گوناگون

آیین چهلمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی امروز برگزار می شود

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی ایرنا، در این آیین و نشست وزرای اقتصاد و دارایی و برنامه ریزان اقتصاد کلان 56 کشور عضو حضور دارند.

تعداد زیادی از نمایندگان منطقه ای و بین المللی، موسسات مالی، بانک های اسلامی، صندوق های توسعه ملی، پیمانکاران و مشاوران اتحادیه های کشورهای عضو نیز در این آیین شرکت می کنند.

بانک توسعه اسلامی، موسسه مالی است که با تصویب وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای اسلامی در دسامبر 1973 تاسیس شد.

این بانک که کار خود را از اکتبر سال 1975 آغاز کرد، اولین نشست هیات مدیره خود را در ژوییه همان سال برگزار کرد.

این بانک که با هدف توسعه اقتصادی کشورهای عضو و نیز توسعه اجتماعی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان تسهیلات ارایه می دهد، در 40 سال گذشته، با توسعه بسیاری از زیرساخت ها در کشورهای عضو، عملکرد برجسته ای را ارایه کرده است.

بانک توسعه اسلامی از ژانویه سال 1976 تا 14 نوامبر 2012 با اعطای بیش از 33 میلیارد دلار تسهیلات، سه هزار و 35 پروژه در زمینه های کشاورزی، آموزش، انرژی، بهداشت، صنعت و معدن، ارتباطات، تجارت، حمل و نقل و بهداشت آب و توسعه خدمات شهری در کشورهای عضو اجرا کرده است.

ایران از سهامداران اصلی بانک توسعه اسلامی است که تا نوامبر 2012، تعداد 80 پروژه با همکاری این بانک اجرا کرده است.

به گفته محمدعلی دین محمدی کارشناس ارشد روابط عمومی بانک توسعه اسلامی، هر سه موسسه اعتباری استاندارد اند پورز، فیچ و مودیز رتبه اعتباری AAA با چشم انداز مثبت این بانک را تایید کرده اند.

خالد عبدالعزیز ناظر از کارشناسان بانک توسعه اسلامی گفت: رتبه اعتباری این بانک، بالاترین رتبه اعتباری موسسات رتبه بندی معتبر جهان است و توان فوق العاده این بانک در بازپرداخت اوراق قرضه اش را نشان می دهد.

گفتنی است، علی طیب نیا در صدر هیاتی برای شرکت در سی و نهمین اجلاس سالانه هیات عامل بانک توسعه اسلامی (3 تا 6 تیر) به جده عربستان عزیمت کرد.

در این اجلاس قرار است علاوه بر بررسی و تصویب عملکرد و صورتهای مالی بانک مذکور، روند اقتصاد جهانی و تاثیر آن روی کشورهای اسلامی نیز بررسی می شود.

هیات عامل بانک مزبور متشکل از وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو به عنوان بالاترین رکن اداری و سیاستگذاری بانک، نشست های سالانه در یکی از کشورهای عضو برگزار می کنند.

در این نشست علاوه بر ارزیابی عملکرد بانک توسعه اسلامی در سال گذشته در هیأت عامل، عملکرد مؤسسه بیمه صادرات و سرمایه گذاری بانک، شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی و شرکت اسلامی بین المللی تأمین مالی تجارت هم ارزیابی و به تصویب هیأت عامل خواهد رسید.

قرار است وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان علاوه بر مذاکره با مدیران ارشد بانک توسعه اسلامی با همتایان خود از سایر کشورها نیز نشست هایی برگزار و درخصوص روابط دو جانبه رایزنی کند.

بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین موسسه مالی توسعه ای چند جانبه که براساس اصول شریعت اسلامی عمل می

کند، برای اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی تسهیلات مالی به کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو اعطاء می کند. جمهوری اسلامی ایران سومین سهامدار عمده بانک است که در سال های عضویت توانسه است بالاترین اعتبارات پروژه ای بانک در بخشهای مختلف زیربنایی کشور را به خود اختصاص دهد.

اقتصام(3)1063**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا