گوناگون

بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور دور گنبد فیروزه‌ای جمکران برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، قم و مسجد مقدس جمکران در شب نیمه شعبان شاهد بزرگترین گردهمایی منتظران ظهور بود و عاشقان حضرتش خود را از اقساء نقاط دنیا به این مسجد رساندند تا در شبستان مسجد ، زیر گنبد فیروزه ای جمکران ، ارادت و دلدادگی خود را به حضرت ولی امر (عج) به تصویر بکشانند.

پرچم های فیروزه‌ای که نام اما زمان (عج) بر روی آنان نقش بسته بود ، دور تا دور مسجد مقدس جمکران در رقص نسیم آخرین روزهای بهار خود نمایی می کردند و ریسه ها و چراغانی ها  در مسجد مقدس جمکران چشم هر رهگذری را نوازش می داد.

مراسم نور افشانی علاوه بر  شبستان مسجد مقدس جمکران در برخی از مناطق شهری قم  نیز  توسط مشتاقان و عاشقان حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد که مورد استقبال زایران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) قرار گرفت.

اردتمندان به حضرت ولیعصر(عج) نیز که  به رسم هر ساله از یکی از روستاهای دور افتاده کرمان در ایام نیمه شعبان به قم و مسجد مقدس جمکران می آمدند امسال نیز با حضور در جمکران نذر هرساله شان را ادا کردند.
دویست نفر از زن و مرد دیار کرمان  با 250  کیسه آرد ،  250 هزار قرص نان پختند و سیزدهمین سال متوالی  در بین زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران توزیع کردند.

در بین مراسم نیمه شعبان مسجد مقدس جمکران از سوی خادمان مسجد و مردم شیرینی و شکلات به مناسبت میلاد مسعود حضرت ولی عصر (عج) بین حاضرین توزیع شد.

بعد از برگزاری مراسم نیمه شعبان و همچنین قرائت دعای کمیل، آیین احیای نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد و علاوه بر آن، این مراسم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و چند مسجد مرکزی شهر قم نیز برگزار شد.

IMG13090285

مراسم ختم هزار صلوات برای سلامتی امام زمان (عج) نیز در برخی از مساجد و همچنین گوشه ای خیابان های شهر با حضور جوانان و نوجوانان برگزار شد.

تعدادی از ارادتمندان امام زمان(عج) نیز برای زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران مبادرت به پخت غذا کردند که تنها در یک ایستگاه صلواتی در اطراف مسحد مقدس جمکران، تعداد 20 هزار غذا طبخ و در بین مردم توزیع شد.

تعدادی از عاشقان امام زمان (عج) نیز از عصر روز پنجشنبه با پای پیاده به صورت انفرادی ، خانوادگی و یا در قالب هیئت های مذهبی ، مسیر حرم تا جمکران را که بیش از 7 کیلومتر است را با در دست داشتن پرچم های منقش به نام مهدی (عج)و زمزمه کردن دعای فرج و اذکار دیگر خود را به مسجد مقدس جمکران رساندند تا در مراسم شب نیمه شعبان حضور داشته باشند.

علاوه بر آن راهپیمایی بیش از 5 هزار نیروی مسلح استان قم  نیز در عصر پنج شنبه به سمت مسجد مقدس جمکران برگزار شد و نیروهای سپاه علی‌بن ابی‌طالب(ع) به همراه دیگر نیروهای مسلح استان پس از حضور در کنار بیت حضرت امام  و تجدید میثاق با آرمان ‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران را پیاده پیمودند.

در این برنامه که با مدیحه سرایی، دعا، نیایش و استغاثه همراه بود، نیروهای مسلح همراه با خیل عظیمی از مردم مشتاق برای تعجیل در فرج امام عصر(عج) دعا کردند و هنگام ورود به مسجد مقدس جمکران از سوی خادمان این مکان مقدس گلباران شدند.

افتتاح نمایشگاه شبکه یاوران مهدی (عج)

نمایشگاه شبکه یاوران مهدی (عج) نیز  با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان تولیت، مسئولان فرهنگی و اجرایی مسجد مقدس جمکران در این مسجد  افتتاح شد که این نمایشگاه  از غرفه‌های مختلف و متنوعی همانند تجارت زنان، کودکان، مواد مخدر و اسلحه، ترور، تهاجم، سلطه سیاسی و رسانه‌ای، عرفان‌های نوظهور، معنویت کاذب، هنجار زادیی، هویت زدایی، فقر، بیماری‌ها واگیردار و تخریب منابع تشکیل شده  و ولایت پذیری، محبت به امام، امام شناسی، خودشناسی، خداشناسی، شجاعت، شهادت طلبی، بصیرت، استقامت و ظلم ستیزی از دیگر غرفه‌های شبکه یاوران مهدی است.

نمایشگاه خیمه آسمانی نیز  به همت معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران و با همکاری مؤسسه فرهنگی تربیتی جهادی بنون، طلایه‌داران نور آفاق و قرارگاه خاتم الاوصیا در مسجد مقدس جمکران  برپا شدکه از غرفه‌ های مختلفی همانند بخش ورودی، سالن نجم الثاقب، میدان و فضای شهری، همسایه شماره 13، خانه شهید، حسینیه جماران، حیاط خانه و اتاق امام خمینی(ره)، آلبوم، سالن انتظار، بخش خروجی و تحویل کودک و غرفه عکس یادگاری تشکیل شده بود.

IMG13090001

از دیگر برنامه های فرهنگی که در مسجد مقدس جمکران در نظر گرفته شد ، مراکز پاسخگویی به شبهات وسوالات دینی بود که به گفته مسئولین 36نفر در 9مرکز و ایستگاه به صورت شبانه روزی به سوالات و مراجعات زائران پاسخ دادند.

در ایام نیمه شعبان حلقات مختلف معرفت در داخل شبستان جنب مقام برگزار که در این حلقه های معرفتی و نشست های صمیمی به پرسش هایی در موضوعات آشنایی بامعارف مهدوی، سبک زندگی اسلامی منتظران و وظایف منتظران پاسخ داده می شد.

در محورهای استان قم و حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران 50 اکیپ اورژانس، 25 اکیپ هلال احمر، 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 25 اکیپ آتش نشانی و هشت مرکز نظارت بر توزیع آب و غذا مستقر شده  تا بتوانند  به زائران خدمات  بیشتری ارائه کنند.

آماده باش گروه‌های امدادی

گروه های امداد نیز در اطراف مسجد مقدس جمکران مستقر شده بودند تا بتوانند خدمات امدادی را در موارد بروز حادثه ارائه کنند.

مدیر عامل هلال احمر استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: نیروهای امدادگر هلال احمر استان قم از 20 تا 23 خردادماه جاری به صورت آماده باش در خدمت زایران و مجاوران حرم مطهر کریمه و مسجد مقدس جمکران اهل بیت (س) هستند.

محمد گلفشان، اعلام کرد: در این مدت 29 گروه امداد نجات به همراه 220 پزشک، پرستار، امدادگر و نجاتگر آماده خدمات رسانی به مسافران می‌باشند.

به گفته این مقام مسئول، 21 دستگاه آمبولانس، شش دستگاه اتوبوس آمبولانس، هشت خودروی نجات، یک دستگاه خودروی ارتباطات سیار، چهار تانکر آبرسان، چهار دستگاه یخچال سردخانه، سه مینی بوس، دو کانکس فرماندهی، یک کانکس EOC  و یک کانکس پشتیبانی و انبار در خدمت زائران بوده و تا شام میلاد امام زمان(عج) به خدمات و فعالیت خود ارائه می دهند.

آماده سازی پارکینگ های مسجد مقدس جمکران به وسعت 140 هکتار با ظرفیت هزار و 800 دستگاه اتوبوس و 2 هزار و 700 دستگاه سواری پیرامون مسجد مقدس جمکران بخش دیگری از فعالیت های خدمات رسانی به زائران بود که در این پارکینگ ها امکانات رفاهی مورد نیاز زائران و مایحتاج ضروری از قبیل آب شرب، یخ بهداشتی، نمازخانه و ایستگاه فرهنگی، باجه‌های شارژ موبایل و غیره از سوی شهرداری قم در نظر گرفته شد.

به گفته اصفهانیان معاون هماهنگی مناطق و خدمات شهری شهرداری قم ، استقرار و آماده سازی بیش از 840 چشمه سرویس بهداشتی و مخازن آب شرب و برنامه ریزی لازم مبنی بر توزیع بطری های آب آشامیدنی به صورت رایگان در بین زائران مسجد مقدس جمکران از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.

…………………………………
مهدی بخشی سورکی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا