر معظم انقلاب کار کارشناسی صورت گرفته است که مطرح کردن مسئله فرهنگ و اقتصاد در شعار رهبری ناشی از نگرانی های ایشان نسبت به توسعه کشور است.

وی از اقتصاد به عنوان ستون فقرات یک جامعه یاد کرد و بیان داشت: اگر ستون فقرات جامعه آسیب ببیند آن جامعه دیگر نمی تواند حرکت کند و توسعه در آن شکل نمی گیرد.

استاندار لرستان فرهنگ را به منزله مغز جامعه دانست و عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب سال های سال نگران تهاجم و ناتوی فرهنگی دشمن بوده به این دلیل است که فرهنگ به منزله مغز جامعه بوده و اگر مورد حمله قرار گیرد جامعه از کار خواهد افتاد.

بازوند به هجمه شبکه های ماهواره ای در میدان جنگ نرم به منظور کمرنگ کردن ارزشها در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: فرهنگ بستر همه فعالیتها در بخشهای مختلف است.

وی دو مفهوم عزم ملی و مدیریت جهادی را عوامل محرک اقتصاد و فرهنگ دانست و تصریح کرد: عزم ملی عاملی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس، دوران پیروزی انقلاب، راهپیمایی های 22 بهمن، انتخابات و حماسه های سیاسی امتحان خود را پس داده است.

استاندار لرستان عزم ملی و مدیریت جهادی را نسخه های شفابخش برای لرستان خواند و افزود: باید بتوانیم فرهنگ و اقتصاد را به مطالبه عمومی مردم تبدیل کنیم و برای این منظور عزم ملی بایستی به کمک اقتصاد و فرهنگ بیاید.

ضعف شاخصهای اقتصادی فرهنگ را هم تحت الشعاع خود قرار می دهد

بازوند در ادامه سخنان خود به شاخصهای اقتصادی استان اشاره کرد و بیان داشت: ما در استانی زندگی می کنیم که دارای بیشترین نرخ بیکاری، نصف میانگین سرانه درآمدی در کشور، رتبه 29 ام در سپرده گذاری و …. است که مجموع این شاخصها نشان می دهد که اقتصاد به عنون ستون فقرات توسعه استان معیوب است.

وی با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری و ضعف شاخصهای اقتصادی به طور قطع فرهنگ را هم تحت الشعاع خود قرار خواهد داد افزود: یکسال و هفت روز است که در لرستان مشغول به فعالیت هستم و در این مدت دنبال این نبودم که پروژه ای را به نام خودم ثبت کنم بلکه به دنبال این هستیم که توسعه عمقی لرستان رقم بخورد ولو اینکه این موضوع هزینه هم داشته باشد حاضرم این هزینه را پرداخت کند.

بازوند با بیان اینکه در صورت استمرار روند توسعه سطحی استان این موضوع برای آیندگان درس عبرت خواهد شد افزود: این در حالیست که اگر در مسیر توسعه عمقی حرکت کنیم این موضوع برای آیندگان یک الگو خواهد بود که در این راستا کار توسعه را از حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی و ریلی شروع کردیم.

سه شنبه هفته آینده پرواز عسلویه راه اندازی می شود

استاندار لرستان به فعالیتهای انجام شده برای رونق فرودگاه خرم آباد اشاره کرد و گفت: تعداد پروازهای این فرودگاه در این مدت از پنج پرواز در هفته به 27 پرواز رسیده است و سه شنبه هفته آینده برای نخستین بار پرواز عسلویه در این فرودگاه راه اندازی خواهد شد.

بازوند هدف از راه اندازی پرواز عسلویه را بسترسازی برای استفاده از پروازهای این فرودگاه توسط لرستانیهای مشغول به کار در عسلویه و همچنین جذب گردشگران از این منطقه به لرستان دانست.

وی به استقبال مطلوب مردم از پروازها و رونق استان در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: امروز فرودگاه خرم آباد روند خوبی دارد به طوریکه به سختی می شود برای مسافرت از این طریق بلیط تهیه کرد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه فرودگاه خرم آباد جزء 16 فرودگاه فعال کشور است ادامه داد: اگر متولیان امر آمادگی خود را برای پرواز به عتبات عالیات به ویژه کربلا اعلام کند ما در مدت زمان کوتاهی  پرواز کربلا را دایر می کنیم چرا که بسیار از ایرلاین ها آمادگی خود را برای سرویس دهی به فرودگاه خرم آباد اعلام کرده اند.

بازوند با بیان اینکه در حال حاضر پروازهای حج پنج استان در فرودگاه امام خمینی تهران برگزار می شود که یکی از آنها لرستان است افزود: در راستای راه اندازی پرواز حج نسبت به اجرای طرح توسعه فرودگاه خرم آباد اقدام کرده ایم.

وی با بیان اینکه برای انجام پرواز حجاج از فرودگاه خرم آباد باید قابلیت فرود هواپیمای پهن پیکر وجود داشته باشد و برای این کار نیازمند به باند پرواز خاص خود هستیم، تصریح کرد: برای این کار نیازمند به افزایش پهنای باند به مقدار چهار کیلومتر و افزایش مقاومت باند بودیم.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه فرودگاه خرم آباد این پهنا و مقاومت باند را نداشت و خوشبختانه با فعالیت های صورت گرفته این کار اجرایی شد، افزود: 9 پروژه با اعتبار 52 میلیارد تومان در دل طرح توسعه فرودگاه قرار دارد که قرارگاه خاتم آنها را اجرایی می کند.

بهره برداری مسجد آیت الله کمالوند در 22 بهمن

بازوند به برخی اقدامات که برای توسعه عمران شهری صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در مجتمع تجاری مسکونی کیو با 150 هزار متر مربع زیر بنا مبلغ 330 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است که پس از هشت سال رکود این پروژه تکمیل آن می تواند تحول خوبی در استان ایجاد کند.

وی به وضعیت نامطلوب پروژه های عمرانی و اقتصادی نیمه کاره در استان لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: سه هزار و 600 میلیارد تومان پروژه عمرانی و اقتصادی نیمه کاره در لرستان خاک می خورد که در صورت تکمیل می تواند در کاهش نرخ بیکاری موثر باشد.

بازوند گفت: 10 سد در استان در حال ساخت است که تا پایان امسال دو سد به بهره برداری خواهند رسید و از دو سد دیگر آبگیری خواهد شد.

وی به ساماندهی ورودی های شهر خرم آباد اشاره کرد و از بهره برداری مسجد آیت الله کمالوند و طرح ساماندهی ورودی شهر خرم آباد از سمت کمالوند در 22 بهمن امسال خبر داد.

استاندار لرستان با اشاره به اجرای پروژه ریلی دورود – خرم آباد – اندیمشک، از فعالیت 120 دستگاه ماشین آلات در این پروژه خبر داد و گفت: همچنین آزادراه خرم آباد – اراک به طول 67 کیلومتر در محدوده لرستان در قالب چهار قطعه در حال انجام است که زمینه اشتغال 900 نفر را فراهم می کند.

هفتم آبان ماه به طور رسمی احیای مجتمع کشت و صنعت شروع می شود

بازوند به روند فعالیتها برای احیای مجتمع کشت و صنعت اشاره کرد و گفت: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته در هفتم آبان ماه به طور رسمی احیای این ظرفیت بزرگ شروع می شود.

وی با اشاره به تعریف 140 میلیارد تومان پروژه در حوزه عمرانی شهری خرم آباد افزود: این در حالیست که کل بودجه شهرداری خرم آباد 83 میلیارد تومان است.

استاندار لرستان با اشاره به وضعیت گلخانه دیناروند خرم آباد نیز گفت: این پروژه بعد هشت سال تعطیلی فعال شده که امید می رود ماه آینده با حضور وزیر جهاد کشاورزی راه اندازی شده و زمینه اشتغال 284 مهندس کشاورزی فراهم شود.

بازوند با اشاره به شرایط مطلوب امنیتی در استان لرستان، فعالیتهای نیروی انتظامی را شایسته تقدیر دانست و یادآور شد: در این زمینه کارهای بزرگی صورت گرفته که راه اندازی سیستم پایش تصویری از جمله این فعالیتهاست.

وی شرایط امنیت استان برای جذب سرمایه گذاران را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر لرستان به لحاظ شاخصهای امنیتی در جایگاه عالی و جزء استانهای نخست امن کشور است.

ارتقای اعتبارات مصلاهای استان

استاندار لرستان همچنین به ارتقای اعتبارات مصلاهای استان از دو میلیارد به 6.5 میلیارد تومان اشاره کرد و بیان داشت: اعتبارات عمرانی استان در سال 92 برابر با 275 میلیارد تومان بود که در سال 93 به 345 میلیارد تومان رسید.

بازوند اضافه کرد: استان لرستان از اعتبارات ماده 10 و ماده 12 در سال 92 حدود هفت میلیارد و 600 میلیون تومان گرفت که اعتبار این دو ماده در سال جاری به 70 میلیارد تومان رسید یعنی اعتبار ماده 10 و 12 امسال استان لرستان نسبت به سال گذشته به بیش از 9 برابر سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: اعتبارات توازن منطقه ای در لرستان سال گذشته صفر بود که در سال 93 به 12 میلیارد تومان رسید و همچنین تخصیص اعتبارات عمرانی در شش ماهه سال 92 برابر با 11.6 درصد بود که با توجه به ابلاغیه ای که دیروز به دست ما رسید این عدد به 52.4 درصد رسیده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه تخصیص اعتبارات شش ماهه نفت و گاز استان در سال گذشته 35 درصد و در شش ماهه نخست سال جاری به 50 درصد رسیده است بیان داشت: همچنین تخصیص اعتبارات ملی استانی شده 36 درصد بود که در شش ماهه نخست 93 به 66.5 درصد رسید.

کاهش نرخ بیکاری در استان

بازوند با اشاره به اینکه بسیاری از لرستانی‌های مقیم مرکز برای سرمایه گذاری در لرستان ابراز تمایل کرده‌اند گفت: همچنین هفت هزار و 400 لرستانی مقیم خارج کشور شناسایی شده است که از این تعداد هزار و 200 نفر کار اقتصادی انجام می دهند و تمایل دارند استان خودشان را آباد کنند که در این راستا همایشی برای حضور این افراد در استان برگزار می شود.

وی همچنین از کاهش نرخ بیکاری در استان خبر داد و بیان داشت: در زمینه وضعیت اشتغال مطابق اعلام مرکز آمار ایران، لرستان که در سری قبل در جایکاه 31 کشور قرار داشت با هشت پله صعود به جایگاه 22 آمده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه لرستان در طول 16 سال گذشته در صدر استانهای بیکار کشور بوده است افزود: واگذاری جایگاه نخست بیکاری نشان می دهد که سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان جواب داده که امیدواریم این موضوع در نرخ بیکاری فصل پاییز خود را بیشتر نشان دهد.

راه اندازی انجمن خیرین مسجد ساز در استان

بازوند به سرمایه گذاری در حوزه زیرساختهای فرهنگی نیز اشاره کرد و از راه اندازی انجمن خیرین مسجد ساز در استان با حمایت ها و پیگیری های نماینده ولی فقیه در استان لرستان خبر داد و گفت: در این زمینه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مشارکت 50 درصدی خواهد داشت.

وی راه اندازی اتاق فکر با حضور روحانیون استان را از دیگر برنامه های خود دانست و یادآور شد: راه اندازی زائرسرای لرستانیها در مشهد مقدس از دیگر برنامه ها در این زمینه است که تلاش ها و پیگریهای نماینده ولی فقیه در استان لرستان در این زمینه قابل تقدیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا