گوناگون

بوی بهشت بر چه کسی حرام می شود؟

2398312 565به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛
قرض دادن یکی از اعمال پسندیده در دین اسلام به شمار می رود؛ در اینباره
پیامبر اکرم (ص) و معصومین احادیثی را نقل کرده اند که در زیر برخی از آن
ها را می خوانید:

1-
پيامبر صلی الله و علیه و آله و سلم :

مَنْ أَقْرَضَ مَلْهوفا فَأَحْسَنَ
طِلْبَتَهُ اسْتَأْنَفَ الْعَمَلَ وَ أَعْطاهُ اللّه بِكُلِّ دِرْهَمٍ
أَلْفَ قِنْطارٍ مِنَ الْجَنَّةِ؛

هر كس به گرفتار و درمانده اى قرض
بدهد و در پس گرفتن آن خوشرفتارى كند [گناهانش پاك شده] اعمالش را دوباره شروع مى
كند و خداوند در برابر هر درهم، هزار قنطار (ثروتى فراوان) در بهشت به او عطا كند.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 289

2- پيامبر صلی الله و علیه و آله و سلم :

مَنِ احْتاجَ إِلَيْهِ أَخوهُ
الْمُسْلِمُ فى قَرْضٍ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَيْهِ فَلَمْ يَفْعَلْ حَرَّمَ
اللّه عَلَيْهِ ريحَ الْجَنَّةِ؛

كسى كه برادر مسلمانش در قرضى به او
نياز پيدا كند و او بتواند قرض بدهد و چنين نكند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام
مى كند.

امالى (صدوق) ص 430 – من لا
یحضر الفقیه ج4 ، ص15

3- پيامبر صلی الله و علیه و آله و سلم :

كَما لا يَحِلُ لِغَريمِكَ أَنْ
يَمْطُلَكَ و َهُوَ مُؤْسِر ٌفَكَذلِكَ لا يَحِلُّ لَكَ أَنْ تَعْسِرَهُ إِذا
عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ؛

همانطور كه براى آن كسى كه از تو قرض
گرفته جايز نيست كه اداء آن را به تأخير بيندازد، پس براى تو هم جايز نخواهد بود
كه با اين كه مى دانى او تنگدست است از او مطالبه كنى.

تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)
ج‏6، ص 193 ، ح418 – مجموعه ورام ج2 ، ص265

4- امام
رضا عليه السلام :

اِعْلَمْ أَنَّه مَنِ اسْتَدانَ
دَيْنا وَ نَوى قَضاءَهُ، فَهُوَ فى أَمانِ اللّه حَتّى يَقْضيَهُ، فَإنْ
لَمْ يَنْوِ قَضاءَهُ فَهُوَ سارِقٌ؛

كسى كه قرض بگيرد در صورتى كه تصميم
داشته باشد آن را پس دهد در امان خداست تا آن را اداء كند ولى اگر تصميم نداشته
باشد آن را به صاحبش برگرداند، دزد محسوب مى شود.

فقه الرضا ص 268

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا