گوناگون

استاندار: اصفهان گواه شکوهمند خلاقیت ایرانی است

استاندار اصفهان گفت: اصفهان مصداق بارز عینیت یافتن میراث فرهنگی ناملموس در میراث فرهنگی ملموس است که متعلق به تمام انسان‌های فرهنگ دوست و عاشق این گوی خاکی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، رسول زرگرپور در مراسم اختتامیه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس اظهار کرد: بدون شک ویژگی تمدنی، فرهنگی، هنری، معنوی و علمی اصفهان و ارزش‌های ماندگار تاریخی آن سبب گشته تا این خطه همیشه جاوید اندیشه و عرفان را نصف جهان بنامند که نیمه‌ای از آن در این جهان مادی و نیمه دیگر آن‌که روح معناگرا‌ست، در جهان بالا قرار دارد.

وی ادامه داد: درآمیختگی فرهنگ و نبوغ هنرمندان و فرهیختگان و ویژگی‌های اقلیمی در این شهر، مجموعه‌ای زیبا و گنجینه‌ای گران‌سنگ از آثار تاریخی، میراث معنوی، میراث هنری و میراث انسانی که همانا هنرمندان آن است را رقم زده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان گواه شکوهمند خلاقیت ایرانی است، ادامه داد: گنبدهای فیروزه‌ای و گلدسته‌های روبه آسمان، مساجد با شکوه، پل‌های تاریخی و نقوش اسلیمی، مدارس علمیه و بازارهای قدیمی به اصفهان زیبایی معنوی خاصی بخشیده است و این جزء ذوق هنری کمال یافته و ایمان مذهبی هنرمندان و نقش آفرینان نیست.

زرگرپور با اشاره به مسجد جامع اصفهان که به عنوان نخستین مسجد ایرانی به ثبت جهانی رسیده است، خاطرنشان کرد: بنای این مسجد که از یک هزار و دویست سال قبل تاکنون باقی مانده است، گواه ذوق و عشق معماران سازنده آن است.

وی به مسجد شیخ لطف‌الله اشاره کرد و گفت: بعد از 400 سال از ساخت این مسجد چشم دل هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند، این بنا در فضای عرفانی، معنوی به شکلی بنا شده است که به اعتراف ایران شناس معروف “پرفسور پوپ” به سختی می‌توان این بنا را محصول دست بشری دانست.

استاندار اصفهان اظهار کرد: عجیب‌ترین ساختمان آجری دنیا منارجنبان نیز که شاهکار معماران اصفهان در ۷۰۰ سال گذشته و ناشی از تفکر ژرف و عالمانه سازندگان این بنا‌ست.

زرگرپور با اشاره به باغ موزه چهلستون ادامه داد: این باغ تلفیقی از هنر هنرمندان اصفهانی و طبیعت خدادادی است که ۴۰۰ سال از قدمت آن می‌گذرد و سال‌ها محل پذیرایی از سفرا، نمایندگان و میهمانان خارجی بوده است.

وی ادامه داد: راهبرد محوری و اصلی ما به عنوان متولیان میراث ناملموس این است که با تمام توان ضمن پاسداشت از هویت تاریخی، فرهنگی، هنری و میراث ناملموس این سرزمین بتوانیم مظاهر میراث فرهنگی ناملموس را در کالبد معماری و شهرهای خود پدیدار کنیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اصفهان مصداق بارز عینیت یافتن میراث فرهنگی ناملموس به میراث فرهنگی ملموس است که متعلق به تمام انسان‌های فرهنگ دوست و عاشق این گوی خاکی است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هدف اصلی ما تبیین، شناخت و معرفی میراث ناملموس است که برای تحقق این امر در تلاش خواهیم بود، تاکید کرد: پایان برگزاری این اجلاس، آغاز وظیفه سنگینی در نگهداری این میراث و معرفی آن به نسل‌های بعدی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا