گوناگون

انتقال آب از دریای عمان قابل توجیه نیست

مدیرعامل انجمن ناجیان آب خراسان رضوی، انتقال آب از دریای عمان به منظور جبران کمبود آب را غیرقابل توجیه و ناممکن دانست.

مهدی جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با اشاره به اینکه انتقال آب از دریای عمان قابل توجیه نیست، بیان کرد: نمی‌توانیم به این امید باشیم که انتقال آب بحران را حل کند چرا که با توجه به محدودیت‌های موجود و ایجاد وابستگی در صورت واردات آب، این مساله فوق‌العاده پیچیده و غیر قابل امکان است و یک راهکار کوتاه مدت محسوب می‌شود.

وی افزود: برای مقابله با بحران آب مهمترین کار، صرفه‌جویی است و با توجه به اینکه 90 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است می‌توان با اصلاح روش‌های آبیاری بخش زیادی از هدررفت آب را مدیریت کرد.

جمشیدی به مصوبه اخیر شورای عالی آب مبنی بر کاهش برداشت 25 درصدی برداشت از آب‌های زیرزمینی گفت: اگر بتوانیم با این دست روش‌ها و بهبود روش‌های آبیاری در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و همچنین بحران آب در دشت مشهد را بهبود بخشیم می‌توانیم مشکلات موجود در این زمینه را رفع کنیم.

مدیرعامل انجمن ناجیان آب خراسان رضوی، وضعیت دشت مشهد را فوق بحرانی دانست و تصریح کرد: در سال جاری 50 حلقه چاه برای مصرف آب شرب در دشت مشهد حفر شد و این درحالی است که طی چهل سال گذشته حفر چاه در این دشت ممنوع اعلام شده بود که این امر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی را در پی خواهد داشت.

مدیریت دولتی نمی‌توانند مصرف آب را کنترل کنند

مدیرعامل انجمن ناجیان آب خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکلات به وجود آمده در بخش تامین آب به دلیل مدیریت ضعیف و غلط سال‌های گذشته بوده است، تصریح کرد: در گذشته‌های دور مدیریت منابع آبی بر عهده مردم بود و در نتیجه مردم مدافع و محافظ منابع آب بودند.

جمشیدی ادامه داد: طی سال‌های گذشته و با واگذاری مدیریت آب به بخش دولتی مردم دیگر دلسوز آب نیستند و دولت نیز قدرت و یا اختیار لازم را برای حفاظت از منابع آبی ندارد و درنتیجه‌ی این فرایند 50 ساله وضعیت آب با بحران مواجه شده است. دولت باید برای حفظ منابع آب مردم را مشارکت دهد و یکی از راه‌های مشارکت مردم در حفاظت از منابع آبی همکاری با تشکل‌های مردمی از جمله ناجیان آب است.

مدیرعامل انجمن ناجیان آب خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر حمایت‌های دولتی در ظاهر خوب است اما در عمل نه، اظهار کرد: چنانچه دولت مردم را در مدیریت منابع آبی دخالت دهد بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا