گوناگون

کاهش 5 درصدی سزارین در بیمارستان‌های اصفهان

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کاهش 5 درصدی سزارین در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: وظیفه‌ی اصلی بازرسان کنترل اجرا شدن درست اهداف طرح تحول سلامت در بیمارستان‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «حمید صانعی» عصر دیروز(پنج‌شنبه ششم شهریورماه) در مراسم تجلیل از پزشکان، داروسازان و دندانپزشکان منتخب استان با بیان اینکه با اعلام سیاست‌های کلی نظام سلامت امید می‌رود شاهد نوید آینده‌ی روشنی در نظام سلامت باشیم، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کلی نظام سلامت اولویت پیشگیری بر درمان است که از این طریق بسیاری از بیماری‌ها قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه اضافه شدن سلامت روان به شاخص‌های سلامت در سیاست‌های کلان گنجانده شده است، افزود: تدوین گایدلاین‌های کشوری نیز از سیاست‌های نظام سلامت است و هم‌اکنون کمیته‌ای در وزارت بهداشت برای تدوین گایدلاین‌ها تشکیل شده است.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به الزام بیمه همگانی پایه افزود: الزام بیمه‌ی همگانی پایه به این معناست که همه‌ی اقشار مردم از مزایای بیمه بهره‌مند و در آن سهیم شوند و دولت موظف است که شرایط را فراهم کند.

صانعی به اهداف طرح تحول نظام سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: رعایت احترام، منزلت و رسیدگی به خواسته‌های مردم، برطرف کردن خواسته‌های مورد نیاز بیماران توسط بیمارستان‌ها، حفاظت مالی از مردم از اهداف طرح تحول نظام سلامت است.

وی خاطرنشان کرد: طبق طرح تحول سلامت در روستاها پنج درصد و در شهرها بیمار 10 درصد هزینه درمان را می‌پردازد تا از ارجاع بیش از حد بیمار جلوگیری شود.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در بیمارستان‌های دولتی متوسط پرداخت هزینه‌های درمانی مردم قبل از اجرای طرح نظام سلامت 37 درصد بود، گفت: هم‌اکنون متوسط پرداخت هزینه‌های درمانی مردم در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به هفت درصد کاهش یافته است.

صانعی با بیان اینکه عدالت در دسترسی مردم به سلامت به صورت یکسان از دیگر اهداف طرح تحول سلامت است، ادامه داد: عدالت یعنی اینکه امکانات و تجهیزات به صورت یکسان حتی در دورترین نقاط در دسترس قرار گیرد و مردم از تجهیزات بصورت یکسان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ترویج زایمان طبیعی از تحولات خوب و تأثیرگذار نظام سلامت بوده است، گفت: هم‌اکنون با کاهش پنج تا هشت درصدی سزارین روبرو بوده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال به 10 درصد این میزان افزایش یابد.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به درمان بیماران صعب‌العلاج خاطرنشان کرد: هزینه‌های درمانی بیماران صعب‌العلاج بصورت رایگان در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و کل هزینه‌ها را دولت می‌پردازد و حتی خدمات بصورت رایگان به بیمارانی که در منزل بستری شده‌اند پرداخت می‌شود و بیماران تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.

صانعی به ایجاد اورژانس هوایی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از فواید اورژانس‌های هوایی انتقال به موقع و سریع بیماران به خصوص بیماران تصادفی به مراکز درمانی است.

وی با اشاره به موضوع هتلینگ در بیمارستان‌ها گفت: طبق سیاست‌های تشویقی هتلینگ بیمارستان‌هایی که تغییراتی در ظاهر و فضای خود ایجاد می‌کنند و از نظر تجهیزات ارتقا و تکمیل و از نظر مالی تشویق می‌شوند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تا پایان سال، بیمارستان‌ها مکلف می‌شوند که امکانات و تجهیزات یک آزمایشگاه را در خود بیمارستان با هزینه‌ی طرح فراهم کنند، چون برخی بیمارستان‌ها آزمایشگاه ندارند و در این صورت بیماران دچار سردرگمی می‌شوند.

صانعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در کشور 2000 پایگاه اورژانس پیش بیمارستان و 3000 آمبولانس مستقر شده است، افزود: 1600 آمبولانس جدید برای 1500 پایگاه خریداری شده است و قصد این است که ناوگان آمبولانس‌های اورژانس بهینه شود.

وی با بیان اینکه از مهرماه یک گروه بیست نفره از بیمارستان‌های کشور بازرسی می‌کنند، خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی اصلی بازرسان کنترل اجراشدن درست اهداف طرح تحول سلامت در بیمارستان‌هاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا