گوناگون

رزمایش اطفای حریق در 2 هزار هکتار از مناطق جنگلی مهدیشر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن میرعماد عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با اشاره به برگزاری رزمایش اطفای حریق جنگل و مرتع در دو هزار هکتار از مناطق جنگلی این شهرستان عنوان کرد: در این رزمایش که در مناطق صعب العبور و کوهستانی جنگلهای منطقه برگزار شد بیش از 350 نفر نیروی امدادی حضور داشتند.

وی این نیروها را اعم از، نیروهای مردمی و بسیجی، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری، هلال احمر، آتش نشانی، دانشگاه علوم پزشکی ، ارتش ، سپاه ، وزارت نیرو، نیروی انتظامی و  … نام برد و گفت: این نیروها با شرح وظیفه جداگانه و تمام تجهیزات امدادی در این عملیات مشارکت داشتند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: تأمین سریع نیازهای اساسی در زمان وقوع حادثه هدف اصلی مدیریت بحران استان در این رزمایش بود که با حضور مقامات ارشد اجرایی استان اجرا شد.

میرعماد گفت: حریق فرضی در این جنگل ها توسط نیروهای مردمی و محلی گزارش شده بود و بلافاصله با فرمان استاندار سمنان  در جلسه ستاد بحران نیروهای عملیاتی مردمی برای اطفای حریق به مناطق دچار آتش سوزی اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس و پس از اعلام حریق فرضی، ستاد بحران استان سمنان با ریاست استاندار در فرمانداری شهرستان مهدیشهر تشکیل‌ شد و در این رزمایش استانی، پس از تشکیل جلسه ستاد بحران استان، نیروهای مردمی و امدادی که در اولین فرصت با حمایت یگان حفاظت اداره کل تجهیز به ابزار اطفای حریق شده بودند به محل وقوع حریق فرضی اعزام‌ شده و مشغول خاموش کردند آتش فرضی شدند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: منطقه عمل این رزمایش جنگل های سیاه رودبار در 62 کیلومتری مهدیشهر و پوشیده از درختان سوزنی برگ اورس واقع در مناطق صعب العبور و کوهستانی است.

میرعماد با یادآوری اینکه جنگل سیاه رودبار کولیم در مهرماه سال ۸۹ دچار حریق شده بود، گفت: قریب به  ۳۲ هکتار این جنگل در سال ۸۹ خسارت‌دیده بود که بر این اساس با هماهنگی ستاد بحران این مکان برای رزمایش فرضی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: نیروهای مردمی و دهیاران و شوراهای روستاها در این رزمایش در کنار نیروهای دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مانور توان اجرایی خود را در کم‌ترین زمان به اجرا گذاشتند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این رزمایش‌ها اهتمام ویژه و گام‌های استوار مدیریت بحران استان برای کاهش اثرات بلایای طبیعی و راهی کارآمد برای آمادگی بیشتر، شناسایی نقاط قوت و ضعف برگزار شده است.

میرعماد، حفاظت و توسعه از جنگل‌های ارزشمند استان سمنان را جزو اولویت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ذکر کرد و افزود: آموزش و بکارگیری نیروهای مردمی در حفاظت از جنگل‌ها یکی از سیاست‌های اصلی مسئولان استان است.

مدیر کل ستاد بحران استانداری سمنان نیز در این نشست عنوان کرد: مسئولان برگزاری این رزمایش مدت اجرای آن را قریب پنج ساعت اعلام کرده بودند که با توجه به شرایط آب و هوای این منطقه این مانور در زمان تعیین شده و با هدف برگزاری رزمایش توانستیم اجرای دقیق سناریوهای از پیش تعیین‌شده توان و آمادگی نیروها برای اطفای حریق و امدادرسانی به موقع ارزیابی کنیم.

احمد طاهری با یادآوری اینکه شهرستان مهدیشهر در 20 کیلومتری شمال سمنان و دارای 49 هزار هکتار جنگل است افزود: 26 هزار هکتار این جنگلها را درختان اورس و سوزنی برگ و بقیه را درختان پهن برگ پوشانده است.

وی در پایان با بیان اینکه ارزیابانی از سوی ستاد بحران استانداری در این مانور حضور داشتند خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم نقاط قوت و ضعف هر مجموعه را اعلام کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا