گوناگون

شش هزار راس دام سنگین در مهاباد علیه بیماری لمپی اسکین مایه کوبی شدند

81198260 5755862

بایزید حسن پور روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران مهاباد که با حضور جمعی از مسوولان اجرایی این شهرستان افزود: مایه کوبی دام های سنگین در این شهرستان با همکاری هفت اکیپ به صورت رایگان انجام شده و دو اکیپ شناسایی نیز به مناطق مختلف اعزام شده اند.

وی اضافه کرد: این شبکه در آمادگی کامل برای مقابله با این نوع بیماری قرار دارد و در صورت نیاز تمامی دام های سنگین این شهرستان از جمله گاو، گوساله و گاومیش مایه کوبی می شوند.

حسن پور یادآور شد: شیوع این بیماری در بین دام های برخی از شهرستان های جنوب استان مشاهده شده است از این رو ضرورت دقت و مراقبت برای پیشگیری از انتقال این بیماری بسیار الزامی است.

وی گفت: این بیماری ویروسی عامل مشترک بین انسان و حیوان نیست و فقط از دام به دام منتقل می شود و در صورت شیوع آن می تواند خسارات زیادی داشته باشد.

حسن پور با بیان اینکه این بیماری ویروسی با علایم خاص توان شیوع بالایی در مدت زمان کوتاهی دارد افزود: این بیماری از طریق پشه های گزنده به صورت مکیدن خون از دام به دام دیگر انتقال پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مواردی از این نوع بیماری در مهاباد مشاهده نشده گفت: اگر کانونی در این زمینه یافت شود به شعاع پنج کیلومتر از نقطه مذکور عملیات معدوم سازی صورت می گیرد.

سرپرست فرمانداری ویژه مهاباد نیز در این جلسه گفت: باید همه مسوولان دست اندرکار به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند و تمامی امکانات برای پیشگیری از شیوع این بیماری به کار گرفته شود.

جعفر کتانی با اشاره به تشکیل کارگروه های آموزش، اطلاع رسانی و امداد رسانی در ستاد مدیریت بحران این شهرستان افزود: وظایف این کارگروه ها باید دوباره تعریف شود و انجام کارهای کارشناسی در موارد مختلف به این کارگروهها واگذار شود.

وی یادآور شد: اعضای ستاد بحران نیز باید هماهنگی و انسجام بیشتری داشته باشند تا در مواقع بحران بهترین راهکار را در کمترین زمان ممکن اتخاذ کنند.

در ادامه این جلسه اعضای کارگروه نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص برنامه ریزی های ستاد مدیریت بحران مطرح کردند.

لمپی اسکین گونه ای بیماری ویروسی گاوی با نشانه های تب بالا، ریزش آب از چشم، افزایش ترشح های بینی، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و مهمتر از همه ظهور ندول های جلدی در تمام نقاط بدن گاو است که این ضایعه ها حتی به ناحیه حنجره و نای و دستگاه گوارش نیز گسترش می یابد.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و دارای 276 هزار راس دام است که از این تعداد 26 هزار راس را دام سنگین تشکیل می دهند.

7512/584/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا