گوناگون

سد گلورد نکا مازندران در اواخر سال جاری آبگیری می شود

81219669 5792939

ˈمحمدابراهیم یخکشیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، میانگین پیشرفت فیزیکی سد گلورد در زمان حاضر را71 درصد اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهرهای نکا ، بهشهر و روستاهای مسیر ، آب 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیز تامین می شود.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای احداث سد گلورد مازندران را بالغ بر یکهزار و 200 میلیارد ریال ذکرکرد و افزود: تکمیل و بهره برداری از این طرح نیازمند یکهزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است و در نظر است این میزان اعتبار از محل اعتبارات عمومی ، اوراق مشارکت و فاینانس داخلی تامین شود.

وی همچنین با اشاره به نقش سد گلورد در کنترل سیلاب های منطقه ، اظهارداشت: در چند سال گذشته در شهرستان نکا سیلاب های مختلفی بوقوع پیوسته است که امیدواریم با بهره برداری از این سد بزرگ ، شهر نکا و روستاهای پائین دست نیز در مقابله با سیلاب ایمن شود.

وی با برشمردن ویژگی ها و قابلیت های دیگر این سد در زمینه گردشگری و تولید انرژی برق ابی، سد گلورد را پنجمین سد با رویه بتنی در کشور ذکرکرد و گفت: احداث اینگونه سدها به لحاظ فنی که پیچیده تر از دیگر سدها است به دست متخصصان کشورمان طراحی و اجرا می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با تشریح وضعیت منابع آب شرق استان گفت : با توجه به اینکه نیازهای آبی در بهشهر و نکا بیش از منابع تامین آب است بر همین اساس این مناطق از نظر منابع تامین آب با مشکلات و محدودیت هایی مواجه است.

یخشکی ادامه داد: برای تامین آب آشامیدنی شهرهای نکا و بهشهر علاوه بر احداث سد گلورد، در نظر است در دراز مدت بخشی از آب مناطق غربی استان به سد گلورد انتقال یابد.

یخشکی گفت: همزمان با احداث این سد ، شبکه آن نیز در حال اجرا است که با آبگیری و رها سازی آب از سد گلورد ، مشکلات موجود به ویژه در بخش کمبود آب آشامیدنی رفع خواهد شد.

وی مازندران را استانی پرجمعیت و با اراضی کشاورزی زیاد و بسیار حاصلخیز توصیف کرد و گفت: برای تامین نیاز آبی استان در شرایط فعلی حداقل 30 درصد از آبهای سطحی استان باید در پشت سد ها ذخیره شود تا در شرایط بحرانی بتوان بدون دغدغه آب را در این استان مدیریت کرد.

سد گلورد در 50 کیلومتری جنوب نکا واقع شده است.

هم اکنون در مازندران 10 سد با حجم تنظیم 400 میلیون مترمکعب وجود دارد که این رقم حدود 10 درصد از آبهای سطحی استان را شامل می شود که با بهره برداری از سه سد جدید در دست اقدام و همچنین 10 سد در دست مطالعه این رقم به 8/1 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد که معادل حدود 40 درصد از آبهای سطحی استان را شامل می شود.

مازندران دارای 147 شاخه رودخانه ، یکهزارو 798 سردهنه کشاورزی ،48 رشته قنات ، هفت هزارو 394 دهنه چشمه و763 قطعه آببندان است.

بیش از 70 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز در استان مازندران وجود دارد که به طور میانگین سالانه حدود 2/1 میلیارد مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.ک/3

2501/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا