گوناگون

ایجاد ارزش افزوده بیشتر با امکانات موجود مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی است

نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های اشتغال روستایی استان مرکزی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اراک دایر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، محمد حسین مقیمی در آیین افتتاح نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های اشتغال روستایی استان مرکزی، اقتصاد، شغل و درآمد را از دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و اظهارکرد: این روزها اشتغال و درآمد به عنوان یک موضوع جدی در خانواده‌ها مطرح است و همه به نوعی در تلاش هستند تا شرایط بهتری برای گذران زندگی پیدا کنند.

وی افزود: فعالیت‌های بسیاری در امر اقتصاد و حرکت به سمت جامعه‌ای بهتر انجام می‌گیرد اما، هنوز اشتغال و درآمد از اولویت‌های خانواده‌ها به شمار می‌رود.

استاندار مرکزی ادامه داد: زمانی مشکل اشتغال در جامعه ایرانی حل خواهد شد که ترکیبی از فعالیت‌های خرد، کوچک و بزرگ را داشته باشیم.

مقیمی اظهار کرد: به منظور کاهش قیمت تمام شده و ایجاد رقابت می‌بایست هزینه‌های تولید را پایین آورد و یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های تولید برون‌سپاری است.

وی ضمن تأکید بر به کارگیری نیروی انسانی تحصیل‌کرده فعال و دانشمند در کشور عنوان کرد: این قشر از جامعه می‌توانند یک مجموعه بزرگ اقتصادی را فعال و با بهره‌گیری از نعماتی که در کشور وجود دارد آن را از یک ماده ابتدایی به محصول نهایی و سپس ارزش افزوده تبدیل کنند.

استاندار مرکزی دانشگاه‌های کشور را با دانشگاه‌های دنیا قابل قیاس دانسته و اظهارکرد: تحصیل علم در تمامی نقاط کشور جای خود را باز کرده است و دانشگاه می‌تواند با تبادل امکانات خدادادی و نیروی انسانی در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق شود.

مقیمی ایجاد ارزش افزوده بیشتر با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور را گامی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته و گفت: تبدیل امکانات موجود به امکانات بهتر و ورود به بازارهای داخلی و جهانی نه تنها مشکل اشتغال جوانان را حل خواهد کرد بلکه ازدواج جوانان تسهیل شده و به تبع آن مشکلات اجتماعی هم سروسامان می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم سردار محسن کریمی جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی پایه و اساس اقتصاد را خانواده دانسته و اظهار کرد: شکل‌گیری اقتصاد موفق در روستاها با استفاده از توانمندی روستاییان نیاز به حمایت دارد.

وی با بیان اینکه الگوسازی از اولویت‌های بسیج سازندگی است، گفت: شاید نتوانیم همه روستاها را تحت پوشش قرار دهیم، اما سعی کرده‌ایم الگوها را در روستاها رعایت کنیم تا انگیزه‌ای برای سایر جوانان که به دنبال کار و منبع درآمد برای تشکیل زندگی هستند ایجاد کنیم.

کریمی ضمن تأکید بر آسان‌ سازی کار برای افرادی که انگیزه ورود به بازار کار را دارند، اظهار کرد: تشریفات اداری به منظور گرفتن تسهیلات معمولاً دست و پا گیر است تا جایی که متقاضیان اشتغال کوچک هم برای گرفتن تسهیلات جزئی با چالش مواجه می‌شوند.

جانشین فرمانده سپاه روح‌الله ضمن اشاره به مأموریت بسیج سازندگی در ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی، آموزش و ترویج و حمایت‌های مالی و تسهیلاتی را از اقدامات انجام شده در این راستا برشمرد.

وی گفت: شرایط اشتغال‌های کوچک در روستاها فراهم شده است و تولیدات خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی به وجود آمده است، اما ادامه این مسیر نیازمند حمایت دیگر دستگاه‌هاست.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر ادامه راه رهبر انقلاب، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم راه امام و شهدا را ادامه دهیم در مقابل خناسانی که حاضر نیستند پیشرفت امت اسلامی را ببینند می‌بایست با پیروی از ولایت و حرکت در این مسیر راه امام را ادامه داده و به سرمنزل مقصود برسیم.

جانشین فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی افزود: امت اسلامی پس از استقرار حاکمیت اسلامی در بخش‌های مختلف در میدان حاضر بودند و این مردم بودند که هزینه‌های بسیاری را متحمل شدند و برای ادامه حاکمیت اسلامی 213 هزار شهید و بیش از 700 هزار جانباز و ده‌ها هزار آزاده تقدیم انقلاب کرده‌ایم و اگر پشتیبانی‌های مردمی نبود رزمندگان اسلام نمی‌توانستند راه را ادامه دهند.

مهدی زندیه‌ وکیلی نیز در این مراسم ضمن اشاره به نامگذاری سال جاری با محوریت اقتصاد و فرهنگ عنوان کرد: مقوله اقتصاد مقاومتی نزدیک به دو سال است که در صدر نقشه راه کشور قرار دارد و مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی نیز در چند سال اخیر مورد نظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است و در سیاست‌های کلی نیز بر ما تکلیف شده است.

وی افزود: همچنین دکتر روحانی در عرصه تدبیر و امید این سیاست‌ها را با ابلاغ آیین‌نامه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده است.

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: در استان نیز هدایت روستاها به سمت اقتصاد مقاومتی و نگاه اقتصاد مقاومتی نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.

مهدی زندیه‌وکیلی گفت: همزمان با ابلاغ سند توسعه روستایی استان، اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها را پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان آشنایی با دستاوردهای روستاییان و عرضه محصولات روستاییان را به عنوان دو هدف عمده برگزاری نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و توانمندی‌های اشتغال روستایی استان مرکزی عنوان کرد.

این نمایشگاه در فضایی به وسعت 5000 مترمربع و در قالب 120 غرفه نمایشگاهی با دو هدف عمده آشنایی با دستاوردها و عرضه محصولات روستاییان به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه محصولات روستایی و نمونه‌هایی از توانمندی‌ها و فعالیت‌هایی حوزه روستایی در معرض دید عموم گذاشته شده است.

کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، جهاد دانشگاهی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مرکزی از جمله دستگاه‌هایی هستند که با همکاری معاونت عمرانی استانداری مرکزی در برپایی نمایشگاه مشارکت دارند.

این نمایشگاه از 14 تا 19 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی غرب ایران در اراک برای بازدید عموم دایر است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا