گوناگون

افزایش 500 درصدی سوآپ گاز مایع در سال 92

مصطفی کشکولی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: در سال 92، عملیات سواپ حدود 210 هزار تن نفت کوره و گاز مایع انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: مقایسه آمار سال 1392 نسبت به سال پیش از آن نشان می دهد که سوآپ نفت کوره 173 درصد و سوآپ گاز مایع 500 درصد رشد داشته است.

کشکولی ادامه داد: نفت کوره از عراق و کشورهای شمالی ایران دریافت و معادل آن در پایانه های صادراتی جنوب کشور تحویل داده می شود و گاز مایع نیز از طریق پایانه های نکا و سرخس دریافت و مابه ازای آن از بنادر جنوبی صادر می شود.

وی با اشاره به مزیت های سوآپ برای کشورمان، اظهار داشت: علاوه بر دریافت حق سوآپ، از طریق این عملیات هزینه های انتقال سوخت در کشور را نیز کاهش می دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: در صورت نبود سوآپ ناچار خواهیم بود که سوخت مورد نیاز را از جنوب کشور به واحدهای مورد نظر در شمال کشور برسانیم که هزینه سنگینی را به دنبال دارد، اما از طریق سوآپ، فرآورده های مورد نیاز از پایانه نکا در شمال کشور دریافت شده و معادل آن از بنادر جنوب کشور صادر می شود.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران این امکان را فراهم کرده که بتواند با هزینه ای اندک و از طریق سوآپ، جایگاه خود به عنوان مسیر امن ترانزیت انرژی را تثبیت کند.

از طریق سوآپ، همسایگان شمالی ایران، بخشی از فرآورده های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می کردند که این اقدام، موقعیت بی نظیر ایران به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی را خاطرنشان می کرد.

از جمله مزایای سوآپ، صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل فرآورده های نفتی از مبادی تولید در جنوب کشور به مناطق شمالی و آزاد شدن بخشی از ناوگان حمل و نقل سوخت بود.

از طریق سوآپ، از یک طرف نفت خام تولیدی همسایگان شمالی، توسط ایران از طریق بنادر جنوبی ایران صادر می شود و از طرف دیگر، نیازهای نفتی و گازی مناطق شمالی کشورمان به شکل ساده تری تامین می شد.

به عنوان نمونه، از طریق سوآپ، نفت کوره و بنزین از کشورهای آسیای میانه برای مصرف نیروگاه نکا منطقه ساری و فرآورده های نفتی از مرزهای غربی و کشور عراق جهت مصرف نیروگاه های سهند تبریز، بیستون کرمانشاه و مفتح همدان وارد می شد و مشابه این محصولات از طریق بنادر جنوبی کشور صادر می شد.

از جمله مزیت های دیگر سوآپ نفتی برای کشورمان دسترسی به درآمد ترانزیتی حاصل از این انتقال بود.

با وجود مزایای فراوانی که سوآپ نفت و فرآورده های نفتی برای کشورمان داشت به یکباره وزارت نفت دولت دهم در اقدامی نسنجیده اعلام کرد که سوآپ نفت متوقف می شود.

بدین ترتیب با تصمیم مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دهم، سوآپ نفت و فرآورده های نفتی از خرداد سال 1389 متوقف شد.

پس از پایان کار دولت دهم و آشکار شدن فرصت سوزی های ناشی از توقف سوآپ، احیای این شیوه مبادله فرآورده های نفتی مورد توجه قرار گرفت.

زنگنه که در دوران پیشین وزارت خود به موضوع تقویت سوآپ توجهی ویژه داشت، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز تقویت سوآپ را در دستور کار خود قرار داد.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی و امور هیدروکربوری وزیر نفت نیز گفت: سیاست وزارت نفت در دولت جدید راه اندازی و توسعه سوآپ است، زیرا سوآپ محلی برای افزایش درآمد و همچنین توسعه تجارت است.

معظمی خاطرنشان کرد: سعی کردیم که بتوانیم مشتریان قبلی را بازگردانیم و همچنین مشتریان، شرکت ها و دولت های جدیدی را برای خود تعریف کنیم.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور نیز از افزایش سوآپ به کشورهای همسایه به منظور کاهش قاچاق سوخت خبر می دهد و می گوید: نظام نامه نظارت کامل بر سوآپ سوخت بزودی تدوین می شود که با اجرای این نظام نامه، قاچاق سوخت به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش بر افزایش سوآپ به کشورهای افغانستان و پاکستان تاکید دارد، افزود: تفاوت قیمت سوخت در ایران از دلایل اصلی قاچاق سوخت است.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از مذاکراه با کشورهای حاشیه دریای خزر برای افزایش حجم سوآپ نفت خام خبر داد و گفت: ایران هم اکنون آمادگی فنی و زیرساختی کاملی برای افزایش سوآپ نفت خام دارد.

اقتصام(4)2022**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا