گوناگون

آغاز مهمترين رويداد هنري كردستان/ زنگ جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان نواخته شد

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز26 مهرماه با استقبال مردم و حرکت کارناوال هنرمندان شرکت کننده  در این جشنواره و حضور مسئولان استانی و شهرستانی و هم چنین افتتاح نخستین پارک تئاتر کشور در مریوان جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان آغاز شد.

کارناوال هنرمندان صبح امروز شنبه از میدان امام شافعی به سمت پارک شانو(تئاتر) حرکت و در طول این مسیر مردم علاقمندِ، مهمان نواز و خونگرم و تئاتر دوست مریوانی نیز هنرمندان را همراهی کردند و به شیوه های مختلفی به آنها خیرمقدم می گفتند.

اگرچه دمای هوای این روزهای آخر نخستین ماه پاییز مریوان تمایل به صفر و زیرصفرشدن دارد ولی دل های مردم این دیار دراین هنگام با روشنایی چراغ جشنواره تئاتر خیابانی گرم و گرم تر می شود و مشتاقانه و پرشور و شوق در کنار هنرمندان، مسئولان و اهالی رسانه در روز افتتاحیه حضورپیدا کردند.

امروز مسیر حرکت کارناوال هنرمندان مملو از جمعیت عاشق و علاقمند به تئاتر بود هنری که مردم این منطقه از دیرباز و هنگامه ی جنگ هشت ساله دفاع مقدس با آن خوگرفته اند و تاکنون ارتباط شان را با آن قطع نکرده اند و همواره خواهان توجه بیشتر هنرمندان حوزه تئاتر و حمایت های بیش از پیش مسئولان بوده اند.

استارت تغییرات این جشنواره با تغییر زمان آن به دلیل همزمانی با برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان آغاز شد و از 13، 15 مهربه 26 مهرماه موکول گشت.

تغییر مسیر کارناول هنرمندان از میدان شهید فهمیده تا پارک ملت در هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به میدان امام شافعی تا پارک شانو(تئاتر)، به سبب افتتاح پارک شانو از دیگر تغییرات نهمین دوره نسبت به دوره گذشته بود.

در سال گذشته این جشنواره با رها سازی هشت کبوتر به نشانه صلح و دوستی آغاز شد و امسال با برش کیک اختصاصی جشنواره کام مردم را شیرین تر کردند.

اجرای نمایش ها در هشتمین دوره با نمایش سمفونی ریشه ها کاری از گروه تئاتر شانوی روژ شهرستان مریوان که به حافظان محیط زیست تقدیم شد، کلید خورد و در نهمین دوره از این جشنواره هم نمایش شوپه به کارگردانی طیبه مقدم از دورود لرستان در بخش آیینی آغازگر اجرای نمایش های راه یافته به بخش نهایی بود.

قطب الدین صادقی، حسین مسافر آستانه و اردشیر صالحپور داوری آثار راه یافته به بخش نهایی هشتیمن جشنواره را برعهده داشتند و این امر امسال توسط حمیدرضا نعیمی، خسرو سینا و رضا حامدی خواه است.

امیدواریم که علاوه بر تغییرات اعمال شده شاهد تغییرات اساسی در روند برگزاری جشنواره و رضایت هنرمندان از محل اجرای نمایش ها نسبت به سنوات گذشته هم باشیم.

ارزش هنر تئاتر به تماشاگران آن است

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح این جشنواره گفت: حضور گرم و پرشور مردم شهرستان مریوان در این مراسم انسان را به وجد می آورد  و این نشان از خوگرفتن مردم این شهرستان با هنر تئاتر است.

حسین طاهری با بیان اینکه تبلور هنر تئاتر تماشاگراست، عنوان کرد: واقعیت هنرتئاتر در این است که تنها هنری محسوب می شود که بدون تماشاگر هیچ ارزشی ندارد.

وی اظهارداشت: بایستی تلاش شود در سال آینده این جشنواره میزبان بخش های مختلفی از تئاترجهان باشد.

وی بیان کرد: در راستای فراهم کردن سازوکارهای لازم برای مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی در برگزاری این جشنواره باید تلاش شود تا شاهد رونق هرچه بیشتر هنر تئاتر خیابانی در کشور باشیم.

رنگی که برای این جشنواره تعیین شده آبی است و نصب بنرها و پوسترهای آبی رنگ این جشنواره در تمام سطح شهر به خوبی نمایانان و حال و هوای بارانی  شهر با رنگ آبی جشنواره همه را به وجد و سرور آورده است.

نهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از امروز شنبه 26 مهرماه آغاز و تا 30 ام مهرماه جاری به طول می انجامد و در طی این چند روز 23 نمایش در بخش آزاد، 5 اثر در بخش آیینی و سنتی، 4 اثر بخش ملل، یک نمایش در بخش کودک و سه نمایش هم در بخش مرور اجرا می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا