گوناگون

تقسیم استان کرمان؛ بحثی سیاسی یا طرحی سنجیده؟!

بحث تقسیم شدن استان کرمان سال‌های زیادی است که مطرح می‌شود اما این‌که این مسئله تا چه اندازه کارشناسی و همه جوانب در نظر گرفته شده، قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، گفت‌وگو با مسوولان و نمایندگان استان نتیجه‌های متفاوتی دارد. از جمله این‌که نماینده هر شهرستان تاکید دارد در صورت تقسیم استان، باید شهرستان حوزه وی مستقل شود.

این‌که استان کرمان تقسیم می‌شود و مسوولان کشور تصمیمی برای استقلال کدام شهرستان این استان خواهند گرفت، بستگی به سیاست دولت و تصمیم کارشناسی جدی آنها دارد.

در هر صورت همه ما می‌خواهیم استانی توسعه یافته و آباد داشته باشیم و این‌که این امر با مدیریت درست استان و یا تقسیم آن محقق می‌شود، بستگی به تلاش و تصمیم مسوولان دارد.

“علیرضا رزم حسینی” استاندار کرمان درباره تقسیم شدن این استان به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای تقسیم استان ندارد.

شمال و جنوب استان مکمل هم هستند

وی افزود: تقسیم استان مشکلی را حل نمی‌کند. دنیا در حال برداشتن مرزها و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر است. شمال و جنوب مکمل هم هستند تا توسعه در استان اتفاق بیفتد.

رزم حسینی تصریح کرد: اگر دولت تصمیم بر تقسیمات استانی بگیرد، ما مجری هستیم و تصمیمات را اجرا می‌کنیم اما در حال حاضر نظام هیچ‌گونه تصمیمی در خصوص تقسیمات کشوری ندارد.

وی تاکید کرد: استانداری کرمان همواره سعی کرده عدالت را در کل استان برقرار کند و بیشترین بازدیدهای ما از جنوب استان بوده و شروع کار از جنوب استان بوده است.

باید در تقسیم استان همه مسائل سنجیده شود

استاندار کرمان گفت: دوستان نماینده که دلسوز هستند و این سخنان را مطرح می‌کنند، باید جوانب مختلف را ببیند، تقسیمات، تقسیمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی است و همه مجموعه باید با هم دیده شود و دولت فعلا تصمیمی برای این موضوع ندارد.

با این وجود مسئله تقسیم استان کرمان هر چند سال یک بار از سوی نمایندگان مجلس این استان مطرح می‌شود و با ارائه سخنان جنجالی از سوی برخی افراد، دوباره مسکوت می‌ماند.

به نظر می‌رسد این مسئله بیشتر به هیاهویی برای مطرح کردن خود و به عبارت صحیح‌تر هیاهویی تبلیغاتی برای دوره بعدی انتخابات است تا طرحی با سنجش همه زوایای این استقلال!

از سال 38 مسئله تقسیمات کشوری برای جیرفت مطرح بوده است

“فرج‌الله عارفی” نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی درباره تقسیم شدن استان کرمان به ایسنا گفت : از سال 1338 مسئله مطالعات تقسیمات کشوری برای شهرستان جیرفت مطرح بوده است.

وی افزود: دولت‌های قبل و بعد از انقلاب یکسری اقدامات صرفا برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم این منطقه انجام داده‌اند.

عارفی تصریح کرد: جنوب استان کرمان جزو چهار نقطه گلخانه‌ای دنیا، با ظرفیت‌های بسیاری است که انواع محصولات را تولید می‌کند که با توجه به این ظرفیت‌ها نیازمند یک مدیریت قوی است تا اقتصاد منطقه را شکوفا کند.

وی ادامه داد: هدف همه دولت‌ها افزایش ظرفیت‌های مدیریتی در این منطقه بوده اما به اعتقاد بنده همه اقدامات به عنوان مسکِّن بوده‌اند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کرمان استان پهناوری است که ظرفیت‌های فرهنگی و عناصر اقتصادی شمال و جنوب این استان با هم متفاوت می‌باشد.

وی با اشاره به این‌که از اول انقلاب تمام برنامه‌ریزی‌ها در شمال استان بوده، گفت: جنوب استان کرمان به گفته استاندار قابلیت تولید 20 میلیون تن محصولات کشاورزی مختلف را دارد و با وجود تولید 6.5 میلیون تنی کنونی، تعجب‌آور است که این منطقه هنوز یک مرکز بسته بندی و کارخانه ندارد.

حرف ما این است که کرمان مدیریت شود یا تقسیم؟

عارفی با اشاره به وضعیت شهرستان‌های مختلف استان کرمان تصریح کرد: کرمان استان بزرگی است که نمی‌شود به راحتی مدیریت کرد و حرف ما این است که یا استان مدیریت شود یا برای برون رفت از این وضعیت، تقسیم شود.

وی افزود: باید براساس مزیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم و در 35 سال گذشته به دلیل بزرگی استان، نتوانسته‌ایم به خوبی این کار را انجام دهیم و می‌گوییم استان تقسیم شود تا از وضعیت کنونی نجات یابد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان این‌که برای این سخنم دلیل دارم، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت تولید محصولات در جنوب استان کرمان، اگر در 10 سال آینده 2 میلیون تن صادرات داشته باشیم که واقعا این توان را داریم، با میانگین قیمت هفت دلار، در این مدت 14 میلیارد دلار ارزآوری خواهیم داشت. چرا نباید از این ظرفیت استفاده کرد؟

وی افزود: به دلیل نگرانی، کمبود و نقص‌ها می‌گوییم که باید به داد استان کرمان رسید و مشکلات شمال و جنوب استان را حل کرد.

عارفی تصریح کرد: اکثر نمایندگان استان نیز همین نظر را دارند که باید به حال استان فکری شود و کرمان استان بزرگی با نیازهای فوق العاده است، باید مسوولان کمک کنند.

عارفی خاطرنشان کرد: با 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ایجاد 10 پایانه صادراتی می‌توانیم حداقل 12 هزار شغل در جنوب استان ایجاد کنیم که بیش از این نیز نیاز نداریم و می‌توانیم از استان‌های دیگر نیروی کار وارد کنیم.

باید ببینیم سیاست دولتی چیست؟

“حسین امیری” نماینده مردم زرند و کوهبنان درباره تقسیم شدن استان کرمان به ایسنا گفت: کرمان استان پهناوری است که مدیریت آن هم وقت زیادی را می‌طلبد و استاندار باید رفت و آمدهای زیادی در فاصله طولانی سراسر استان طی کند.

وی افزود: تقسیم شدن استان کرمان مدت‌ها مورد بحث بوده و در دستور کار است اما باید ببینیم سیاست دولتی چیست؟

امیری تصریح کرد: کرمان پهناورترین استان کشور است که شمال و جنوب استان هر کدام مسائل خاص خود را داشته و دارای ساختار متفاوت از جمله در بحث آب، کشاورزی، امنیتی و … است.

باید برنامه‌ها برای بهتر مدیریت کردن استان تنظیم شوند

وی بیان کرد: باید چاره‌ای اندیشیده و معاونت‌ها در استان به گونه‌ای تنظیم و برنامه‌ریزی شوند که بتوان استان را مدیریت کرد.

نماینده مردم رزند و کوهبنان در مجلس اظهار کرد: در حال حاضر تقسیم استان کرمان در دستور کار دولت نیست و در صورتی که طرحی در تقسیمات کشوری داشته باشد، یکی از جاهایی که باید مورد بحث قرار گیرد، استان کرمان است.

در صورت تصمیم دولت برای تقسیم استان، بحث جنجالی‌تری آغاز خواهد شد و آن انتخاب کدام شهرستان برای این موضوع است. زیرا در حال حاضر علاوه بر حنوب استان کرمان، نمایندگان شهرستان‌های سیرجان و بم و شاید هم حوزه‌های دیگر، می‌گویند در صورت تصویب تقسیم استان، باید شهرستان حوزه ما مستقل شود.

حجت‌الاسلام “موسی غضنفرآبادی” نماینده شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: اگر قرار است استان کرمان تقسیم شود، اول باید بم به عنوان یک مرکز مستقل لحاظ شود.

وی افزود: این مسئله را بارها و حدود 50 مرتبه تاکنون در مجلس، به روسای جمهور قبلی و فعلی، مسوولان و استانداران قبلی و فعلی استان گفته‌ام.

غضنفرآبادی تصریح کرد: شرایط شهرستان بم و تنش‌هایی که ممکن است در آینده به وجود بیاید، ایجاب می‌کند که حتما فکری به حال چهار شهرستان شرقی استان بشود.

وی افزود: این‌که استان تقسیم می‌شود یا نه، بنده نمی‌دانم، این سیاست نظام است و در صورت تقسیم شدن باید بم به صورت مرکز مستقل در نظر گرفته شود.

شورای عالی امنیت ملی تقسیم استان‌ها را ممنوع کرده است

“شهباز حسن‌پور” نماینده شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس نیز درباره تقسیم شدن استان کرمان به ایسنا گفت: شورای عالی امنیت ملی به طور کلی بحث تقسیم شدن استان‌ها را ممنوع اعلام کرده و تقسیمات کشوری در دستور کار دولت نیست و مطالب مطرح شده در این رابطه نظرات شخصی افراد است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد استان تقسیم شود، یقینا هر انسان آزاده و منصفی با توجه به پتانسیل‌های سیرجان و وضعیت اقتصادی، از مستقل شدن این شهرستان استقبال می‌کند و یکی از گزینه‌های پیشنهادی سیرجان است.

حسن‌پور با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان اظهار کرد: راه آهن سراسری، وجود 17 هزار دانشجو در شهرستان و اشتغال حدود 20 هزار نفری تا سال 98 در سنگ آهن گل گهر از جمله این ظرفیت‌هاست و سیرجان به قطب علمی و فولاد منطقه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: کرمان پهناورترین استان کشور است که مردم آن در کنار هم برادروار زندگی می‌کنند و مزیت‌های هر منطقه توانسته سایر نقاط استان را پوشش دهد و بنده مدیریت استان را قوی می‌دانم.

نماینده شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس گفت: اگر روزی کرمان مرکز ایالات منطقه شود، مدیران و نمایندگان این استان توانمندی پوشش منطقه را دارند و هماهنگی و تعامل مسوولان استان مثال زدنی است.

تقسیم استان کرمان، بحث حاشیه‌ای است

وی تاکید کرد: امروز وقت کار است و جای بحث‌های حاشیه‌ای نیست و مسئله تقسیم شدن استان بحث حاشیه‌ای است.

حسن‌پور تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه انتخابیه به فعالیت و نیاز اصلی یعنی اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان بپردازیم و چالش‌ها و ناهنجاری‌ها را حل کنیم.

وی افزود: تا امروز هفته‌ای نبوده است که سیرجان و بردسیر میزبان مسوولان کشور برای رفع مشکلات نباشند.

“محمدجواد کامیاب” معاون عمرانی استاندار کرمان درباره تقسیم استان به خبرنگار ایسنا گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، بحث تقسیم استان و تقسیمات کشوری فعلا منتفی است و این بحث در دستور کار دولت نیست.

وی افزود: نمی‌دانم آقایانی که درباره تقسیم استان صحبت می‌کنند از کدام منبع مایه می‌گذارند؟

گزارش از فاطمه افضلی، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا