گوناگون

خسارت 11 میلیارد تومانی سرمای بهاره به کشاورزی آذربایجان‌غربی

مدیرکل سازمان مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: امسال، به علت سرمای بهاره و تگرگ 11 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، «امیرعباس جعفری» مدیرکل سازمان مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در دوره‌ی آموزشی آشنایی با وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی روستاهای سلماس با حضور فرماندار و اعضای شوراها و دهیاران روستاهای سلماس و مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌غربی، گفت: ایران به علت شرایط جغرافیایی و استراتژیک و تنوع آب و هوایی جزو کشورهای حادثه‌خیز طبیعی جهان است و به طبع آن استان ما نیز در زمره‌ی استان‌های پرحادثه قرار دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: حوادثی از جمله خشکسالی، سیل، زلزله، سرمازدگی، صاعقه و تگرگ از جمله شایع‌ترین حوادث در استان هستند که خسارت‌های سنگین مالی را به بار می‌آورند.

وی یادآور شد: امسال، بر اثر بارش تگرگ و سرمای بهاره حدود 11 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد و 8 نفر نیز بر اثر سیل و صاعقه جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: هم‌اکنون 11 درصد روستاهای استان در پینه‌بندی خطر زلزله‌ی شدید، 570 روستا در مسیر سیل و 57 روستا در فاصله 1.5 کیلومتری گسل‌های فعال زمین لرزه‌ای قرار دارند که به خوبی اهمیت موضوع بحران و مدیریت آن را در سطح استان بیان می‌کند.

وی افزود: در زمینه‌ی دهیاران و شوراهای روستاها بعنوان بازوان اجرایی و توانمند نظام و سازمان مدیریت بحران نقش مهمی را بعنوان نخستین و فعال‌ترین نیروها در زمینه‌ی پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی در مواجهه با حوادث گوناگون را دارند.

جعفری خاطرنشان کرد: 33 درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاومند و 67 درصد باقی‌مانده یا کم دوامند و یا بی‌دوام که در این راستا دهیاران و شوراها، باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه از جمله بنیاد مسکن در خصوص تشویق روستائیان به مشارکت در طرح ویژه‌ی مقاوم‌سازی مسکن روستایی اقدامت لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان با تأکید بر لزوم آموزش دهیاران و شوراهای روستاها در خصوص مدیریت بحران و امداد و نجات، گفت: اخیراً طبق تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها و سازمان مدیریت بحران کشور، دهیاران بعنوان مدیر ستاد مدیریت بحران آن روستا و اعضای شورای اسلامی روستاها و رئیس خانه‌ی بهداشت هر روستا بعنوان اعضای این ستاد انتخاب می‌شوند و در این زمینه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دوره‌های لازم را می‌گذرانند تا در این زمینه آمادگی لازم را به دست آورند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا