گوناگون

بزرگداشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه یکشنبه در آیین بزرگداشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی که با حضور فرهنگواران و ادبای فارس برگزار شد، کوروش کمالی سروستانی زیست باستانی پاریزی را در پناه خرد  و حکمت عنوان کرد و گفت: این مضامین او را نیرویی فزون از شمار بخشید تا بداند، بجوید، دریابد و بگوید و چنین بود که چهره خردش تابناک و گشوده و آثارش ماندگار شد.

وی با بیان اینکه استاد باستانی پاریزی از سیر تا پیاز تاریخ را نگاشت، افزود: او به ایران عشق می ورزید و به زادگاهش کرمان نگاهی ویژه داشت در حالیکه فارس را گرامی می داشت.

این چهره فرهنگی فارس ادامه داد: این تاریخ نگار جاوادنه می کوشید تا در نگاشته هایش پیوندی برقرار سازد و استوار میان ما و نیاکانمان، ریشه ها و شاخه ها قرار گیرد.

وی باستانی پاریزی را از ارادتمندان سعدی برشمرد و خاطرنشان کرد: وی ظنز را با قالبی شیوا، در کلام خود به کار می بست و حاصل آن همه تلاش و کوشش چه بسیار نقشینه های پرباری است که امروز ما را وامدار خود کرده است.

کمالی سروستانی افزود: همو که سهم زیستن خویش را وقف کنکاش داشته هاو خلق یافته های نمود تا تاریخ معاصر ما نیز سخنی برای بازماندگان داشته باشد.

وی باستانی پاریزی را بخشی انکار ناپذیر از امتداد بی پایان دالان تاریخ این سرزمین معرفی کرد و گفت: استاد پاریزی به فارس معاصر و مشکلات آن نیز توجه داشت.

 تاریخ نویسی دانشگاهی نگران غیرروشمندی و تحریف است

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در این آیین که با حضور فرزند استاد باستانی پاریزی برگزار شد با عنوان “پیوند تاریخ و فرهنگ در روش استاد باستانی پاریزی” سخنرانی کرد و گفت: تاریخ نویسی دانشگاهی نگران غیرروشمندی و تحریف است. از این روست که باستانی پاریزی این قالبهای مرسوم دانشگاهی را بر نمی تابد، مقدمه و بدنه  و نتیجه در آثارش به سیاق رسمی دانشگاهی نیست.

محمدعلی رنجبر افزود: باستانی پاریزی متن را مغلوب ارجاعات نمی کند،از این رو پاورقی بر ورق اصلی چیره نیست.

وی خاطرنشان کرد: تاثیری که با برقراری پیوند میان دانش تاریخی او و فرهنگ عامه ایجاد شد آن هم در روزگار بحران هویت و کم اثر شدن انتقال شفاهی میان نسل ها در عرصه فرهنگی شکل گرفت.

وی روش باستانی پاریزی را همراه با آگاهی از محدودیت های تاریخ به عنوان علم عنوان کرد و افزود: این استاد عالی قدر عمری را به آموختن و آموزش تاریخ طی کرد و بیش از 60 کتاب و صدها مقاله و سالها تدریس تاریخ حکایت از رویکردی دیگر دارد.

این استاد تاریخ دانشگاه شیراز تصریح کرد: به نظر می رسد استاد با نقش تاریخ نگاری دانشگاهی پای در راهی خطیر می گذارد. او آگاه است که دو تا سه سده تاریخ نگاری آکادمیک، روش ها ایجاد کرده، مهارتها آفریده و بسیار به واقع بینی و واقع نگاری مدد رسانده است. اما چالش کار در بی پیوندی این تاریخ نگاری و عامه مردم است.

وی تاکید کرد: روش باستانی پاریزی را باید راهگشای بغرنج انقطاع عامه با فرهنگ مکتوب دانست.

در فرهنگ یا حکمت ایرانی بیش از همه آموزه های اخلاقی چشمنواز است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فارس نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه معرفتی که ریشه در آسمان داشته و ویژگی جهان شمولی را داراست، ریشه در اندیشه ایرانی دارد، خاطرنشان کرد: در فرهنگ یا حکمت ایرانی آنچه بیش از هر موضوعی چشمنواز است آموزه های اخلاقی است که به مبانی دین اسلام نیز بسیار نزدیک است.

محمدرضا خالصی با بیان اینکه آبشخور نوشتار و گفتار بزرگانی چون باستانی پاریزی اندیشه های ناب و فرهنگ اسلامی است، بیان کرد: او با توجه به تحصیل و تربیت سنتی و روستایی و همچنین آشنایی بسیار با متون گذشته این فرهنگ، در نوشتار و گفتار به شدت متاثر از این نوع اندیشه است و در جای جای آثار او می توان نفوذ فرهنگ و حکمت ایرانی را دید.

خالصی ادامه داد: سبک نوشتاری منحصر به فرد او که وجه تمایز آثارش با دیگر آثار تاریخی به شمار می آید در همین نکته نهفته است که در این نوع بینش از داستان ها و امثال و حکم اشعار استاد باستانی پاریزی به خوبی بهره برده می شود، با مرور و تورق دو اثر استاد در میان انبوه آثارش یعنی آسیای هفت سنگ و حماسه کویر به این موضوع می توان صحه گذاشت و با دقت بیشتری نگاه کرد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در نوشته های استاد، انبوه بهره گیری از ضرب المثل ها، کنایات، تفسیرات حکمی و فرهنگی عامه چنان مشهود است که نیازی به ادله و شاهد ندارد. بر این اساس می توان سبک تاریخ نویسی او را سبکی مخلوط از این مقوله دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا