گوناگون

بنزین در مصر یک شبه گران شد

دولت مصر در نخستین اقدام اقتصادی خود به منظور کاهش هزینه های جاری، یک شبه بهای سوخت خودروها را گران کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، افزایش ناگهانی بهای بنزین و گازوئیل در مصر تعجب شهروندان این کشور را به دنبال داشت. خبرگزاری رسمی مصر (منا) اعلام کرد از امروز شنبه بهای هر لیتر بنزین از 1.85 پوند به 2.60 پوند و هر لیتر گازوئیل از 1.10 پوند به 1.80 پوند افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه الاهرام این افزایش چشمگیر در بهای سوخت خودروها طی شب گذشته تا صبح امروز به اجرا گذاشته شده است. بر این اساس نخستین اقدام اقتصادی دولت “عبدالفتاح السیسی” که در ماه می به ریاست جمهوری مصر انتخاب شده با هدف کاهش یارانه سوخت و هزینه های جاری دولت انجام گرفته است.

بر اساس آمارهای دولتی تقریبا یک سوم هزینه های جاری دولت صرف پرداخت یارانه مواد غذایی و سوخت خودروها می شود. این در حالی است که درآمد حدود 34 میلیون نفر از جمعیت بیش از 80 میلیون نفری مصر زیر خط فقر است. این اقدام در حالی انجام می گیرد که مبارزه با فقر از جمله شعارهای انتخاباتی السیسی در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر بوده است.

السیسی پیش از این مردم مصر را به صرفه جویی اقتصادی به منظور مقابله با بحران اقتصادی ناشی از ناآرامی های چند سال اخیر این کشور فراخوانده است. در همین راستا دولت وی افزایش مالیات از اقشار پردرآمد و نیز افزایش بهای برق مصرفی را طی 5 سال آینده در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است السیسی در پی کودتای نظامی جولای 2013 که به سقوط دولت “محمد مرسی” رئیس جمهوری منتخب مصر انجامید، زمام امور را به دست گرفت و طی انتخابات زودهنگامی که در ماه می برگزار شد، کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا