گوناگون

اولین رئیس جهاددانشگاهی گیلان:جهاددانشگاهی نباید درگیر روزمرگی شود

اولین رئیس جهاد دانشگاهی در استان گیلان گفت: جهاد دانشگاهی نباید درگیر روزمرگی شود و باید تحت هر شرایطی به کیفیت امور بیندیشد و در راستای ارتقای علمی جوانان این مرز و بوم گام بردارد.

دکتر مهرعلی همتی‌نژاد که از مهرماه سال 1359 تا شهریور 1364 ریاست جهاد دانشگاهی واحد گیلان را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، با تبریک 16 مرداد سالروز تاسیس جهاددانشگاهی با بیان تاریخچه‌ای از تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: با فرمان امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، در سال 59 ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل و بعد از مدتی در 16 مردادماه همان سال دستور تشکیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی از سوی ایشان صادر شد.

وی افزود: در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد و در پی آن، اساسنامه جهاددانشگاهی نیز در سال 65 مورد تجدید نظر قرار گرفت و با حذف وظیفه، مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها و تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب رسید.

وی گفت: از ابتدا جهاددانشگاهی فعالیت‌هایی مشابه جهادسازندگی در بخش خدمت به مناطق محروم و روستاها در جهت آبادانی داشته است.

همتی‌نژاد اضافه کرد: با شروع جنگ تحمیلی وظیفه اصلی جهاددانشگاهی کارهای اجرایی و آماده کردن فضای دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان بود که بعد از آن با تغییرات زیادی مواجه شد و با حذف وظیفه مشارکت جهاددانشگاهی در مدیریت دانشگاهها این نهاد در راستای علم و دانش افزایی گام نهاد.

وی به نقش جهاددانشگاهی در فرهنگ اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی می‌توانست با حضور در دانشگاه‌ها زمینه فعالیت‌های فرهنگی را فراهم کند، زیرا افرادی که در جهاددانشگاهی فعالیت می‌کردند از اعضای انجمن‌های اسلامی بودند که در جریان‌های مختلف انقلاب حضور چشمگیری داشتند.

وی با بیان این‌که حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها انرژی زیادی از این نهاد می‌گرفت، گفت: با جدایی جهاددانشگاهی از دانشگاه این نهاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور مستقلی داشت و از این حیث در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی موفقیت‌های بسیاری کسب کرد.

همتی‌نژاد با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی باید نقشه جامعی در راستای نقشه جامع کشور داشته باشد، تصریح کرد: نقشه جامع جهاددانشگاهی باید در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تدوین شود، به گونه‌ای بخش اعظمی از اهداف نقشه جامع کشور بر عهده این نهاد قرار گیرد.

وی در پایان مطابقت اسم جهاددانشگاهی با محتوایش را از خواسته‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی واژه مقدسی است و وظایف و ماموریت های این نهاد باید با نام آن مطابقت داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا