گوناگون

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بنیه اقتصادی شرکت های هوایی را تقویت می کند

81160325 5688786

به گزارش ایرنا، علی محمد نوریان روز یکشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل و اعضای جدید هیات مدیره شرکت فرودگاههای کشور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما با کنترل بیشتری اعمال خواهد شد تا مردم بتوانند در مواقع مورد نیاز به بلیت های ارزان قیمت دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شرکت های هوایی نیز باید آمادگی لازم را برای آزادسازی قیمت بلیت ها داشته باشند، گفت: هم اکنون تنها سه شرکت هما، ماهان و آسمان از آمادگی نرم افزاری برای عرضه بلیت با قیمت های متنوع را دارند و قول داده اند که در این زمینه به دیگر شرکت های هوایی کمک کنند.

به گفته نوریان، بیشتر شرکت های هوایی در کشور به علت کمبود منابع مالی پروازهای منظم ندارند و مجبورند برای تامین نیازهای مالی پروازهای خود را به صورت چارتری به فروش برسانند.

وی گفت: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، فروش چارتر از شرکت های هوایی حذف نمی شود، زیرا مشکلات اقتصادی، تامین ارز مورد نیاز و خرید قطعات سبب شده است که شرکت های کوچک هوایی پروازهای خود را با فروش چارتری در اختیار آژانس های مسافرتی قرار دهند.

وی یادآور شد: با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، تاکید شده است که هیچ شرکتی حق ندارد پروازهای خود را به یک منطقه خاصی لغو کند، ضمن اینکه تا آنجا که امکان دارد می توانند در مسیرهای داخلی پروازهای خود را افزایش دهند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی، سپس بر ارتقاء خدمات هوایی به مسافران تاکید کرد و گفت: امیدواریم با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و توافق ژنو با خرید قطعات و نوسازی ناوگان، شاهد تحولات خوبی در عرصه صنعت هوانوردی کشور باشیم.

نوریان گفت: با توجه به مشکلات مالی شرکت های هوایی، قیمت بنزین هواپیما را در سال 93 در 500 تومان تثبیت کردیم تا این شرکت ها پس از آزادی نرخ بلیت هواپیما با برنامه ریز مناسبی نسبت به پرداخت بدهی های خود به شرکت ملی نفت و شرکت فرودگاه های کشور اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های هوایی هم اکنون 600 میلیارد تومان به شرکت ملی نفت ایران بدهکار هستند، گفت: مقرر شد شرکت ها به تدریج به صورت نقدی بدهی خود را به شرکت نفت و پرداخت کنند.

وی گفت: تحریم های ناعادلانه سبب شد طی سالهای گذشته نتوانیم برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، زیرا قانون اجازه داده پنج درصد منابع صندوق در این حوزه استفاده شود، در حالی که طی چند سال گذشته تنها یک پنجم آن در این صنعت استفاده شده است.

نوریان در خصوص واگذاری شرکت ایران ایر به بخش خصوصی گفت: ایران ایر هنوز برای واگذاری به بخش خصوی آماده نشده است، زیرا واگذاری ایران ایر به بخش خصوصی با این وضعیت به صلاح نیست و ممکن است به فروپاشی این شرکت منجر شود.

سرپرست شرکت فرودگاه های کشور نیز گفت: اولین کار ما در شرکت فرودگاه های کشور حفظ ایمنی پروازها و ارایه خدمات مطلوب هوایی به مردم است.

محمد ایلخانی تاکید کرد: در پروازهای داخلی باید 80 درصد صندلی هواپیما اشغال شود تا یک پرواز برای شرکتی ضرری نداشته باشد و اگر کمتر از آن باشد شرکت های هوایی متضرر می شوند.

وی گفت: با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مردم به استفاده از هواپیما رغبت بیشتری پیدا می کنند و دولت نیز از این مساله حمایت می کند.

ایلخانی به راه اندازی شهرک فرودگاهی در 10 شهر کشور اشاره کرد و گفت: راه اندازی شهرک های فرودگاهی منافع زیادی برای فرودگاه ها دارد، زیرا با افزایش تردد مردم به شهرک ها درآمدها نیز در این بخش افزایش می یابد.

سرپرست شرکت فرودگاه های کشور خاطر نشان کرد: 95 درصد کار راه اندازی شهرک فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی(ره) آماده شده و بزودی با انتصاب مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی، شاهد راه اندازی نخستین شهرک فرودگاهی در این فرودگاه خواهیم بود.

وی در خصوص بدهی شرکت های هوایی به شرکت فرودگاههای کشور گفت: این شرکت ها هم اکنون 400 میلیارد تومان بابت ارایه خدمات فرودگاهی به شرکت فرودگاههای کشور بدهکار هستند و مقرر شده است که همه شرکت های بدهکار، بدهی گذشته خود را به این شرکت پرداخت کنند.

اقتصام(3)1108**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا