گوناگون

تعطیلی 23 واحد صنعتی لبنی در مازندران/ روزانه هزار تن شیر در استان تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دلاور بزرگ نیا عصر یکشنبه بمناسبت هفته جهاد کشاورزی در بازدید از واحد دامداری صنعتی گودوشه بهنمیر شهرستان بابلسر به کمبود شیر و ظرفیت واحدهای لبنی در استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت استان در بحث صنایع تبدیلی شیر و لبنی روزانه حدود 5 هزار تن است ولی در حال حاضر فقط هزار تن شیر تولید می شود.

حیدرپور اذعان داشت: در توزیع اعتبارات سال جاری سرمایه گذاری بر گاوهای شیری است و تقویت و حمایت از سرمایه گذاران گاو شیری در اولویت است.

وی خواستار توسعه دامداری صنعتی در استان شد و افزود: دامداری صنعتی از اولویت های نخست توسعه کشاورزی مازندران است.

حیدرپور، با بیان اینکه باید محیط زیست در مقابل کشاورزی باشد اما اینگونه نیست، اظهارداشت: برای تولید طبیعتا با عوامل خسارت زای زنده مواجه هستید که باید با برنامه ریزی عوامل و نظارت را کنترل کنید.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از خسارت و حفظ آن باید از روش های زراعی، غیرشیمیایی و شیمیایی استفاده شود.

این مسئول با بیان اینکه معنا و مفهوم محیط زیست عدم استفاده از کود و سم نیست بلکه باید استفاده درست، بهینه و بموقع است و باید از سمپاشی های بی رویه جلوگیری شود، افزود: این مسئله از دهه 70 در دستور کار مسئولان بخش کشاورزی است و اقداماتی تحت طرح کاهش مصرف سموم و کود در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است که با سموم جدید و کم خطر محصول را حفظ کنید.

حیدرپور با اشاره به سرانه مصرف کود در کشور کمتر از یک لیتر در هکتار است این در صورتی است که کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر از کشور سرانه مصرف کود دارند، اذعان داشت: برخی کشاورزان و بهره برداران بویژه در مازندران و گیلان بدلیل شرایط اقلیمی خاص و رشد قارچ، بیماری و آفت سرانه مصرف کود آنها بیش از استان های دیگر است.

وی بیان کرد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی و همه دوستداران طبیعت این است که با دستاوردهای علمی سطح مبارزه بیولوژیک را توسعه دهیم که در دستور کار است.

حیدرپور از دیگر برنامه های دستورکار جهاد کشاورزی را اسستفاده از کودهای زیستی و آلی برای تولید محصول سالم، تولید محصول بیولوژیک، حفظ محیط زیست و سموم کم خطر عنوان کرد.

وی بیان کرد: باید با بکارگیری روش های تلفیقی مبارزه زراعی، بیولوژیک و شیمیایی تلاش شود تا کمترین آسیب را در طبیعت و تولید داشته باشیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت سم تقاضاها بیشتر شده است، افزود: برای استفاده از سموم باید فرهنگ سازی و کشاورزان توجیه شوند.

 حیدرپور همچنین با اشاره به اینکه کشاورزان برای استفاده از سموم نیاز به متخصص برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی و حفظ طبیعت دارد، اذعان داشت: برای استفاده از سموم اعتبار ملی و استانی اختصاص یافت.

حیدرپور بیان کرد: ایجاد 16 شهرک دامپروری در مازندران از مصوبات دولت قبلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به احداث 3 واحد صنعتی دامداری با شش هزار راس دام که در حال واگذاری به بخش خصوصی است، اذعان داشت: بیشتر این واحدها به فارغ التحصیلان بخش کشاورزی واگذار شده است که مشکلات بسیاری را بوجود آورد.

همچنین مدیر عامل شرکت گو دوشه بهنمیر شهرستان بابلسر با اشاره به پرورش دو هزار راس دام در چهار هکتار زمین دامداری، گفت: از این تعداد 890 راس گاو شیرده هستند.

فریدون حاجی بابایی از مشکلات اصلی فعالیت دامداری صنعتی را نقدینگی و تامین نهاده های دامی عنوان کرد.

وی هزینه تمام شده هر کیلو شیرخام را هزار و 210  تومان عنوان و اظهار داشت: قیمت فروش هر کیلو شیر هزار و 350 تومان است.

وی تولید روزانه شیر در این دامداری را سال گذشته را 34.2 دهم لیتر و در سال جاری را 35.4 دهمم اعلام کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه از لحاظ رکورد جزو واحدهای صنعتی سود ده در کشور هستیم، اذعان داشت: این بدلیل استفاده از تکنولوژی و صرفه جویی در استفاده از نیروی انسانی و خطای آن است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه نیروی انسانی این واحد تولیدی حدود 5 درصد هزینه تولید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا