گوناگون

اولین برداشت نوبرانه فندق در املش آغاز شد

81228262 5807527

ˈمسعود بهره ور فتیدهˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: از مجموع یکهزار و 724 هکتار باغ فندق در این شهرستان 50هکتار آن در مناطق پایین دست جلگه ای و کوهپایه ای و باقی آن در مناطق ییلاقی کوهستانی قرار دارد.

وی افزود: احمد امیری کشاورز ساکن روستای کوهپایه ای شبخوس پهلو از بخش مرکزی املش اولین فندق کار این شهرستان است که برداشت نوبرانه فندق را از300اصله درخت فندق که 15سال قبل در بخشی از باغ چای خویش در بالادست این روستا غرس کرده بود اکنون محصول آن را برای سومین سال پیاپی آغاز کرده است.

بهره ور فتیده با بیان اینکه املش با تولید دوهزار و 250تن محصول فندق در سال، دومین تولید کننده فندق در کشور است، خاطرنشان کرد: امسال به علت بارش برف و یخبندان ناشی از آن در ایام تعطیلات نوروز در مناطق کوهستانی به 95درصد این محصول در کنار سایر محصولات سردرختی خسارت وارد شد.

بر اساس داده های علمی؛ در میان میوه های روغنی ، فندق قابل هضم ترین و مغذی ترین آنها بشمار می آید.

فندق خشک حدود 70درصد وزن خود مواد چربی و 15 تا 20درصد مواد پروتئینی دارد و به سبب فقدان مواد هیدروکربنی ، مصرف آن به مبتلایان دیابت توصیه می شود.

این میوه سرشار از ویتامین های A، B1 ، B2، C، E و املاح معدنی کلسیم ، فسفر ، آهن ، گوگرد ، منیزیم ، روی و پتاسیم است.

با مصرف 10 عدد فندق می توانید مس و بخش عمده ای از ویتامین E بدن را تامین کنید. اما فندق با تمام مزایای مذکور ، کالری بسیار بالایی دارد و مصرف بیش از حد آن می تواند چاق کننده باشد.

در 100 گرم مغزفندق 600کالری ، در 100 گرم فندق با پوست 300 کالری و در یک عدد آن 10 کالری انرژی نهفته است. به طور کلی طبیعت فندق، گرم و خشک بوده و مغزخام یا بو داده آن برای اطفال و اشخاص لاغر مفید است البته فندق بو داده روغن بیشتر، طعم مطلوب تر و خواص بیشتری دارد.

خوردن آن به دلیل داشتن ویتامین های A و C برای تقویت پوست، ناخن، مو و شفاف شدن آنها و همچنین تقویت بینایی، موثر است. ویتامین های B موجود در فندق برای درمان ضعف اعصاب، سستی، هیجان و اضطراب و فسفر زیاد آن برای تقویت مغز و حافظه نافع است لذا مصرف آن را به کسانی که کارهای فکری می کنند، توصیه می کنیم.

فندق به دلیل مقدار زیاد کلسیم ، گوگرد، ید و مس، مقوی بدن و مصرف آن در دوران نقاهت مفید است.این میوه تقویت کننده معده و روده ها بوده و می تواند سموم بدن را خارج سازد؛ از این رو، اگر بخواهید به این مزیت فندق دست یابید، آن را هنگام گرسنگی مصرف کنید تا روده های شما را تقویت کند.

شهرستان املش در شرق مرکز گیلان یک هزار و 724هکتار باغ فندق دارد.ک/3

7291/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا