گوناگون

تغییر خطرناک الگوی مصرف موادمخدر در جامعه

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی نسبت به تغییر الگوی مصرف موادمخدر در جامعه به سمت مواد بسیار پرخطر هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان‌شمالی، مریم پورآدینه اظهارکرد: شیشه، بی‌تی، برنز و نخ، جیب، تینا و اکستازی از موادمخدر جدید هستند که بدون دود و بسیار اعتیادآور و آسیب زننده هستند.

به گفته وی شیشه محرک قوی اعصاب است و این روزها برخی از فروشندگان لباس و اجراکنندگان شوهای لباس خانگی با اتصال به شبکه‌های فروش موادمخدر، زنان به ویژه دختران را به مصرف شیشه برای رسیدن به اندامی متناسب تشویق می‌کنند، این ماده به شکل پودر سفید، بدون رنگ، بدون بو و تلخ است که به شدت اعتیادآور است.

پورآدینه با بیان اینکه بی‌تی محصول کشور هندوستان است ادامه‌داد: نحوه استعمال آن نیز همانند ماده مخدر ناس است که در بسته‌های سبز رنگ با طعم انواع میوه‌ها بین مردم به ویژه جوانان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه دو ماده مخدر جدید و خطرناک به نام برنز و نخ از گروه روانگردان‌ها به تازگی وارد کشور شده‌اند عنوان کرد: این روانگردها باعث خروج از هوشیاری، اختلال در شناسایی، نزدیک دیدن بلندی‌ها و فاصله‌های دور یعنی کوتاه دیدن ارتفاعات و تشخیص ندادن خانواده از دیگران می‌شوند که از ابتدایی‌ترین آثار این دو ماده است.

به گفته وی متاسفانه اخیراً در برخی محافل محرک‌هایی با نام جیب و تینا با هدف بیدارماندن برای ساعات طولانی و تخلیه انرژی بدون وقفه مورد توجه قرار می گیرد که این مواد به صورت تدخینی استعمال می‌شود و شکلی از مت‌آمفتامین متبلور است که بدون رنگ و بو به شکل یخ، سنگ یا سنگ کوارتز است.

وی افزود: اکستازی نیز اولین بار توسط شیمی‌دانان زیر زمینی ساخته شد و بصورت پودر، قرص و کپسول وجود دارد و به صورت خوراکی و در برخی مواقع نیز استنشاقی مصرف می‌شود، این دارو ترکیبی از اثرات محرک و توهم‌زا را داراست و به صورت افراطی سبب ایجاد انواع احساسات می‌شود.

به گفته مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی، اعتیاد یعنی وابستگی به مواد به گونه‌ای که کاملاً مضر به حال شخص و اجتماع است.

وی در ارتباط با مراحل اعتیاد خاطرنشان کرد: مرحله آشنایی با تشویق دیگران (به ویژه دوستان ناباب) یا از روی حس کنجکاوی خود فرد شروع می‌شود.

پورآدینه مرحله شک و تردید را مرحله‌ای می‌داند که فرد به مبارزه با امیال خود می‌پردازد و در صورت ادامه مصرف در مرحله شک و تردید فرد به مرحله اعتیاد واقعی می‌رسد و در این مرحله پدیده تحمل باعث می‌شود که فرد به مرور زمان میزان مصرف خود را افزایش دهد.

وی افزود: ناراحتی‌های عصبی، اضطرابی، بی‌قراری، افسردگی، طردشدن از سوی خانواده و بستگان پیامدهای روانی و شخصیتی این بیماری هستند.

پورآدینه تاکید کرد: افزایش بزهکاری و انحراف اجتماعی، عدم توانایی تامین مالی و زیان‌های اقتصادی و تاثیر آن بر درآمد کشور، افزایش هزینه‌های جامعه پیامدهای اجتماعی اقتصادی اعتیاد به شمار می‌روند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا