گوناگون

استانداردسازی از مهمترین عوامل رقابت در بازار است

به گزارش خبرنگار مهر، عزیز قنواتی عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از برترین های استاندارد خوزستان اظهار کرد: استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجارب  بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظام هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی، حفظ سلامتی و ایمنی عمومی و گسترش مبادلات بازارهای خارجی به کار می رود.

وی ادامه داد: استاندارد سازی از پایه های استوار و کار اصلی علم و فناوری است و در توسعه فعالیت های عمرانی، پیشرفت صنعت و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی دارد و لذا باید از این طریق برای افزایش سطح کیفیت های تلاش کرد .

مديرعامل شركت فولاد اكسين خوزستان بیان کرد: اغلب تصور می کنند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است اگرچه تا حدودی صحیح است اما در دنیای کنونی استاندارد سازی و کیفیت کالا و خدمات از مهمترین عوامل رقابت محسوب می شود و حضور موثر در بازارهای داخلی و جهانی به آن بستگی دارد.

 وی افزود: می توان گفت سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولید کنندگان بیش از مصرف کنندگان است، از یک سو آثار تدوام حضور را برای صاحبان صنایع فراهم می آورد و از سوی دیگر منجر به صرفه جویی، کاهش ضایعات و هزینه های خدمات پس از فروش و دوباره کاری ناشی از تعمیر و تعویض می شود.

قنواتی عنوان کرد: هر کشور در حال توسعه که افزایش و بهبود کیفیت تولیدات را در راس برنامه های خود قرار دهد درمی یابد که استاندارد کردن شاخص های تولید و خدمات و سنجش و کنترل کیفیت محصولات از نکات اصلی در برنامه های توسعه است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بسیاری از امور اعم از دولتی و غیر دولتی استانداردهای خارجی پایه و محور انجام فعالیت ها قرار می گیرد تصریح کرد: پیوسته این سوال مطرح می شود که با توجه به ظرفیت های علمی موجود در کشور و شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران و ارزش های حاکم بر فضای فرهنگی کشور چرا در همه موارد باید اصول و ضوابط خارجی مبنای عمل قرار گیرد و چرا تا به حال تلاش جدی برای اینکه بتوانیم در مباحث مربوط به علوم انسانی به مرجعی برای دیگران تبدیل شویم صورت نگرفته است.

مديرعامل شركت فولاد اكسين خوزستان اظهار کرد: با توجه به اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی منجر به عینیت بخشیدن سه اصل و اساسی در زمینه استاندارد که شامل گسترش پوشش استاندارد و محصولات داخلی متناسب با نوع و درجه اهمیت آن ها، تشویق به توسعه کیفیت و استانداردها، گسترش آگاهی فردی پیرامون کیفیت و استاندارد تجلی حقوق شهروندان خواهد شد.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا