گوناگون

کنترل برداشت از بالادست زاینده‌رود

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: برداشت‌های غیرقانونی و غیرمصوب در بالادست حدود 230 میلیون متر مکعب از آورده زاینده‌رود را کاهش داده که باید کنترل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، سید محمدرضا میر محمد صادقی شامگاه گذشته (دوشنبه) در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار کرد: منابع آبی اصفهان پیش از احداث سد زاینده‌رود حدود یک میلیارد مترمکعب و در سال‌های 1349 تا 1365 آورد رودخانه برای اصفهان حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بوده و وضعیت طبیعی داشته است.

وی افزود: از سال‌های 1365 تا 1370 آورد رودخانه طی یک دوره سالی به یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب رسید، اما در پنج سال گذشته آورد رودخانه به 960 میلیون مترمکعب رسیده و این مسئله بحران جدی را در استان اصفهان ایجاد کرده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: برای تامین آب شرب اصفهان در سال 1349، 50 میلیون مترمکعب آب مصرف شده در حالی که امروز 400 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب مصرف می‌شود این در حالی است که 60 میلیون لیتر آب شرب یزد نیز از اصفهان تامین می‌شود همچنین 102 میلیون مترمکعب امروز به صنعت داده می‌شود.

میر محمد صادقی تصریح کرد: اولین دلیل خشکی رودخانه زاینده‌رود تغییر اقلیم، خشکی هوا و کمی بارش است که حدود 220 میلیون مترمکعب از آورده سالیانه را کاهش داده‌، اما برداشت‌های غیرقانونی و غیرمصوب در بالادست نیز حدود 230 میلیون مترمکعب از آورده را کاهش داده که باید کنترل شود.

وی اظهار کرد: منابع زاینده رود متعلق به صاحبان حق آبه‌دار است و باید همه حق آبه‌داران اصفهان آب دریافت کنند. مجموع آب دریافتی 1138 میلیون مترمکعب می‌شود، اما در این سال‌ها در بهترین حالت تولید آب 1280 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: آب ورودی به زاینده رود طی هفت سال گذشته 960 میلیون متر مکعب بوده است که با وجود همه پروژه‌ها به این میزان رسیده است که تاکنون نیز 782 میلیون مترمکعب آب کم داریم این در حالی است که 24 طرح جدید در حاشیه زاینده رود در دست بررسی است که باید مصوبه 9 ماده شورای عالی آب حتماً آنها را بررسی کند.

میر محمد صادقی گفت: تونل کوهرنگ 3 تکمیل شده و تلاش می‌کنیم تا در کشت پاییزه سال جاری 60 میلیون متر مکعب آب از این مکان تخصیص دهیم همچنین آب منطقه‌ای 500 میلیارد ریال بودجه برای تکمیل پروژه‌های خود احتیاج دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا