گوناگون

سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری برای مردم عراق چه کردند؟

چند روز است عراق درگیر بحران فراگیری در مقابله با تروریست ها شده است. از آغاز این بحران دولت عراق به رهبری نوری مالکی تلاش کرد با پارلمان به توافقی برای اعلام وضعیت فوق‌العاده دست پیدا کند که این امر همچنان اتفاق نیفتاده است. دولت نوری مالکی همچنین از آمریکا نیز برای دخالت مستقیم هوایی برای بمباران مواضع تروریست ها دعوت کرد که امریکایی ها نیز در پاسخ به درخواست نخست وزیر عراق برای کمک برای مقابله با داعش، مواضع صریحی در پیش نگرفته اند.

به گزارش «تابناک»، باراک اوباما در همین زمینه اعلام کرده است، در صورتی که منافع واشنگتن به خطر بیفتد، آماده هرگونه اقدام نظامی است و این در شرایطی است. سال ۲۰۰۳ امریکا با همراهی هم پیمانان غربی بدون داشتن مجوز شورای امنیت سازمان ملل، حمله به عراق پس از افغانستان را آغاز کرد.

این در حالی است که سال ۲۰۱۱ امریکایی ها با برگزاری مراسمی رسمی در فرودگاه بغداد واقع در منطقه سبز این شهر، رسماً به حضور نظامی خود در عراق پایان داد.

پانتا وزیر اسبق دفاع امریکا در سخنرانی در این مراسم گفت: جنگ عراق حدود ۷۵۰ میلیار دلار، ۴۵۰۰ کشته و ۳۲۰۰۰ مجروح، برای ایالات متحده هزینه داشت؛ اما وی هیچ اشاره ای به ۱۰۰ هزار کشته از شهروندان عراقی نکرد.

بیش از سه سال از آن دروان می گذرد؛ این در حالی است که جنگ و بی ثباتی در عراق همچنان ادامه دارد. در این سال ها مردم عراق شاهد حملات متعدد تروریستی، انفجارها، ناآرامی های سیاسی و دخالت های قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در این کشور بوده اند.

در چند روز اخیر کشور و مردم مظلوم عراق با پدیده ای کم سابقه به نام لشکرکشی و هجوم بی سابقه برخی گروه های تکفیری از جمله داعش به شهرهای سنی نشین این کشور برای تسویه حساب و گرفتن انتقام از مردم عراق هستیم. این گروه با حمایت های برخی کشورهای منطقه حامی تروریست و همچنین نیروهای مزدور و فریب خورده در خاک عراق توانسته اند بخشی از کشور عراق را به تصرف خود درآورند.

دولت نوری مالکی و نهادهای دینی عمدتا شیعه نیز تاکنون به رغم تلاش هایی که کرده اند، نتوانسته اند آتش تفرقه در کشورشان را خاموش کنند.

بنا بر آخرین اخبار همچنان شهرهای موصل، تکریت، دیاله، فلوجه، صلاح الدين و برخی دیگر از نقاط غربی و شمالی عراق درگیر گروه های تکفیری و تروریستی هستند.

بنا بر این گزارش، جامعه جهانی پس از دو جنگ بزرگ جهانی اول و دوم برای جلوگیری از جنگ و کشتار اقدام به تاسیس سازمان ملل متحد کردند که دیگر جهان شاهد خونریزی و افراط گرایی نباشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، یکی از ارکان این سازمان است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.

این در حالی است که  شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آنچه در عراق می گذرد، تنها در بیانیه ای اظهار تاسف کرده است. حال پرسش اینجاست که چرا شورای امنیت، اقدام عملی برای مقابله با این گروه ها در عراق نمی کند و از سوی دیگر با توجه به جنایات گروه های تکفیری در عراق از جمله هتک حرمت زنان، کشتن انسان های بی گناه و… چرا هیچ کدام از نهادهای حقوق بشری حداقل ابراز تأسف نمی کنند؟

در واقع همچنان نظام بین الملل با یک خلأ در راستای مقابله با افراط و خشونت با توجه به اینکه امروز گروه های غیر دولتی تروریستی افزایش پیدا کرده، روبه روست. پرسش جدي اينكه آيا راهکاري بین المللی وجود دارد كه پاياني براي اين گونه بحران ها باشد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا