گوناگون

‌معضل‌ تکثیر یوزپلنگ آسیایی در خراسان شمالی چیست؟

مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: حضور دام مهم‌ترین معضل بر سر راه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در این استان است.

بهروز جعفری در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، به مناسبت روز جهانی یوزپلنگ، با اشاره به اینکه منطقه میاندشت جاجرم بهترین زیستگاه در کشور برای پرورش یوزپلنگ آسیایی است، افزود: این منطقه به منظور حفاظت از این گونه حیوانی دارای ارزش سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین طعمه یوزپلنگ آسیایی، آهو است، ادامه داد: جمعیت آهو بستگی به مراتع دارد و حضور دام در این منطقه موجب کاهش پوشش گیاهی و در نتیجه کاهش جمعیت آهو و به دنبال آن کاهش جمعیت یوزپلنگ است.

جعفری با ذکر اینکه از سوی دیگر یوزپلنگ از سگ گله می‌ترسد، اظهار کرد: حضور سگ گله در منطقه سبب ایجاد استرس در آن می‌شود که این امر تاثیر بسزایی در تکثیر آن‌ها دارد.

وی گونه یوزپلنگ آسیایی را یکی از گونه‌های در حال انقراض در کشور دانست و بیان کرد: این پناهگاه بهترین مکان برای تکثیر این گونه در فضای باز است.

این مسئول با اشاره به سایت میاندشت که در آن یک قلاده یوزپلنگ به صورت نیمه اسارت در حال زیست است، توضیح داد: در حقیقت این قلاده یوزپلنگ نر با نام کوشکی که از گله جدا افتاده‌ و توسط دامداران ‌زنده گرفته شده بود، به این سایت تحویل داده و در این محل پرورش می‌یابد.

وی گفت: قرار بر این بود تا یوزپلنگ ماده با نام دلبر که در چنین منطقه‌ای در استان سمنان زیست می‌کنند، برای تکثیر به تهران انتقال داده شوند، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: تاکنون در منطقه میاندشت جاجرم شش قلاده یوزپلنگ آسیایی مشاهده شده است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا