گوناگون

ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده محصولات کربنی می پیوندد

81199411 5757797

گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از ایمیدرو ، علمیات اجرایی کارخانه الکترود گرافیتی اردکان به عنوان یکی از مهمترین پروژه های استراتژیک صنعت فولاد کشور همزمان با اعیاد شعبانیه و در آستانه نیمه شعبان آغاز شد .

طرح الکترود گرافیتی که 13 سال متوقف شده بود ، از سوی دولت یازدهم و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی در اولویت اجرا قرار گرفت به طوری که قرارداد ساخت آن با یکی از شرکت های معتبر اروپایی امضا شد.

بهره برداری از این طرح موجب می شود 577 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شوند و سالانه 30 هزار تن الکترود گرافیتی در مرحله اول و 45 هزار تن در مرحله دوم تولید خواهد شد.

در زمان حاضر قسمتی از تجهیزات مورد نیاز کارخانه خریداری ، مابقی تجهیزات نیز در آستانه عقد قرارداد با سازندگان قرار دارد.

پیمانکار این پروژه اعلام کرده است با توجه به توان فنی و مهندسی که در اختیار دارد قادر به تکمیل مرحله نخست کارخانه در کمتر از یک سال آینده است.

انحصار ساخت الکترود گرافیتی ، یکی از قطعات اصلی تولید فولاد به روش قوس الکتریکی است و برای انتقال جریان بالای برق به کوره های قوس الکتریکی به منظور ذوب فلزات استفاده می شود.

امروز شمار اندکی از کشورهای جهان فناوری تولید الکترود گرافیتی را در اختیار دارند و ایران با ساخت کارخانه یادشده ، امکان آن را یافت تا واپسین حلقه وابستگی در صنعت فولاد نیز بشکند و ایران به جمع معدود کشورهای دارنده دانش فنی تولید محصولات کربنی خواهد پیوست.

کل نیاز کشور در زمان حاضر به این قطعه استراتژیک از خارج کشور وارد می شود.

سال های گذشته تلاش هایی از سوی برخی شرکت های داخلی برای تولید الکترود گرافیتی صورت گرفته، اما فاقد کیفیت لازم برای کاربرد در کوره قوس الکتریکی بود.

کارخانه الکترود گرافیتی اردکان در 15کیلومتری شهر اردکان در استان یزد واقع شده است.

اقتصام (1) ** 1559**1601**

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا