گوناگون

یکهزارهکتارآبیاری نوین درهرمزگان بهره برداری شد

81202301 5762659

علی باقرزاده یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این رقم 85درصد به مزارع و مابقی آن به اجرای آبیاری نوین در سطح باغهای این استان اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: برای مجهز کردن یکهزارهکتار از مزارع و باغهای این استان به آبیاری نوین 42میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که 85درصد آن به صورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت شده است.

مدیر آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: طی دو دهه گذشته تاکنون 81هزار هکتار از مزارع و باغهای این استان به آبیاری نوین مجهز شده است.

باقرزاده با بیان اینکه 13 هزار هکتار طرح مطالعه شده نیز آماده داریم بیان داشت: 10 هزار هکتار آن برای دریافت تسهیلات به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان معرفی شده که در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال مجهز می شوند.

به گفته وی هزینه اجرای آبیاری نوین درهرهکتارامسال نسبت به پارسال با بیست میلیون ریال افزایش به 65 میلیون ریال رسیده ابراز داشت: تجهیز10 هزارهکتار از زمینهای زراعی و باغی استان به این سیستم نیازبه650 میلیارد ریال تسهیلات دارد.

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان بیان داشت: بررسی های صورت گرفته نشانگر این است که 100 هزار هکتار از مجموع 145هزار هکتار زمینهای کشاورزی این استان قابلیت مجهز شدن به آبیاری نوین را دارد.

باقرزاده اضافه کرد: با توجه به طرحهای انجام شده طی دو دهه گذشته تاکنون تنها 19هزار هکتار دیگر باقی مانده است.

این مقام مسوول از 19هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، سدهای بزرگ و کوچک ، و به خصوص 145رشته قنات بعنوان منابع تامین کننده آب کشاورزی درهرمزگان نام برد و گفت: تعدادی زیادی از قناتها و چاههان به دلیل کاهش آبدهی نیاز به لایروبی و کف شکنی دارند.

وسعت زمینهای کشاورزی هرمزگان 152هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 200 هزارتن محصول باغی و زراعی خارج از فصل اعلام شده است.

با توجه به خشکسالی های مستمر15ساله در هرمزگان، اجرای آبیاری نوین(تحت فشار) با استقبال خیلی خوب بهره برداران این استان مواجه شده طوریکه افزون بر 75درصد ازمجموع 81هزار هکتار زمین مجهز شده به این سیستم مربوط به یک دهه اخیراست.ک/3

512/668

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا