گوناگون

جمهوریت و اسلامیت دو رکن جدایی ناپذیر حکومت در ایران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی ظهر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز قیام 15 خرداد سال42 در مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز، افزود: قیام 15 خرداد تنها قیام مردمی خودجوش در طول حکومت پدر و پسر پهلوی بود که نظیری برای آن نمی توان در تاریخ پیدا کرد؛ در این قیام روحانیت نقش قابل توجهی در به صحنه کشاندن مردم داشتند.

وی با بیان اینکه این قیام نشان داد مرجعیت از جایگاه بسیار بالایی در میان مردم برخوردار است، ادامه داد: 15 خرداد شناسنامه انقلاب اسلامی بود که منجر به قیام های 19 دی و 29 بهمن سال های 56 قم و تبریز شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین با بیان اینکه تبریز و آذربایجان همواره مرزبان دین و تشیع بوده ‌اند، گفت: در عرصه‌ های مختلف انقلاب همچون جنگ تحمیلی، دفع فتنه 88 تبریز و آذربایجان از استان‌ های حماسه آفرین بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سه علامه بزرگ کشور در طول 50 سال گذشته از دامان‌ پاک آذربایجان برخواسته‌ اند، گفت: هرگز در طول حداقل 100 سال گذشته آذربایجان بی‌ مرجع نبوده که این ویژگی را کمتر استانی در کشور دارد.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مذهبی ها دراین قیام خونین به صحنه آمدند نه روشنفکران بیمار، گفت: به برکت خون شهیدان انقلاب امروز کشور به مرتبه ای رسیده که با صلابت و اقتدار به حیات خود ادامه می دهد.

وی همچنین افزود: همسان بودن دشمنان قیام 15 خرداد با دشمنان امروزی نظام اسلامی یکی از ویژگی های این نهضت است که دشمنان نظام در آن سالها و امروز یکی است، در آن سال ها مردم با شعار مرگ بر شاه نظام سلطنت را نابود کردند و امروز نیز با شعار مرگ بر آمریکا راه خود را ادامه می دهند.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه فتنه 88 نمونه واقعی توطئه های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بود که با شکست مواجه شد، گفت: این فتنه با هوشیاری رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی و بصیرت مردم با شکست مواجه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا