گوناگون

اکثر نوزادان در بدو تولد به زردی مبتلا هستند

ایک فوق تخصص غدد کودکان یکی از معضلات مبتلابه اکثر نوزدان در بدو تولد را زردی آنها دانست و گفت: خوشبختانه علل قریب به اتفاق این زردی‌ها فیزیولوژیک و قابل اغماض است و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش فارس، علی ربانی، فوق تخصص غدد کودکان افزود: در برخی دیگر از نوزدان مبتلا به زردی، شدت این عارضه بیش از حد مجاز است که در این صورت با علت یابی درمان‌های خاصی مثل فتوتراپی و تعویض خون در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی گفت: یکی از مسائلی که خانواده نوزادان پس از تولد باید بدان دقت کنند بررسی علائم زردی در نوزادان است که این علائم در داخل چشم، پوست پیشانی، اطراف بینی و دهان به خوبی قابل رویت است و خانواده‌ها از این مناطق زودتر به وجود زردی در نوزاد پی می‌برند.

ربانی درباره نشانه‌های شدت زردی در نوزادان گفت: هرچه زردی مناطق بیشتری را درگیر کرده باشد شدت زردی بیشتر است و همچنین هر چه زودتر زرد شود خطرناکتر است یعنی اگر بچه یکروزه علائم زردی دارد، زردی خطرناک است و اگر روز دهم زرد شود می‌توان گفت این زردی قابل توجه نیست.

این فوق تخصص غدد کودکان افزود: اگر نوزاد به هر علتی و هر زمانی علائم زردی را نشان داد باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است این بیماری از نوع بیماری‌هایی باشد که نیازمند مراقبت‌های خاص هستند.

وی درباره علل بروز زردی در نوزادان گفت: گلبول‌های قرمزی که در دوران رحمی هستند باید به گلبول های دیگری تبدیل شوند پس می‌شکنند که این شکسته شدن ترکیباتی را درست می کند که همان زردی است که رسوب و ایجاد زردی می‌کند که خانواده‌ها نمی توانند از این بیماری پیشگیری کنند.

ربانی درباره نیاز به بستری شدن تمام نوزادان در بیمارستان تأکید کرد: نوزادان مبتلا به زردی معاینه می‌شوند و پس از معاینه پزشک تجویز می‌کند که آیا نیاز است نوزاد در بیمارستان بستری شود یا خیر.

فوق تخصص غدد کودکان درباره استفاده از فتوتراپی در منزل تصریح کرد: این اقدام محاسنی و اشکالاتی دارد که به تشخیص پزشک مرتبط است ولی در کل انجمن نوزادان موافق انجام این کار در منزل نیست و به علت احتمال بروز خطراتی برای نوزاد شرایطی را در این راستا گذاشته است که استفاده از فتوتراپی در منزل را بسیار سخت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا