گوناگون

یک معدنکار: کار دربخش معدن نیازمند عمر نوح، صبر ایوب و گنج قارون است

81220400 5794255

ˈمحمد سالارزادهˈ روز دوشنبه در آستانه دهم تیر روز صنعت و معدن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به هزینه ‎بر بودن و کار سنگین معدن کاران، بر توجه و حمایت دولت از بخش معدن تاکید کرد و اظهار داشت: برای کار در بخش معدن کشور باید صبر ایوب، عمر نوع و گنج قارون داشت چرا که بدون اینها امور معدن کاران پیش نمی رود.

وی از ادغام بخش معدن کشور در وزارتخانه ای در کنار بخشها صنعت و تجارت انتقاد کرد و این امر را عاملی برای پیش نرفتن امور و رفع مشکلات معدن کاران عنوان کرد.

سالار زاده گفت: ادغام اداره کل معادن و فلزات با صنایع و ایجاد اداره کل صنایع و معادن باعث بیمار شدن بخش معدن کشور شد و ادغام این بخش و ایجاد وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث مرگ بخش معدن کشور شد.

وی ادامه داد: در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها بیشتر تمرکز و فعالیتها صرف بخش تجارت و تامین مایحتاج مردم و نظارت بر توزیع خواربار و … می شود و توجه به معادن آنگونه که باید وجود ندارد.

این معدن کار همچنین از اقدام دولت تدبیر و امید در کاهش ندادن ساعت کاری ادارات در ماه رمضان تقدیر کرد و آن را بی سابقه دانست و ادامه داد: امیدواریم با این کار دولت، خمودگی دستگاه های اجرایی از بین برود و خدمت رسانی به ویژه به سرمایه گذاران در ادارات مختلف بهتر انجام شود.

مدیرعامل شرکت طلای ایران که معدن طلا و فیروزه کوه زر در شهرستان دامغان را تحت پوشش دارد، واگذاری اراضی به بهره برداران معادن در مقیاس دو هکتار از محدوده معادن توسط منابع طبیعی را معضلی برای فعالیت معادن دانست و افزود: برای پیشبرد بسیاری از مسایل یک معدن، صاحبان معادن باید رضایت مرتعداران و شوراهای روستایی را به دست بیاورند.

ˈعلا نقشینهˈ با اشاره به تعطیل بودن معدن طلای کوه زر به دلیل نبود آب و فعالیت این شرکت در معدن فیروزه، اظهار داشت: معدن طلای این شرکت برای فعالیت مجدد نیاز به 23 لیتر بر ثانیه آب برای شستشو دارد که با آب شور نیز این معدن فعال می شود و نبود آب فعالیت این بخش را تعطیل کرده است.

وی افزایش چند برابری حقوق دولتی استخراج معادن در دو سال گذشته را معضلی بزرگ برای معدن کاران دانست و تصریح کرد: این هزینه برای صاحبان معادن کمرشکن است.

وی استفاده از فناوریهای روز در بخش معادن به منظور کم کردن هزینه ها و بهینه شدن مصرف انرژی را از گامهای مهمی دانست که باید از سوی صاحبان معادن مورد توجه قرار گیرد و افزود: شرکت طلای ایران نیز قصد به کارگیری یک فناوری جدید در استخراج و استحصال طلا دارد و انتطار این شرکت از مسوولان دادن مهلتی برای به کاراندازی فرآیند جدید است.

این معدن دار به کارگیری کارگران بومی و اشتغالزایی برای افراد منطقه معدن را یکی از مزیت های معادن عنوان و خاطرنشان کرد: معادن در صورت وجود صنایع معدنی در کنارشان می تواند نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده کشور داشته باشند.

استان سمنان دارای 464 معدن فعال است که استخراج سالانه این معادن به طور متوسط 16 میلیون تن بر آورده شده است.ک/3

611/599

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا