گوناگون

تاکید مرندی بر تجمیع صندوق‌های بیمه درمانی

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: دولت و مجلس باید هرچه زودتر اقداماتی برای تسهیل ازدواج، پایین آوردن سن ازدواج، امکان ادامه تحصیل در صورت فرزنددار شدن و کمک به مراقبت از فرزندانان آنان که در حال تحصیل بوده و یا شاغل هستند به عمل آورند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سید علیرضا مرندی نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) ضمن تبریک اعیاد ماه رجب با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد روند نگران کننده کاهش رشد جمعیت و ضرورت تلاش برای اصلاح آن گفت: آخرین بیانات رهبری چند روز قبل و به مناسبت روز مامایی بود. ایشان در آن روز به افزایش نگران کننده عمل سزارین هم اشاره فرمودند و از متخصصین این حوزه خواستند تا مکررا راجع به افزایش این روند ناپسند زایمان تذکر دهند.

وی ابراز امیدواری کرد متخصصان زنان و مامایی که بیش از همه بار سنگین این تکلیف را بر دوش خود احساس کنند و برای اصلاح ذهنیت‌ها و کاهش سزارین به آموزش صحیح مردم بپردازند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه عمل سزارین که در دنیای علم به منظور جلوگیری از مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد در معرض خطر انجام می‌شود با کمال تاسف در کشور ما جایگزین نیمی از زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و تقریبا تمام زایمان‌ها در بخش خصوصی شده است که این امر آثار و تبعات منفی فراوانی برای مادران و نوزدان به همراه داشته است و چه بسا سبب افزایش مرگ و میر نوزادان می‌شود.

مرندی افزود: از سوی دیگر افزایش نگران کننده سزارین عملا مانعی برای افزایش رشد جمعیت در کشور است چون بارداری‌های بعدی را دچار مخاطره نموده و بارداری بیش از سه بار عملا غیرممکن می‌سازد در واقع سزارین‌های فراوان غیرعلمی و نیز مجرد ماندن جوانان و دیر ازدواج کردن آنها عملا مهمترین موانع افزایش رشد جمعیت کشور ما به حساب می‌آیند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنابراین باید برای برخورد با این عوامل بازدارنده و کاهش طلاق برنامه‌ریزی جدی‌ای به عمل آید زیرا افزایش چشمگیر تعداد زنان تحصیلکرده در جامعه و ارتقای سطح تسهیلات و اشتغال آنان در کنار محاسن سبب پاره‌ای از مشکلات هم شده است که مجرد ماندن، دیر ازدواج کردن، نداشتن فرزند و یا تک فرزندی از عوارض آن است که این مساله خود موجب کندی و کاهش رشد جمعیت می‌شود.

مرندی تصریح کرد: دولت و مجلس باید هرچه زودتر اقداماتی برای تسهیل ازدواج، پایین آوردن سن ازدواج، امکان ادامه تحصیل در صورت فرزنددار شدن و کمک به مراقبت از فرزندانان آنان که در حال تحصیل بوده و یا شاغل هستند به عمل آورند.

وی خاطر نشان کرد: از حدود دو سال پیش این نکات و بسیاری مطالب دیگر را به صورت طرحی نشات گرفته از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و با حضور صاحب‌نظران و نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها تدوین و تصویب کرده و سپس بررسی آن در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته که به تازگی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: از دولت انتظار می‌رود با همکاری مجلس تمهیدات لازم جهت رفع مشکل بار مالی طرح مزبور به عمل آورند تا مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگیرد. البته در جلسه قبلی مجلس نیز تعداد امضای کافی جهت اولویت قراردادن این طرح کسب شده با این امید که هرچه زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

مرندی تصریح کرد: همچنین انتظار می‌رود طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت که یک فوریت آن به تصویب مجلس رسیده و امروز در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح می‌شود، به تصویب برسد.

وی ادامه داد: در حالی که تصویب قوانین از اهمیت بسزایی برخوردار است اما تلاش‌های گسترده و مستمر در امر فرهنگ‌سازی و تسهیل امر ازدواج از ضرروی‌ترین و ثمربخش‌ترین اقدامات خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه “جمعیت از عوامل اقتدار کشورها است” گفت: از آنجا که جمعیت میهن اسلامی ما همیشه پشتوانه محکمی برای نظام مقدس بوده و بازدارنده‌ قوی در برابر توطئه‌های داخلی و خارجی به حساب می‌آمده است از این رو کمک به تحقق افزایش رشد جمعیت کشور یک اولویت حائز اهمیت به حساب می‌آید.

مرندی ضمن قدردانی از اقدامات وزارت بهداشت برای تحول و اصلاح وضعیت سلامت در کشور اظهار کرد: انتظار می‌رود آنچه را که در سیاست‌های کلی سلامت بدان تاکید شده است بویژه اولویت بهداشت سطح‌بندی خدمات،‌حمایت از داروهای ژنریک و تولیدات داخل و جلوگیری از تحمیل نیازهای القایی در امر تشخیص و درمان با دقت مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: همچنین انتظار می‌رود هرچه سریعتر اقدام لازم برای تجمیع صندوق‌های بیمه درمانی و تبدیل آن به بیمه واقعی سلامت و تمرکز دبیرخانه بیمه سلامت در وزارت بهداشت به عمل آید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا