گوناگون

دسترسی به غار شکارچیان آسان می‌شود ‌

‌مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون از اجرای طرح ساماندهی دسترسی آسان به غار شکارچیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، حسین راعی در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان آخرین وضعیت طرح بزرگ ساماندهی بیستون گفت: حریم ملی و جهانی بیستون بیش از 50 هزار هکتار است.

وی ادامه داد: 150 اثر تاریخی در محوطه مجموعه جهانی بیستون شناسایی شده که 88 اثر آن تاکنون به ثبت ملی رسیده اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون تاکید کرد: بخشی از این 150 اثر مجموعه ثبت جهانی شده بیستون به دلایل مختلف شرایط مناسبی ندارند و نیازمند توجه و حفاظت بیشتری هستند.

راعی در ادامه چشم‌انداز بلندمدت ساماندهی مجموعه تاریخی بیستون را در قالب سه فاز تا سال 1404 عنوان کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون یادآور شد: فاز اول این طرح بزرگ ساماندهی سال 90 تا 93 و به صورت کوتاه مدت تعریف شده که برای تکمیل آن تا پایان امسال دست کم به پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: تهیه نقشه‌های نورپردازی، حفاظت فیزیکی، اجرای نورپردازی بر روی آثار تاریخی موجود، اجرای طرح ساماندهی دسترسی به غار شکارچیان، تکمیل و ادامه مسیر ساماندهی تملک کافه شیرزادی از جمله برنامه‌های تعریف‌شده در فاز اول است که باید انجام شود.

این مقام مسئول اظهارکرد: یکی از بزرگترین کارهای ساماندهی این مجموعه ثبت جهانی شده، تملک کافه شیرزادی است که حداقل برای آن به 300 میلیون تومان بودجه نیاز داریم.

راعی همچنین با بیان اینکه در فازهای بعدی تملک‌های دیگری هم داریم، خاطرنشان کرد: برای فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری به تملک بخشی از اراضی منطقه نیاز داریم که حداقل 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: فاز دوم ساماندهی از سال 94 تا 96 و میان مدت است که فعلا حدود هفت میلیارد تومان اعتبار برای آن برآورد شده است.

مدیر سایت جهانی بیستون گفت: نوررسانی و نورپردازی به 15 اثر مجموعه بیستون، لایت‌استوری فرهادتراش، تهیه و نصب دوربین‌های حفاظتی و دید در شب، ساماندهی اطراف رودخانه و استفاده ظرفیت آن، ساماندهی و استفاده از ظرفیت پارک جنگلی، راه‌اندازی موزه پیش از تاریخ منطقه، ایجاد پارک مینیاتور کتیبه‌های هخامنشی، تملک زمین‌های پایین دستی، ایجاد بستر مناسب و معرفی دیواره بیستون برای صخره‌نوردی و اجرای برنامه‌های گردشگری از برنامه‌های تعریف‌شده در فاز دوم این طرح بزرگ ساماندهی است.

راعی با اشاره به برنامه های تعریف شده برای فاز سوم طرح ساماندهی بیستون اظهارکرد: فاز سوم این طرح بزرگ ساماندهی از سال 96 تا 1404 و بلندمدت است که شامل تغییر کاربری بازپروری جنب کاروانسرای شاه عباسی به مرکز فرهنگی هنری بیستون، مرمت آثار، ایجاد کتابخانه مرکز اسناد پایگاه با قابلیت مراجعه پژوهشگران و دانشجویان، ایجاد دهکده گردشگری، ساخت سالن همایش و سخنرانی، موزه آثار تاریخی و تملک شهرک الزهرا و تغییر کاربری آن به باغ گل‌های تزیینی و دارویی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: بودجه این فاز فعلا قابلیت برآورد ندارد و تنها برای مطالعاتش تاکنون 60 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا