گوناگون

۵۰۰ محفل انس با قرآن در ماه رمضان با حضور قاریان مصری برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز اول تیرماه در نشست خبری با بیان اینکه هجدهمین آزمون اعزام قاریان ممتاز بر طبق روال گذشته از روز 31 خردادماه آغاز شده است و تا روز دوشنبه، سوم تیرماه، ادامه خواهد داشت ، افزود : در این دوره، مجموعاً 120 نفر از قاریان حضور دارند که تعدادی از آنها نفرات برگزیده مسابقات قرآن استانی در سی و ششمین دوره بوده‌اند. ضمن اینکه تعدادی از آنها نیز پیشکسوتان و برگزیدگان ادوار گذشته هستند که بنا به دلایلی به آزمون‌های قبلی نرسید‌ه‌اند.

وی افزود: این افراد دو تلاوت به روش ترتیل و تحقیق خواهند داشت و تلاوت‌ها ضبط صوتی و تصویری خواهد شد و به روشی متفاوت از مسابقات قرآن داوری می‌شود و پس از پایان یافتن داوری‌ها، نهایتاً 20 نفر از این افراد برای حضور در دوره‌های آمادگی اعزام به سرزمین وحی حضور خواهند یافت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سال گذشته سهمیه قاریان و حافظان اعزامی به سرزمین وحی 25 نفر بوده است، گفت: تلاش داریم تا امسال نیز سقف اعزامی‌ها را به 25 نفر برسانیم و امیدواریم مسئولان سازمان حج و زیارت با توجه به جایگاه با ارزش این فعالیت قرآنی، نسبت به افزایش سهمیه‌ها اقدام کنند.

یاراحمدی در ادامه با بیان اینکه گروه‌های تکفیری برنامه‌های زیادی برای ایجاد شکاف و اختلاف بین مسلمانان دارند بر ضرورت توجه و توسعه به اعزام قاریان و حاظفان قرآن کریم به سرزمین وحی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این فعالیت قرآنی مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، در سال جاری باید بیشتر به آن بها داده شود و تعداد بیشتری از قاریان در نهایت اعزام شوند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اعزام گروه‌های تواشیح نیز گفت: در سال‌هایی که سهمیه ما برای اعزام 32 نفر بود دو گروه تواشیح به همراه قاریان و حافظان قرآن کریم اعزام می‌شدند، اما امسال با توجه به اینکه تعداد افراد اعزامی 20 تا 25 نفر خواهد بود، یک گروه را اعزام خواهیم کرد اما شرایط و نیاز کنونی جهان اسلام می‌طلبد که افراد بیشتری را به این سفر اعزام کنیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان این بخش از سخنان خود به برخی شرایط افراد برای اعزام به سفر سرزمین وحی اشاره کرد و گفت: نگاه ما این است که جوان‌هایی را که در مسابقات استانی رتبه‌دار هستند، اعزام کنیم. در اعزام‌ها به شرایط فردی، تعداد اعزام‌ها و شرایطی از این دست نگاه خواهد شد، البته داوری‌ها متفاوت از مسابقات است و بیشتر بر توان و طنین صدا و تلاوت‌ مجلسی تأکید دارند. ترکیب کاروان اعزامی معمولاً ترکیبی از قاریان بین‌المللی، پیشکسوت و جوان است.

یاراحمدی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری به مسابقات قرآن مالزی که پنجاه و ششمین دوره آن شب گذشته، 31 خردادماه به کار خود پایان داد اشاره کرد و گفت: این مسابقات برای ما از اهمیت مطلوبی برخوردار است؛ چرا که قدیمی‌ترین مسابقات قرآنی است که در جهان اسلام برگزار می‌شود و از لحاظ برگزاری در رشته قرائت به طور کلی شبیه مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران است.

وی به کسب رتبه پنجم حامد ولی‌زاده، نماینده کشورمان در این مسابقات اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه نماینده کشورمان تلاوت خوب و اثرگذاری را داشت، اما در نهایت پنجم شد. ما برای کسب آمادگی بیشتر نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن اردوهای آمادگی خوبی را برای آنها برگزار می‌کنیم که حامد ولی‌زاده نیز در این اردوها که اردیبهشت‌ماه برگزار شد حضور داشت. استاد راهنمای نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی احمد ابوالقاسمی بود که با انتخاب خود شرکت‌کننده و تأیید مرکز امور قرآنی این کار صورت گرفت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به بحث دعوت نشدن از داوران ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه سعی داریم در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران همه ساله داوری از کشور مالزی حضور داشته باشد و برای ایجاد یک تعامل حداکثری نهایت تلاش خود را به کار بسته‌ایم اما چند سالی است که از داوران ایرانی برای قضاوت در مسابقات خود دعوت نمی‌کنند.

یاراحمدی اظهار کرد: برای افزایش این تعامل و حضور بیشتر داوران ایرانی در مسابقات قرآن مالزی دیدارهایی با مسئول برگزاری مسابقات این کشور و مسئول مؤسسه برگزارکننده مسابقات در سال‌های گذشته داشتم. در همین ارتباط با رایزن فرهنگی ایران در مالزی نیز تعاملات خوبی به وجود آمد، علاوه بر این در ملاقاتی که با سفیر کشور مالزی در ایران داشتم علاقه و تعاملات مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد:  در آخرین اقدام قبل از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مکاتبه‌ای با رئیس موسسه برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی صورت گرفت که در آن محورهایی همچون تشکر از برگزاری مستمر مسابقات بین‌المللی قرآن، کسب بیشترین رتبه توسط قاریان ایرانی پس از کشور میزبان در این مسابقات، بیشترین درصد مشارکت قاریان ایرانی در مسابقات و …در آن مطرح شد.

وی یادآور شد: در آن نامه همچنین عنوان شد که انتظار جامعه قرآنی و برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از مسابقات مالزی این است که با توجه به مشارکت بالای ایرانی‌ها در مسابقات قرآن مالزی، حضور داوران ایرانی در مسابقات آن کشور یک شاخص کیفی مثبت و ویژگی بارز خواهد بود که ارتقاء سطح و بالاتر رفتن جنبه بین‌المللی آن را به دنبال خواهد داشت.

یاراحمدی با اشاره به ترکیب هیئت داوران مسابقات قرآن مالزی که از کشورهای مصر، مراکش، اردن، قطر، برونئی، عربستان و اندونزی بوده‌اند، گفت: به نظر می‌آید ترکیب هیئت داوران مسابقات بین‌المللی کشور مالزی از سطح مناسبی برای قضاوت در یک رویداد بین‌المللی برخوردار نیستند. البته در این دوره اساتید برجسته‌ای حضور داشتند که سابقه داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را نیز داشته‌اند. خلاء وجود داوران ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی بُعد بین‌المللی بودن آن را کاهش می‌دهد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان کرد: در پنجاه و ششمین دوره مسابقات قرآن کشور مالزی، رشته حفظ نیز برای اولین بار اضافه شد که با توجه به اینکه در این رشته برای حافظان کشورمان دعوت‌نامه‌ای ارسال نشده بود، نماینده نداشتیم.

وی به دعوت بانوان قاری کشورمان در این مسابقات اشاره کرد و گفت: برای حضور بانوان قاری کشورمان در مسابقات مالزی دعوت به عمل می‌آید که با توجه به برگزاری مسابقات قرآن بانوان مالزی در حضور آقایان از اعزام بانوان قاری به این مسابقات خودداری می‌کنیم.

وی در ادامه به مقایسه‌ بین شرکت‌کنندگان در آخرین دوره مسابقات قرآن ایران و مالزی پرداخت و گفت: در دوره اخیر مسابقات قرآن کشور مالزی 55 شرکت‌کننده از 50 کشور جهان در دو بخش بانوان و آقایان حضور داشته‌اند اما در مسابقات قرآن ایران که نزدیک به نیمی از عمر مسابقات مالزی را دارد، در آخرین دوره شاهد حضور 110 شرکت‌کننده از 71 کشور دنیا بودیم. افزایش شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، متأثر از نگاه تعاملی است.

پرداختن به برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بخش دیگری از  موضوع نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود. وی در این بخش با بیان اینکه چندین برنامه خوب برای ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌ایم، گفت: اعزام قاریان کشورمان به مسابقات بین‌المللی دنیای اسلام بخشی از این برنامه است. بر همین اساس رضایی‌نژاد تبریزی، حافظ قرآن کشورمان در هجدهمین دوره مسابقات قرآن جایزه بزرگ دوبی حضور خواهد داشت.

یاراحمدی افزود: علیرضا نجفی، یکی دیگر از حافظان برجسته کشورمان به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور الجزایر که از 20 تا 26 رمضان برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد. این مسابقات یازدهمین دوره خود را برگزار خواهد کرد. همچنین فردفانی، یکی دیگر از حفاظ کشورمان به عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن کشور اردن که بیست و دومین دوره خود را برگزار خواهد کرد، حضور خواهد داشت. این مسابقات در رشته حفظ 20 جزء و از 20 تا 26 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

وی در ادامه به حضور 9 نفر از قاریان برجسته مصری همزمان با ماه مبارک رمضان در ایران اشاره کرد و گفت: از روز هفتم تا 24 ماه مبارک رمضان، 9 نفر از قاریان برجسته مصری برای اجرای محافل انس با قرآن کریم در سراسر کشور حضور خواهند یافت. پیش‌بینی ما این است که این محافل در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور برگزار شود. این محافل به طور ویژه در بقاع متبرکه، امامزادگان، مساجد و حسینیه‌های سراسر کشور و با همکاری ادارات کل اوقاف استان‌ها، بسیج و سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه امسال در ماه مبارک رمضان 500 محفل انس با قرآن برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این محافل برنامه تأثیرگذاری است که موج قرآنی خوبی را در بهار قرآن و در تمامی شهرهای کشور ایجاد خواهد کرد. سعی شده است تا امسال نسبت به سال‌های گذشته هم کیفیت و هم تعداد محافل افزایش و ارتقاء خوبی داشته باشد.

یاراحمدی در ادامه به تأثیر قاریان مصری در گسترش فعالیت‌های قرآنی در گذشته اشاره و اظهار کرد: حضور قاریان مصری در شرایط فعلی که تلاش‌های زیادی از جانب دشمنان برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین جامعه قرآنی ایران و مصر صورت می‌گیرد، بسیار ارزشمند است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین عنوان کرد: از جمله قاریان مصری حاضر در ایران در ماه مبارک رمضان می‌توان به «متولی عبدالعال»، «محمود شحات انور»، «احمد شحات احمد لاشین»، «عادل الباز»،  «علی محمود الشمیس»، «محمدشرف‌الدین»، «محمد محمود المریجی» و … اشاره کرد.

وی یادآور شد: امسال همزمان با برگزاری محافل انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، ثبت نام برای سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز آغاز خواهد شد. علاقه‌مندان برای حضور در این مسابقات می‌توانند در همان محل برگزاری محفل انس با قرآن که برگزار می‌شود نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. مرحله شهرستانی مسابقات اوایل مهرماه آغاز می‌شود و مراحل استانی و کشوری نیز در زمان مقرر برگزار خواهد شد . در ماه مبارک رمضان برای تهران نیز برنامه خاصی را در نظر گرفته‌ایم که اطلاعات مربوط به آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا