گوناگون

‌آماده‎سازی بستر کاشت در "سلسله" مطلوب نیست

یک کارشناس ارشد زراعت گفت: با وجود پتانسیل‎های قوی و فراوان، عملیات خاک ورزی و آماده‎سازی بستر کاشت در شهرستان سلسله مطلوب نیست.

پیمان یوسفوند در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، اظهار کرد: فاکتورهای بسیار زیادی در رشد مطلوب یک محصول دخالت دارند ولی یکی از مهمترین فاکتورها، رشد‎‎و‎نمو برای بذر، داشتن بستری مناسب، پایدار و مطمئن است، به طوری که بتواند حداکثر پتانسیل خود را به ظهور برساند.

وی ادامه داد: عملیاتی را که به منظور قرار گرفتن بذر در بستر مناسب و آغاز رویش انجام می‎گیرد، عملیات بسترسازی کاشت یا آماده‎سازی بستر کاشت می‎نامند.

این مدرس دانشگاه پیام‎نور افزود: رعایت این امر مهم و بکارگیری آن محیط مناسبی را برای بذر فراهم کرده و می‎تواند از تمامی عناصر مورد نیاز خود استفاده کند.

یوسفوند خاطرنشان کرد: متأسفانه کشاورزان با نادیده گرفتن این اصل مهم در کشاورزی به بستری نامناسب بسنده می‎کنند و همین امر باعث مشکلات عدیده‎ای از کاشت تا برداشت می‎شود و در نهایت کاهش عملکرد محصول را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به طور کلی اندازه ذرات خاک باید به شکلی باشد تا بذر بتواند به ذرات خاک چسبیده و آب و مواد غذایی را به بهترین شکل دریافت کند و بنابراین شرایط برای کشت محصولاتی مانند کلزا، یونجه، شبدر و … که بذورریزی دارند باید بهتر آماده شود.

او یادآور شد: اگر خاک دارای کلوخه‎های بزرگی باشد بذر برای جوانه زدن و از خاک بیرون آمدن با مشکل مواجه می‎شود و حتی قادر به جوانه زنی نیست و این در حالی است که گاهی بذر باوجود کلوخه‎هایی که بر روی آن قرار دارد جوانه زده و مجبور می‎شود تمامی انرژی خود را که باید صرف رشد کند، صرف خروج از خاک و عبور از کلوخه کرده و طبیعتا از چنین بذری جوانه‎ای ضعیف تولید می‎شود که در ادامه روند رشد خود با مشکل مواجه شده و با کوچکترین تنشی از بین می‎رود.

این کارشناس زراعت گفت: یکی از مهمترین علتهایی که باعث می‎شود در شهرستان سلسله آماده‎سازی بستر کاشت به خوبی انجام نشود، نبود آگاهی کشاورزان در این خصوص است.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان هزینه بالای عملیات بسترسازی را دلیل عمده آن می‎دانند و این در حالی است که کشاورز هنوز واقعا به این باور نرسیده است که با مقداری هزینه قبل از کاشت می‎تواند عملکرد بالاتر و در نهایت درآمد بیشتری کسب کند.

این مدرس دانشگاه پیام‎نور با اشاره به اینکه تنظیم گاوآهن که به جرأت می‎توان گفت اصلا به آن توجهی نمی‎شود، اولین گام در عملیات بسترسازی است، خاطرنشان کرد: اگر گاوآهن به خوبی تنظیم نشود ایجاد شخم نامناسب و نامنظمی می‎کند که مراحل بعدی عملیات را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

وی یادآور شد: بحث در مورد آماده‎سازی بستر کاشت بسیار وسیع و گسترده است و در هر محصولی و با توجه به کشت سال قبل مدیریت خاصی دارد و نمی‎توان در یک بحث کلی آنرا شرح داد ولی ذکر این نکته برای کشاورزان که آماده‎سازی بستر کاشت خصوصا در محصولات دانه ریز مانند کلزا و غلات مانند گندم و جو بسیار مهم بوده و می‎تواند عملکرد آنها را بالا ببرد حائز اهمیت است.

یوسفوند با بیان اینکه جهت اینکار وسایل و ادوات خاصی مورد نظر است که در شهرستان سلسله متأسفانه ادوات خاکورزی اولیه یا بسیار کم هستند و یا از آنها استفاده نمی‎شود،خاطرنشان کرد:حتی کشاورزان پیشرو بعد از شخم، با زدن یک دیسک سبک و بعد ماله بستر کاشت را آماده می‌کنند و این در حالی است که ادوات خاکورزی شامل اولیه و ثانویه می‎شوند و البته بسیار متنوع هستند و بحث در مورد هر کدام نیز بسیار وسیع است.

وی تصریح کرد: تسطیح مناسب یکی از اهداف مهم عملیات خاک ورزی است که توسط لودر، غلطک و … صورت می‎گیرد که استفاده از لودر بسیار محدود و خیلی به ندرت نیز انجام می‎شود.

این کارشناس زراعت افزود: عملیات خاکورزی و آماده‎سازی بستر کاشت در شهرستان سلسله مطلوب نیست و این در حالی است که با وجود پتانسیل‎های قوی در شهرستان از جمله، کارشناسان جهادکشاورزی، کشاورزان مشتاق یادگیری، خاک، آب و شرایط اقلیمی مناسب شهرستان می‎تواند در این زمینه پیشرفت‎های قابل توجهی داشته باشد تا بتواند در امر تولید، گام بسیار مؤثری بردارد و هم باعث افزایش درآمد کشاورزان و بالا رفتن عملکرد در واحد سطح و در نهایت به تولید کشور کمک کند.

وی از کشاورزان درخواست کرد که عملیات خاکورزی قبل از کاشت را بسیار جدی بگیرند و با کارشناسان مکانیزاسیون در این خصوص مشورت کنند و همچنین از مسئولین نیز درخواست کرد که در این خصوص حمایت‎های لازم را از کشاورزان صورت داده تا بتوانند به راحتی ادوات خاکورزی را تهیه کرده و به دیگر کشاورزان خدمت‌‎رسانی کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا