گوناگون

کریدورها از مزیت های اصلی منطقه آزاد انزلی است

به گزارش خبرنگار مهر، رضا مسرور  عصر شنبه در جلسه سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی افزود: در حال حاضر ارزش اقتصادی مبادلات کشورهای اروپایی با کشورهای آسیایی افزون بر دو هزار میلیارد دلار است که تمامی این کالاها از طریق کانال سوئز وارد اروپا و آسیا می شود.

وی اظهارداشت: اگر  10 درصد این میزان مبادلات از مسیر کریدور شمال – جنوب انجام گیرد عوارض ترانزیتی که فقط ایران می تواند اخذ کند  بین دو  تا سه میلیارد  دلار است.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت:  هزینه حمل و نقل در کریدور  شمال – جنوب نسبت به کانال سوئز افزون بر  30 درصد ارزان تر است.

وی افزود: تمامی کالاهای که از کشور چین وارد ایران می شود از مسیر شانگ های – دالیان – بندر شهید رجایی است.

مسرور در ادامه مسیر  شانگ های – دالیان – بندر شهید رجایی را بسیار طولانی دانست و گفت: با توجه به اینکه مسیر ریلی از پکن تا بندر اکتائو قزاقستان در دریای خزر  وجود دارد می توان واردات کالاهای چینی را از این مسیر انجام داد.

وی افزود: این مسیر  بسیار کوتاه  و می تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی استان  گیلان داشته باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی به روند اجرای طرح های بزرگ عمرانی در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و بیان داشت: مهندسی ارزش مجتمع بندری کاسپین به پایان رسید و هم اکنون طرح جدید این پروژه در حال اجراست.

وی همچنین از کاهش هزینه 100 میلیارد تومانی در موج شکن های شرقی و غربی در طرح جدید خبرداد و افزود: ظرفیت این پروژه 15 میلیون تن در سال است.

مسرور با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه مزبور با سرعت خوبی در حال اجرا است، پیش بینی کرد: تا 2.5 سال آینده ساخت موج شکن ها به اتمام برسد.

وی بیان داشت: تاکنون هزینه های این پروژه از منابع داخلی سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی منطقه آزاد انزلی انجام شده و امید است دولت هم حمایت های لازم را داشته باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی از پیشرفت فیزیکی 51.5 درصدی موج شکن های بندر کاسپین خبرداد و افزود:  این بندر نقش مهمی در پویایی اقتصادی گیلان و ایران دارد.  

وی تصریح کرد: برای احداث چهار پست اسکله به 160 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که باید از توان بخش خصوصی استفاده شود.

مسرور در ادامه با یادآوری اینکه پروژه تقاطع غیر همسطح منطقه آزاد انزلی تا پایان سال جاری به اتمام برسد، اذعان داشت: تاکنون 30 میلیارد تومان برای احداث این پروژه هزینه شده و 15 میلیارد تومان دیگر هم اعتبار برای تکمیل ساخت نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا