گوناگون

ایران به تولیدکننده بزرگ تجهیزات آب و برق در جهان تبدیل شده است

81145982 5663818

به گزارش ایرنا، ˈحمید چیت چیانˈ چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی افزود: پیش از انقلاب برای ما رسیدن به این سطح از توانایی افسانه بود اما به برکت انقلاب اسلامی، توانستیم با اتکا به متخصصان داخلی به دستاوردهای بی نظیری برسیم.

وی با یادآوری اینکه ایران در تامین نیروی برق و تجهیزات برقی و آبی تا حد زیادی متکی بر تولیدات داخلی است، گفت: وزارت نیرو با ایجاد گروه صنعتی مپنا با بیش از 40 شرکت، توانسته در بخش های تحقیق و تولید موفق عمل کند به طوری که ایران به یکی از رقیبان شرکت های بزرگ خارجی در زمینه تولید نیرو و ساخت تجهیزات تبدیل شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ایران از معدود کشورهای جهان است که می تواند علاوه بر ارایه خدمات مهندسی، در زمینه تحقیق و پژوهش نیز خدمت رسانی کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران در بیش از 40 کشور جهان اقدام به ساخت و نصب تجهیزات برقی و آبی می کند که در صورت رفع تحریم ها، این خدمات قابل ارایه به سراسر جهان است.

وی به تمایل رقیبان بزرگ خارجی به همکاری با شرکت های ایرانی اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان بزرگ خارجی به این درک رسیده اند که در منطقه و جهان باید با ایران همکاری داشته باشند تا بتوانند سایر رقبا را کنار بزنند.

وزیر نیرو یادآورشد: ایران در حال حاضر در تولید تجهیرات توربین گازی در رتبه ششم جهان قرار دارد اما در زمینه حجم تولید در جایگاه پنجم دنیا است.

وی با بیان اینکه واردات برق ایران فقط از ترکمنستان است، خاطرنشان کرد: ما دیگر همسایه های خود برق صادر می کنیم.

چیت چیان، لازمه حضور در بازار رقابتی جهان را داشتن برخی شرایط و امکانات عنوان کرد و گفت: هم اکنون وزارت نیرو همکاری نزدیکی با مراکز دانش بنیان و پارک های فناوری دارد و با حمایت از این مراکز توانسته ارتباط درستی میان گروه مپنا و این مراکزایجاد کند تا در رقابت تنگاتنگ با سایر شرکت های قدرتمند جهانی حضور داشته باشد.

وزیر نیرو، دوعامل مهم که در رقابت های جهانی سبب توسعه و حضور دایم در این بازارها می شود را ˈتولید به روز و با کیفیتˈ و ˈتولید نهایی با قیمت ارزانˈ عنوان کرد و گفت: رسیدن به این اهداف با همکاری مراکز دانش بنیان و تحقیقی فراهم می شود.

وی گفت: با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با تحقیق و پژوهش می توان به تولید ثروت پرداخت، وزارت نیرو در زمینه تولید ثروت به خوبی از طریق علم کرده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه تولید نیرو از طریق سوخت های فسیلی گران است، افزود: ایران از گذشته با انرژی های تجدیدپذیر آشنا بوده اما در دهه های اخیر به این مهم کمتر توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه های وزارت نیرو پیش بینی شده با تولید توربین های بادی، از انرژی های تجدیدپذیر نیز استفاده شود زیرا این نوع انرژی علاوه بر پاک بودن، در بلندمدت نیز مقرون به صرفه است.

** دستاوردهای بزرگ گروه مپنا در ساخت تجهیزات آب و برق

ˈعباس علی آبادیˈ مدیر عامل گروه مپنا نیز در این برنامه تلویزیونی از دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه تجهیرات تولیدی توسط این گروه صنعتی تشکر کرد و گفت: شرکت مپنا از تعداد قابل توجهی شرکت تشکیل یافته و در سال های اخیر توانسته در زمینه های مختلف آب و برق از جمله در تحقیق، تولید، راه اندازی و تامین و نگهداری به دستاوردهای مهمی برسد.

وی افزود: شرکت مپنا علاوه بر تامین نیازهای داخلی، توانسته در خارج کشور با صدور خدمات فنی مهندسی، مشاوره، تولید و راه اندازی، توانمندی های خود را به نمایش بگذارد.

مدیرعامل گروه مپنا، تولید لوکوموتیو ریلی و توربین های مختلف را از جمله موفقیت های این شرکت برشمرد و گفت: در تولید توربین تا حد زیادی به خودکفایی رسیده ایم.

علی آبادی با بیان اینکه ایران می تواند هر نوع توربین و تجهیزات را تولید، نصب و راه اندازی کند، افزود: با سفارش جدید وزارت نیرو، این شرکت در آینده نه چندان دور اقدام به تولید توربین های 280 هزار مگاواتی می کند که مطابق با استانداردهای روز جهان است.

وی با یادآوری اینکه ایران در زمینه سدسازی بسیار تواناست، خاطرنشان کرد: متخصصان داخلی با راه اندازی و ساخت نیروگاه و سد برای سایر کشورها نشان دادند که می توانند با هزینه مناسب و کیفیت بالا اقدام به تولید ثروت ملی کنند.

شبد**1488 ** 2023

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا