گوناگون

کشاورزان شرق اصفهان منتظر تحقق وعده وزیر نیرو

نماینده کشاورزان و حق‌آبه داران بخش جلگه شرق اصفهان با بیان این‌که تا ابد قرار نیست کشاورزان تاوان دوره خشکسالی را بدهند، گفت: وزیر نیرو باید به وعده خود برای اعطای آب کشت پاییزه عمل کند تا کشاورزان شرق اصفهان بتوانند مطابق برنامه‌های خود عمل کنند.

فتح‌الله دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: کشاورزی تمام زمین‌ها و چاه‌های عمیق بخش جلگه در شرق اصفهان وابسته به آب زاینده‌رود است، اما تمام این چاه‌ها و زمین‌ها خشک شده است.

وی افزود: سه سهم از 33 سهم کلی طومار منسوب به شیخ بهایی متعلق به مزارع جلگه می‌باشد، اما این سه سهم خود به تعداد 150 سهم جزئی خرد شده است و در سال‌های اخیر 25 هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشت بخش جلگه به کلی به دشتی سوزان بدل شده است.

دهقانی با اشاره به امید کشاورزان به باز شدن آب زنده‌رود در فصل پاییز گفت: دولت باید امسال به این وعده خود عمل کند چرا که قرار نیست تا ابد کشاورزان تاوان تمام مشکلات دوره خشکسالی را بدهند.

وی تصریح کرد: ما کمبودها و محدودیت‌های بارش را می‌پذیریم، اما بی‌آبی مطلق را هرگز قبول نخواهیم کرد، چرا که صنایع بزرگ در همین شرایط سخت هر چقدر بخواهند آب دریافت می‌کنند!

دهقانی گفت: زارعان شرق سهام داران واقعی چند هزار ساله زاینده رود هستند و باید تمامی بخش‌ها از جمله صنعت و شرب نیز این کمبود را بپذیرند.

وی تاکید کرد: حدود 150 میلیون متر مکعب آب برای شرب استان کافی است حال آن‌که این رقم 450 میلیون متر مکعب اعلام شده است، پس معلوم می‌شود که 300 میلیون مترمکعب سهم آب صاحبان رودخانه که همان کشاورزان هستند در اختیار صنایع قرار گرفته است.

نماینده کشاورزان و حق آبه داران بخش جلگه ادامه داد: آب کشت پاییزه هم باید کامل داده شود، به این معنا که دو ماه این آب مربوط به فروردین سال بعد است و اگر این آب دوم داده نشود زیانش از کامل ندادن آن بیشتر است.

دهقانی گفت: اگر در پاییز بذر کاشته شود و پس از فروردین در بهار سال بعدی آب نخورد کشاورز خسارتی بدتر متحمل می‌شود.

کشاورزان سردرگم هستند

وی اظهار کرد: کشاورزان به دلیل عدم اطمینان از باز شدن آب هنوز سردرگم هستند که علت این امر تا حدی به دستگاه‌های مسئول باز می‌گردد.

این کارشناس زراعت گفت: هماهنگی‌های لازم برای کشت باید همواره و هرساله بین نمایندگان کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی توزیع آب صورت گیرد، اما تا کنون چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.

دهقانی با بیان این‌که در شرایط کم آبی فقط هشت هزار هکتار زمین‌های بخش جلگه آماده کشت می‌شود، گفت: در حال حاضر برخی کشاورزان، مزارع خود را تسطیح لیزری کرده‌اند، اما تعدادی دیگر به دلیل فشارهای مالی این سال‌ها نیازمند دریافت بذر و کود مساعده‌ای هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ عقل و دینی نمی‌پذیرد که قشر کشاورز نه آبی برای زراعت دریافت کند و نه خسارت واقعی و قانونی دوران خشکسالی را. اما متاسفانه با این امر نادرست سال‌هاست که مواجه شده‌ایم.

این عضو کانون خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: زمانی زارعان شرق پرداخت کننده زکات بودند، اما امروزه به دلیل بی‌توجهی دولت‌ها به” زکات خور” بدل شده‌اند و باید در صف دریافت کمک‌های معیشتی قرار گیرند!

دهقانی اظهار کرد: سه هفته قبل استاندار اصفهان در برنامه‌ای قول اعطای کمک‌های معیشتی به کشاورزان را در طول هفته بعدی داد، اما هنوز از این قول خبری نشده است.

وی تاکید کرد: تمام معیشت و تفریح مردمان شرق اصفهان کار و زحمت در مزارع‌شان بوده است اما امروزه با قطع آب رودخانه و به تبع آن با خشکی زمین‌های کشاورزی این افراد دچار شدیدترین افسردگی‌های روانی شده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا