گوناگون

سال خشک و کم آب ،قدر آب را بدانیم

81153786 5676993

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفته است که تهران در بحرانی ترین وضعیت آبی 46 سال اخیر قراردارد به گونه ای که امسال درمقایسه با سال 80 نیز که سال کم بارانی بود، وضعیت بدتر و درواقع رکورد کم آبی در تهران زده شده است.

این بیانات مدیرعامل سازمانی که متولی تامین آب برای کلان شهر تهران است حکایت از جدی شدن ورود خشکسالی و خیمه زدن آن بر سر تهران است.

ˈخسرو ارتقاییˈ با اشاره به اینکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین وضعیت 46 سال گذشته قرار دارد، افزوده است: امسال درمقایسه با سال 80 نیز که سال کم بارانی بود، وضعیت بدتر است و درواقع رکورد کم آبی در تهران زده شده است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در تهران در سال 80 بیش از 970 میلیون مترمکعب بوده است، گفته است: با وجود مدیریت مصرف، اکنون بیش از یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب مصرف آب داریم.

ارتقایی ضمن اشاره به خشکسالی دو سال اخیر، بارش های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 32 درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته عنوان کرد ه و اظهار داشته است: کاهش بارش ها، افزایش تبخیر و افزایش نفوذ آب در زمین موجب کاهش رواناب ها شده است.

وی حجم کنونی آب موجود در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو را به ترتیب 117، 53، 47، 197 و 120 میلیون مترمکعب عنوان کرده و گفته است: حجم مخزن این سدها در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 166، 70، 90، 192 و 142 میلیون مترمکعب بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی 534 میلیون مترمکعب است، اظهار داشته است: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال 760 میلیون مترمکعب بود که نشان از کاهش 226 میلیون مترمکعبی درمقایسه با زمان مشابه پارسال دارد.

وی ادامه داده است: این درحالی است که پارسال سال کم بارانی درمقایسه با مدت مشابه درازمدت در تهران بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه در دهه گذشته به خاطر افزایش جمعیت، افزایش ساخت و ساز و بالارفتن بهداشت عمومی هر سال تقریبا سه درصد افزایش مصرف وجود داشته است، گفت: در زمان کنونی میزان سرانه تولید آب در تهران برای هر نفر 370 لیتر در شبانه روز و میزان مصرف 320 لیتر برای هر نفر است و این درحالی است که نرم جهانی مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر 150 لیتر است.

وی میزان آب به حساب نیامده را 26 درصد عنوان کرد و گفت: اکنون در تهران مصرف آب دو برابر نرم جهانی است.

ارتقایی با بیان اینکه با نیم لیتر آب هم می شود وضو گرفت، گفت: این درحالی است که عده ای برای وضو گرفتن دقت لازم را به عمل نمی آورند و گاهی برای وضو گرفتن چهار تا 4.5 لیتر آب مصرف می کنند.

وی به مردم توصیه کرد: در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، شستن حیاط و شست وشوی خودرو در مصرف آب صرفه جویی کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اظهار داشت: مصرف آب تهران در زمان کنونی از 2.7 میلیون مترمکعب به 2.81 میلیون مترمکعب رسیده است و در صورت افزایش دما، این میزان مصرف به 3.4 میلیون مترمکعب در یک روز هم می رسد.

وی با بیان اینکه در رودخانه کرج در ثانیه 10 مترمکعب آب عبور می کند، گفت: در زمان پیک، مصرف تهرانی ها 40 مترمکعب در ثانیه است که درواقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد.

ارتقایی درباره تمهیدهای اندیشیده شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست های منظمی با ریاست قائم مقام وزیر نیرو در این باره برگزار شده است.

وی ابراز امیدواری کرده: در ماه‎های آینده تصفیه خانه هفت تهران وارد مدار بهره برداری شود.

ارتقایی گفت: برنامه ریزی شده است که 220 میلیون مترمکعب از شرق و 350 میلیون مترمکعب از سد امیرکبیر و طالقان وارد تهران شود و چاره اندیشی شده است که مابقی آب موردنیاز از منابع آب زیرزمینی تامین شود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده است که 70 میلیون مترمکعب از محل مدیریت مصرف و صرفه جویی، آب ذخیره شود، گفت: با این وجود اگر مصرف کنترل نشود، دچار کمبود خواهیم شد.

ارتقایی تصریح کرد: بخشی از این صرفه جویی به اعمال فشار شبکه، کاهش نشتی ها و بخشی هم به مصرف کنندگان مربوط می شود.

وی بیان کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که بارش های فصل بهار با 25 درصد کاهش درمقایسه با درازمدت مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گفته است: در روزهای اخیر با توجه به گرم شدن هوا 220 هزار مترمکعب به مصرف آب در تهران افزوده شده و در روزهای گذشته مصرف آب از مرز 2 میلیون و 800 هزار مترمکعب گذشته است.

ˈمحمد پرورشˈ افزوده است: طبق برنامه ریزی های انجام شده امسال در شهر تهران یک میلیارد و 35 میلیون مترمکعب و در استان تهران یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعب آب تولید می شود، درحالی که مصرف آب تهران در روزهای گذشته به دو میلیون و 800 هزار متر مکعب رسیده است و برای عبور موفق از تابستان و حتی زمستان امسال نیاز به مشارکت مردم داریم.

وی با بیان اینکه نیاز به صرفه جویی 10 تا 15 درصدی در شهر تهران و 20 درصدی در استان تهران داریم، افزود: در روزهای آینده که کولرهای آبی به کار می افتند، با افزایش مصرفی معادل 400 هزار مترمکعب روبرو خواهیم شد که به همین علت در برخی مناطق اگر صرفه جویی نشود، مجبور هستیم فشار آب را مدیریت کنیم.

پرورش با بیان اینکه 91 درصد مشترکان شهر تهران مشترکان مسکونی هستند، ادامه داد: خواهش ما این است که مردم صرفه جویی را جدی بگیرند.

وی درباره سناریوهای مختلف مدیریت فشار، گفت: با توجه به اینکه هوا رو به گرم شدن است، نخستین کار ما مدیریت مصرف و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است تا بتوانیم مشارکت مردم را بیش از پیش افزایش دهیم.

پرورش در پایان از پیگیری دریافت مجوز برای برخورد قانونی با مشترکان پرمصرف و قطع انشعاب آنان خبر داد.

این هشدارهای جدی می طلبد که از سوی شهروندان جدی تر تلقی شده و عزم خود را جزم کنند و از هدردادن این نعمت الهی برحذر باشند.

تهرام564/9977

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا