گوناگون

درصورت هر نوع حیوان گزیدگی سریعاً برای تزریق واکسن "هاری" اقدام کنید

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از همه افراد خواست تا از تحریک و یا نزدیک شدن به حیوانات به ویژه سگ‌ها خودداری کرده و در صورت حیوان گزیدگی هر چه سریعتر برای تزریق واکسن هاری اقدام کنند.

دکتر حسین بیگلری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اهمیت بیماری “هاری” را به دلیل کشندگی بالای آن دانست و اظهار کرد: در حال حاضر این بیماری به دلیل انتقال آن توسط گزش حیوانات تک سمی یکی از معضلات کشورهای آسیایی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این بیماری قابلیت درمان نداشته و افراد مبتلا محکوم به مرگ هستند.

وی افزود: راه اصلی سرایت بیماری هاری گزش توسط حیوانات تک سمی است که در صورت ایجاد خراش و یا زخم بر روی پوست ویروس هاری از طریق این گزش وارد بدن افراد شده و علائم خود را پس از دوره کمون 15 روزه تا سه ماهه در دو مرحله غیر اختصاصی و اختصاصی نشان می دهد.

به گفته بیگلری در مرحله غیر اختصاصی علائمی از جمله اشکال در بلع، درد شکم، ضعف عضلات و تحریک پذیری بروز پیدا می کند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: در مرحله علائم اختصاصی نیز سوزش و گزگز در محل گزش، عدم آرامش، توهم، ترس از آب و نور در فرد ایجاد می شود.

وی افزود: همچنین مبتلایان به هاری با پیشرفت بیماری به دلیل تحریک پذیری و انقباض عضلات تنفسی دچار حالت تهاجمی شده و سپس تشنج کرده و دچار فلج موضعی می شوند و در نهایت هم این بیماری مرگ فرد را رقم می زند.

بیگلری با بیان اینکه ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند، اظهار کرد: هرچه محل زخم و گزش به سیستم عصبی مرکزی نزدیکتر باشد، دوره نهفتگی بیماری کوتاهتر خواهد بود.

این مقام مسئول در خصوص بخیه زدن محل گزش هشدار داد و اظهار کرد: ویروس هاری بی هوازی بوده و بستن محل زخم موجب می شود تا این ویروس به راحتی و با سرعت بیشتری تکثیر پیدا کند.

وی افزود: بخیه زدن محل گزش در صورتیکه بسیار عمیق باشد باید در بیمارستان و پس از تزریق سرم ضد هاری توسط پزشک جراح انجام شود.

بیگلری با اشاره به وجود واکسن هاری اظهار کرد: این واکسن بسیاری گران بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالیانه هزینه بسیاری را برای خرید این واکسن متحمل می شود.

وی با بیان اینکه واکسن هاری در دو مقطع مختلف می تواند تزریق شود، عنوان کرد: افرادی که در معرض حیوان گزیدگی هستند می توانند این واکسن را تزریق کنند.

وی افزود: همچنین در مرحله‌ای که حیوان گزیدگی انجام شده هم می توان این واکسن را تزریق کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تمامی مراکز بهداشت شهرستان‌ها به صورت شبانه روزی واکسن هاری به صورت رایگان برای افراد حیوان گزیده تزریق می شود، اظهار کرد: 72 ساعت اولیه حیوان گزیدگی وقت طلایی برای نجات فرد محسوب می شود.

وی تصریح کرد: هرچه این زمان کوتاهتر باشد قطعاً فرد شانس بیشتری برای نجات خواهد داشت.

بیگلری توصیه کرد: افراد به هنگام حیوان گزیدگی سریعاً محل گزش را با آب و صابون به طور کامل به مدت 10 تا 15 دقیقه شستشو داده و کف را حسابی از روی محل زخم پاک کنند تا بتوانند در مرحله بعد به خوبی ضدعفونی محل را انجام دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: در مرحله بعد زخم را ضد عفونی کرده و به هیچ عنوان نباید آن را بخیه کرد و سپس با مراجعه به مراکز بهداشت باید واکسن هاری تزریق کرد.

بیگلری خاطرنشان کرد: واکسن هاری برای افراد حیوان گزیده در پنج نوبت تزریق می شود که مرحله صفر آن در همان دقایق بعد از گزش خواهد بود و پس از آن سه روز بعد از گزش، 7، 14 و در نهایت 30 روز پس از گزش واکسن هاری مجددا تزریق می شود.

به گفته بیگلری عدم سرعت در تزریق واکسن هاری و رسیدگی به زخم می تواند در نهایت منجر به مرگ فرد حیوان گزیده شود.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه از 144 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور طی سال گذشته خبرداد و اظهار کرد: از این تعداد چهار مورد مرگ ناشی از هاری در کشور داشته‌ایم.

به گفته بیگلری 80 درصد موارد حیوان گزیدگی در کشور توسط سگ صورت گرفته است.

بیگلری همچنین از 3700 مورد حیوان گزیدگی در استان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه طی سال گذشته موردی از مرگ ناشی از هاری در استان نداشته‌ایم.

این مقام مسئول راه اصلی پیشگیری از هاری را پیشگیری از حیوان گزیدگی دانست و اظهار کرد: باید در این مورد به همه افراد و به ویژه دانش آموزان آموزش داده شود تا از تحریک و نزدیک شدن به حیوانات و به ویژه سگ ها خودداری کنند.

بیگلری در خصوص علائم این بیماری در حیوانات اظهار کرد: علائم هاری در حیوانات به دو صورت آرام و خشن بروز پیدا می کند که در نوع آرام آن حیوان به صورت آرام در گوشه ای خزیده و کم کم فلج شده و در نهایت می میرد.

وی تصریح کرد: اما در نوع خشن بیماری که شایع تر است حیوان بسیار خشن و بی قرار است و هرچه را که بر سر راهش ببیند گاز می گیرد و بر اثر عدم قدرت بلع و گرسنگی از دهان او کف خارج شده و پی در پی زمین می خورد تا در نهایت بر اثر فلج دستگاه تنفسی می میرد.

به گفته بیگلری دوره کمون این بیماری در حیوانات گاهی تا یک سال هم به طول می انجامد که این امر خطر سرایت این بیماری به انسان را از طریق گزش حیوانات افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: در همین راستا باید اقدامات اساسی در خصوص جمع آوری سگ‌های ولگرد و اتلاف آنها صورت گیرد.

به گفته بیگلری در حال حاضر جمع آوری سگ‌های ولگرد به صورت زنده گیری انجام شده که پس از جداسازی نژادهای نادر آنها، مابقی اتلاف می شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا