Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت منبع تغذیه الکتریکی از خون با قابلیت شارژ

ساخت منبع تغذیه الکتریکی از خون با قابلیت شارژ در دانشگاه ییل آمریکا انجام شده است . محققان این دانشگاه ویژگی جدید در مولکول ” هم ” کشف کرده اند که می تواند بهره‌وری باتری‌های لیتیوم اکسیژن را بالاتر ببرد . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

باتری‌های لیتیوم اکسیژن منابع تغذیه الکتریکی  جدیدی هستند که حالا دیگر به علت معایب باتری‌های لیتیوم یون جایگزین آنها شده اند . نقص بزرگ باتری‌های لیتیوم یون ساخت  پراکسید لیتیوم و همچنین بازده بسیار پایین آنها است . به این دلایل محققان دانشگاه ییل تصمیم گرفتند روی پروژه ای کار کنند که این مشکلات را رفع کند .

این محققان در تحقیقات خود ویژگی جدیدی در مولکول ” هم ” در خون کشف کردند که می توان از آن به عنوان کاتالیزور برای بهبود عملکرد لیتیوم اکسیژن استفاده کرد .

در حقیقت دانشمندان دانشگاه ییل در جستجوی یک کاتالیزور قدرتمند بودند که به لیتیوم اکسید سلول اجازه می‌ دهد تا دوباره به لیتیوم یون و سپس مجدادا به اکسیژن گازی تبدیل شود.آنها توانستند این کاتالیزور را بصورت کاملا اتفاقی در خون حیوانات پیدا کنند .

ساخت منبع تغذیه الکتریکی از خون با قابلیت شارژ
مولکول هِم heme

مولکول  هِم heme  قسمت بدون پروتئین هموگلوبین می باشد که به آن گروه پروستتیک هموگلوبین می‌گویند.به عبارت دیگر  هِم یک حلقه پورفیرینی بوده که دارای یک اتم آهن دو ظرفیتی است .

دانشمندان در این پروژه تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که اگر از مولکول هِم در باتری استفاده شود، این مولکول به الکترولیت‌ هایی مبدل خواهد شد که می تواند انرژی باتری لازم برای ارائه نیروی الکتریکی را تامین کند .

ساخت منبع تغذیه الکتریکی از خون و به کار گیری آن در باتری های آینده می تواند عمر باتری را افزایش داده و البته شارژ آن را هم در مدت طولانی تری نگه دارد .

روند کلی و نتایج کامل این پروژه علمی تحقیقاتی در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است.

منبع : newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا