گوناگون

‌پایان مرمت بخش‌هایی از بنای تاریخی حوزه علمیه ارسنجان

معاون میراث فرهنگی فارس از پایان عملیات مرمت بخش‌هایی از مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس،”عبدالرضا نصیری”، گفت: مدرسه سعیدیه که حوزه علمیه شهرستان ارسنجان در آن قرار دارد، از آثار تاریخی ارزشمند دوره صفویه در استان فارس به‌ شمار می‌رود، که در ادامه طرح حفظ و احیاء این اثر در سال‌های گذشته بخش‌هایی از این بنا در سالجاری مورد مرمت قرار گرفت.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه مرمت مدرسه در سال جاری با اختصاص بیش از 490 میلیون ریال اعتبار انجام گرفته است، گفت: خاک‌برداری، بلوکاژ، باغچه‌بندی واجرای کف فرش حیاط خلوت با سنگ گندمک، جمع‌آوری فضای الحاقی در حیاط خلوت ضلع‌غربی، بندکشی نمای آجری، اجرای سنگ ازاره نمای جنوبی، تعویض جوک‌های اطراف کتیبه سردر ورودی، سفیدکاری حجره‌ها در محل‌های مورد نیاز از جمله این اقدامات بوده است.

وی به مرمت سایر قسمت‌های بنا درگذشته اشاره و اضافه کرد: عایق‌کاری و کف فرش پشت بام و بند کشی نمای آجری حیاط از جمله این اقدامات بوده است.

به گزارش ایسنا، درب ورودی این بنای تاریخی روبه شمال باز می‌شود و بالای سر در مقرنس‌های گچی زیبایی است و دارای ازاره سنگی از سنگ‌های حجاری شده و در نمای جنوبی در هر سمت چهار طاقنما تعبیه و نماسازی شده، مصالح ساختمانی آجر، گچ است.

بر پیشانی مدخل ورودی کتیبه‌ای از سنگ مرمر با خط ثلث نصب شده که تاریخچه بنای مدرسه بر آن نقر گردیده است که در این کتیبه پس از حمد و سپاس خداوند و پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین علی(ع) تاریخ بنای مدرسه را به زمان حکمرانی شاه سلیمان صفوی توسط حاج محمدسعید ارسنجانی در سنه 1085 هجری قمری نسبت می‌دهد.

در وردی بنا، یک هشتی قرار دارد که در گوشه‌ها دارای 18طاقنما است و به‌وسیله مدخلی به حیاط ارتباط پیدا می‌کند.

صحن حیاط این بنا 4 گوش و در وسط یک حوض از سنگ یکپارچه قرار دارد، ساختمان این بنا از جمله ساختمان‌های تاریخی تک‌ایوانه به‌شمار می‌رود که سقف ایوان شمالی دارای نقاشی‌هایی بر روی گچ است و ایوان شمالی و مدخل ورودی جنوبی قرینه سازی شده‌اند و در طرفین هریک حجره‌ها تعبیه شده‌اند. در ضلع شرقی و غربی در هر طرف دارای 5 حجره است که حجره ضلع جنوب غربی به حیاط خلوت راه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا