گوناگون

یک گام تا رسیدن کیفیت تلویزیون ایران به «اچ دی»

224372 966لیگ جهانی والیبال در حالی با کیفیت اچ دی تصویربرداری شد و برای پخش جهانی در اختیار دیگر رسانه‌ها قرار گرفت و رسانه ملی برای نخستین بار در راستای اجرای این بند از قوانین میزبانی لیگ جهانی، اقدام به واردات تکنولوژی پخش با این کیفیت کرد اما آیا این اتفاق، مقدمه تبدیل سریع رسانه ملی به یکی رسانه‌های دارای این کیفیت تصویر به عنوان یک امتیاز بزرگ خواهد بود؟

به گزارش «تابناک»، حضور تیم ملی والیبال ایران در این دوره از لیگ جهانی مزیت‌های فراوانی داشت که از آن جمله، ورود تکنولوژی پیشرفته «وضوح بالا / High-definition» یا همان «اچ دی / HD» با کیفت 1080 به ایران بود. فدراسیون بین المللی والیبال (FIVB) یکی از شروط میزبانی لیگ جهانی را برخورداری از امکان ضبط و پخش این رقابت‌ها با کیفیت اچ دی اعلام کرد و صداوسیما نیز تجهیزات ضبط و تجهیزات مرتبط با خودرو پخش زنده (SNG) این کیفیت و ملحقات دیگر را خریداری کرد و بازی ایران و برزیل با کیفیت اچ دی تصویربرداری شد.

یک گام تا رسیدن کیفیت تلویزیون ایران به «اچ دی»

هرچند بینندگان ایرانی همچنان بازی را با کیفیت «وضوح استاندارد / Standard-definition» یا همان «اس دی / SD» تماشا کردند و تصاویر اچ دی تنها برای پخش جهانی در دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال شد، با این حال صداوسیمای ایران بالاخره وارد فضای نمایش فیلم با کیفیت اچ دی شد و این اتفاقی نیست که با پایان رقابت‌های والیبال به انتها برسد و آغازی متفاوت برای انقلابی در کیفیت تلویزیون کشورمان است؛ مشروط به آنکه در این زمینه اراده‌ای وجود داشته باشد.

صداوسیما از مدت‌ها پیش اقدام به تبدیل دوربین‌ها خود به دوربین XDCAM با کیفیت «اچ دی / HD» کرده بود و هم اکنون نیز بخش وسیعی از تصویرهای استفاده در تلویزیون توسط همین دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌شود و حال با واردات تجهیزات مورد نیاز برای پخش زنده با کیفیت «اچ دی / HD»، امکانات لازم برای گام برداشتن تلویزیون ملی ایران به این سمت فراهم‌تر شده تا ایران نیز همچون دیگر کشورهای منطقه، صاحب تلویزیونی با کیفیت تصویر «اچ دی / HD» یا همان HDTV شود.

یک گام تا رسیدن کیفیت تلویزیون ایران به «اچ دی»

شبکه NHK ژاپن المپیک پیشین را در ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده با کیفیت 8K Ultra HD پوشش داد، شبکه Sky بریتانیا، تصمیم به پخش زنده برنامه های خود با کیفیت 4K گرفته و همچنین شرکت سونی و فیفا، سه بازی از رقابتهای جام جهانی به صورت 4K مشتمل بر که یک بازی از مرحله‌ دوم در تاریخ 28 ژوئن، یک بازی از مرحله‌ یک چهارم نهایی در تاریخ چهارم ژوییه و دیدار فینال در تاریخ 13 ژوییه در ورزشگاه ماراکانا ریو دو ژانیرو را برای بینندگان تلویزیونی دارای تلویزیون‌های اولترا اچ دی این بازیها را با کیفیت 4K پخش می‌کنند.

با این اوصاف، باید در چنین شرایطی افزایش کیفیت تصاویر تلویزیون یک امر اجتناب ناپذیر است که رخداد به وقوع پیوسته می‌تواند آغاز عملیاتی شدنِ سریع این پروژه باشد. بر همین مبنا، تلویزیون می‌تواند به مرور در این زمینه وارد عمل شود و ابتدا علاوه بر پخش زنده رقابت‌های ورزشی، تاک شوها و برنامه‌های اینچنینی نیز از پخش زنده برخوردار شوند و سپس تمامی شبکه‌ها و برنامه‌ها از این کیفیت بهره مند شود. بپذیریم رقابت برای جذب مخاطب ایرانی بالا است و برای حفظش چنین گزینه‌هایی حداقل انتظارات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا