گوناگون

تجلیل از 1400 بازمانده خانواده عالمان فقيد/ حجت الاسلام ربانی: علما نبودند اسلام نابود می شد

به گزارش خبرنگار مهر، همایش تجلیل از هزار و چهار صد نفر از خانواده های عالمان فقید حوزه های علمیه خراسان عصر پنجشنبه در اردوگاه شهید بهشتی گلمکان برگزار شد.

در اين همايش كه با حضور همسران و دختران عالمان فقيد حوزه هاي علميه خراسان برگزار شده بود كارگاه هاي مشاوره با موضوعات تحصيلي، خانواده و ازدواج برگزار شد.

 همچنين در اين همايش كارگاه مشاوره تربيتي خانواده با محورهاي بررسي و ارائه راهكارهاي مقابله با مشكلات فرهنگي و اجتماعي و تبيين جايگاه رفيع خانواده و حضور فعال آنان در هدايتگري روحانيون در عرصه هاي مختلف تاريخي برگزار شد.

اين همايش با حضور و سخنراني حجت الاسلام سيد حسن رباني رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور، حجت الاسلام حسين حائري مدير كل مركز خدمات حوزه هاي علميه خراسان و حجت الاسلام سيد ابوالفضل موسوي مشاور تربيتي خانواده برگزار شد.

دانشمندان و علماي اسلام نقش انبياء را در جامعه ايفا مي كنند

در اين همايش رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور با بيان حديثي از پيامبر اسلام (ص) گفت: دانشمندان و علماي امت اسلام نقش انبياء را در جامعه ايفا مي كنند.

حجت الاسلام حسن رباني با اشاره به اينكه علما عمر خود را در خدمت به اسلام و آشنايي مردم به دين خدا صرف مي كنند افزود: خدا، ائمه و پيامبران از عالمان فرزانه اي كه دانش وتعهد خود را در خدمت به مردم و تلاش براي گسترش معارف ديني به كار مي برند قدرداني مي كنند.

علما نبودند اسلام به ورطه نابودي كشيده مي شد

وي با بيان اينكه اگر علما نبودند دين اسلام به ورطه نابودي كشيده مي شد ادامه داد: ما‌ آشنايي خود با مكتب اهل بيت(ع) را مديون زحمات، رنج هاي طاقت فرسا و مصائبي مي دانيم كه علما براي حفظ دين و قرآن به دوش كشيدند.

رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور با اشاره به اينكه علما واسطه مردم با خدا هستند گفت:‌ عالمان به اين دليل كه عمر، توان و استعداد خود را در راه گسترش دين و خدمت به اسلام به كار مي برد حق عظيمي به گردن مردم دارد.

حجت الاسلام رباني با بيان اينكه اگر روحانيون و علماي بزرگ اسلام توانستند به عنوان سرباز دين و رسول خدا به اسلام خدمت كنند به دليل شكيبايي همسران بزرگوار آنان بود افزود:‌ علماي بزرگي بودند كه نوشتن آثار بي بديل خود را مديون صبر و استقامت همسران خود مي دانستند كه عرصه را براي پيشرفت ديني و فرهنگي آنان مهيا مي كردند.

زندگي بيشتر طلاب با محروميت و گرفتاري هاي مادي همراه است

وي با اشاره به اينكه زندگي بيشتر طلاب با محروميت و گرفتاري هاي مادي و فقر همراه است گفت:‌ رشد و توفيق روحانيون چه در دوران تحصيل و چه در دوران خدمت تنها با همراهي و فداكاري همسران آنان حاصل مي شود.

اهميت صبر و استقامت در مسير حفظ ارزش هاي ديني

رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور با بيان اهميت صبر و مقاوت در مسير حفظ ارزش هاي ديني افزود:‌ عالمان فرزانه اي كه جهان اسلام به آنان افتخار مي كند در دامان زناني پرورش يافته اند كه با صبر و پايداري زينب گونه خود به راستي سربازان گمنام دين هستند.

حجت الاسلام رباني با اشاره به چند آيه از قرآن گفت:‌ در اسلام به نسبت هاي فاميلي اهميت زيادي داده شده و قرآن خطاب به همسران پيامبر صراحتا مي گويد كه اگر شايسته باشيد و در مسير رسول خدا حركت كنيد و مطيع او بوده و عمل صالح انجام دهيد اجر شما دو برابر مردم ديگر است.

وي با بيان اينكه همسري عالمان دين، افتخار و نعمت بزرگي است كه بايد قدردان آن باشيد ادامه داد:‌ شكر اين نعمت هم بايد جنبه لفظي و قولي و هم جنبه عملي داشته باشد.

منسوب بودن به اولياي خدا و علماي دين به تنهايي باعث رستگاري نمي شود

رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور با بيان آياتي از قرآن كه اشاره به زندگي پيامبران اولوالعزم دارد گفت:‌ منسوب بودن به اولياي خدا و علماي دين به تنهايي باعث رستگاري نمي شود.

وي با بيان اينكه انجام عمل صالح و حركت در مسير خدا در كنار همنشيني با علماي دين باعث مي شود كه محبت ائمه اطهار(ع) در دلها بيشتر شود ادامه داد: همسران علماي فقيد وارثان و پاسداران اين نعمت بزرگ بوده و بايد آن را به فرزندان خود انتقال دهند.

حجت الاسلام رباني افزود: جامعه از همسران و فرزندان روحانيون و علما انتظار بيشتري دارد و رفتار صالح آنان باعث ايجاد آبرو براي دين خدا و عالمان است.

همسران علماي فقيد الگوي جامعه اسلامي هستند

وي با بيان اينكه همسران علماي فقيد الگوي جامعه اسلامي هستند گفت: اسلام بايد در رفتار و كردار شما آنقدر نمود پيدا كند كه باعث تشويق و خوش بيني مردم نسبت به دين خدا شود.

رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور با اشاره به اينكه فرزندان به جاي مانده از علماي فقيد امانت هاي الهي در دستان شما هستند افزود:‌ وظيفه شما در تربيت آنان همچون بانوان بزرگي است كه در صدر اسلام و بعد از شهادت همسران خود با فداكاري هاي زياد عهده دار اين مسئوليت بزرگ بودند.

نقش همسران علماي فقيد به عنوان مادر نقشي ماندگار است

وي با بيان اينكه نقش همسران علماي فقيد به عنوان مادر نقشي ماندگار است ادامه داد:‌ مراقب ميراث و امانت همسران خود باشيد و در اين راه همچون فاطمه زهرا(ع) و ام البنين ايستادگي كنيد.

حجت الاسلام رباني با اشاره به اينكه همسران روحانيون و علماي فقيد در سختي، مشكلات و گرفتاري ها سرمشق ديگر زنان جامعه هستند گفت:‌ اگر ديگران از اعمال صالح شما الگو برداري كنند همچون باقيات الصالحات و فيوضات جاري، شما در اجر و پاداش آنان شريك و سهيم هستيد.

 فراز و نشيب هاي زندگي گوشه اي از امتحان الهي است

وي با بيان اينكه فراز و نشيب هاي زندگي گوشه اي از امتحان الهي است افزود:‌ صبور باشيد و در راه خدا مقاومت كنيد زيرا كه شما در نزد خداوند جايگاهي رفيع داريد.

رياست مركز خدمات حوزه هاي علميه كشور خطاب به فرزندان علماي فقيد حوزه علميه گفت:‌ شما به روحانيت اسلام و مكتب اهل بيت (ع) و شيعه منتسب و ميراث دار انبياء الهي هستيد پس بايد خود را موظف كنيد كه در درس اخلاق، سبك زندگي و منش همسرداري رشدي مضاعف داشته باشيد.

وي افزود:‌ اعمال صالح  فرزندان علما باعث حفظ كرامت جامعه روحانيون و علو درجات براي پدران فقيد آنان است.

در كنار مردان بزرگ، رنج ها و دغدغه هاي بزرگ وجود دارد

همچنين در بخشي از اين همايش حجت الاسلام ابوالفضل موسوي با بيان اينكه در كنار مردان بزرگ رنج ها و دغدغه هاي بزرگ وجود دارد گفت:‌ در كنار توفيقات بزرگي كه علماي اسلام به دست آوردند نقش همسران آنان غير قابل انكار است.

اين مشاور خانواده با اشاره به اينكه فضاي هدايت، عشق و شور مجالس مذهبي قبل از انقلاب از نفس هاي قدسي مبلغان، روحانيون و علماي جهاد گري بوده كه خود را فداي دين و اسلام كردند افزود:‌ همسران اين علما و روحانيون با تحمل رنج هاي فراوان در ثواب اين جهاد بزرگ تبليغي جايگاه شاياني دارند.

وي خطاب به همسران و دختران علماي فقيد گفت:‌ شما وارث رنج هايي هستيد كه نتيجه آن شكوفايي علمي، آرامش فكري و رواني جامعه اسلام است.

در تربيت فرزندان خود به سيره اهل بيت (ع) مراجعه كنيد

حجت الاسلام موسوي با بيان اينكه مسئوليت مديريت و هدايت فرزندان علماي فقيد حوزه علميه به عهده مادراني است كه سال ها در كنار عالمان بزرگ تجربه هاي مفيدي را كسب كرده اند تأكيد كرد: در تربيت فرزندان خود به سيره اهل بيت (ع) مراجعه كنيد زيرا تربيت ديني بهترين نوع تربيت است.

اخلاق اسلامي زندگي هاي مشترك را از خطر فروپاشي و آسيب هاي اجتماعي دور مي كند

وي همچنين با بيان نكات اخلاقي به فرزندان علماي فقيد گفت:‌ قدر دين و معنويت را بدانيد زيرا اخلاق اسلامي زندگي هاي مشترك را از خطر فروپاشي و آسيب هاي اجتماعي دور مي كند.

همچنين در اين همايش مدير كل مركز خدمات حوزه هاي علميه خراسان با بيان اينكه در مكتب اسلام، علما و دانشمندان از مقامي بس عظيم برخوردارند گفت: آنان پس از پيامبران و ائمه اطهار بالاترين مرتبه قرب الهي را دارند.

حجت الاسلام حسين حائري با اشاره به اينكه همسران علما ياوران صديق كساني هستند كه عمر با بركت خود را در راه دين و هدايت مردم گذراندند ادامه داد: آنان با فهم توأم با شكيبايي خود، فضاي دلپذير و گرمي را براي فرهيختگان حوزه علميه در زمان حيات علما فراهم كردند تا آنان بتوانند با اطمينان خاطر جامعه را به سوي كمال و انسانيت هدايت كنند.

همسران علماي فقيد، مقام و جايگاهي همچون علما دارند

وي با بيان اينكه همسران عالمان فقيد مسئوليت بزرگ تربيت فرزندان آن بزرگواران را به عهده دارند افزود:‌ مقام و جايگاه آنان به واسطه صبر و شكيبايي فراواني كه در زندگي داشتند كمتر از همسران فقيدشان نيست.

مدير كل مركز خدمات حوزه هاي علميه خراسان با اشاره به تلاش شبانه روزي مركز خدمات حوزه علميه خراسان گفت:‌ خدمت به خانواده 400هزار نفري حوزه علميه و ايجاد امنيت و آسايش براي آنان از دغدغه هاي اين مركز است.

حجت الاسلام حائري با اعلام اينكه در مشهد حدود 20 هزار نفر روحاني حوزه علميه به همراه خانواده هاي آنان تحت پوشش بيمه هاي تأمين اجتماعي و خدمات درماني قرار دارند افزود: از اين تعداد حدود 900همسر و 500 دختر تحت تكلف مادر، بازمانده از علماي فقيد حوزه هاي علميه خراسان هستند.

وي گفت:‌ تجليل از همسران علماي فقيد حوزه يعني تكريم ياران، مددكاران و پشتيبانان مفاخران بزرگي كه ما حفظ دين خود را مديون تلاش هاي آنان هستيم.

گفتني است، در اين همايش كه در محل مجتمع فرهنگي، تربيتي، اردويي شهيد بهشتي گلمكان برگزار شده بود از چهار خانواده شهيد و جانباز روحاني به صورت نمادين تجليل شد.

همچنين در حاشيه اين همايش نمايشگاه هاي متعددي با موضوعات خواهران كارآفرين حوزه هاي علميه، عفاف و حجاب و پرورش خانواده برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا