Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

عادت های خطرناک در رانندگی را بشناسیم و آن ها را کنار بگذاریم ؟

عادت های خطرناک در رانندگی کم نیستند چرا که همه ما می دانیم به هنگام رانندگی کارها و حرکاتی را نباید انجام دهیم  اما با وجود اینکه می دانیم باید درست رانندگی کرده و از کارهای خطرناک هم پرهیز کنیم ، باز هم شاهد هستیم که سالانه هزاران نفر کشورمان و البته میلون ها نفر در دنیا بر اثر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در تصادف ها جان شان را از دست می دهند.

البته باید گفت که در کنار عادت های خطرناک در رانندگی، و البته باید به یاد داشته باشیم که رانندگی درست هم ، خیلی راحتر از رانندگی خطرناک است. چرا که با رعایت نکات کوچک می توان از تصادف های مرگبار جلوگیری نمود. به همین دلیل بعضی از عادت های خطرناک در رانندگی در حقیقت عادت هایی هستند که به راحتی می توان آن ها را کنار گذاشت.

با این حال امروز در میهن پست می خواهیم شما کاربران را با عادت های خطرناک در رانندگی که می تواند روزی جان هرکسی را به خطر بیندازد را به شما معرفی کنیم.

گفت و گوهای گرم سرنشین و راننده و بر عکس : یکی از عادت های خطرناک در رانندگی ، گفت و گوهای گرم سرنشین و راننده و بر عکس آن است که گاهی این بحث ها به هیجان و گاهی هم به مشاجره کشیده می شود .که در هر صورت می تواند باعث برهم زدن وضعیت معمول در خودرو شود.

عادت های خطرناک در رانندگی

عصبانیت هنگام رانندگی : زمانی رئیسی داشتم که بسیار آرام و متین بود، اما هروقت برای رفتن به جلسه ای در جاده بودیم، ناگهان به یک فرد عصبانی و خشمگین تبدیل می شد. به راحتی از دیگران سبقت می گرفت و به رانندگان دیگر بد وبیراه می گفت، و ازآنجاییکه فرد آرامی بود، رفتارش برایم بسیار عجیب و ناخوشایند بود.

عادت های خطرناک در رانندگی

افرادی که در جاده عصبی و خشمگین می شوند، درست رانندگی نمی کنند.اما چرا در حین رانندگی عصبی می شویم؟ از لحاظ روانشانسی، در حین رانندگی تمام رانندگان درماشین های خود پنهان شده اند و جالب است که وقتی انسان خود را پشت چیزی پنهان کند و حس کند دیده نمی شود، رفتارهای غیر انسانی نشان می دهد.

اگر درکنار شما فرد دیگری نشسته باشد شاید بتوانید خود را کنترل کنید، اما درحالت کلی دراین مواقع آرام شوید، نفس عمیق بکشید و به عصبانیت تان اجازه ندهید که بر شما غلبه کند.

نداشتن تمرکز هنگام رانندگی : رانندگی آرام کار سختی نیست.فقط باید بر جاده تمرکز کنید و اجازه ندهید که یک پیامک یا تلفن حواستان را پرت کند. هوشیاری تنها چیزی است که جان تان را نجات می دهد و نمی گذارد که شما هم جز آمار و ارقام باشید.

عادت های خطرناک در رانندگی

پس کمربند ایمنی خود را بسته، و تمام چیزهایی را که حواستان را پرت می کند کنار بگذارید، و سپس خواهید دید که جایی برای نگرانی وجود ندارد.

رانندگی در حین خواب آلودگی : رانندگی درحین مستی بسیار خطرناک است، زیرا الکل واکنش شما را کند نموده و تمرکزتان را کاهش می دهد.اما رانندگی درحین خواب آلودگی نیز همین تاثیرات مشابه را دارد.آمارهای جاده ای نشان می دهد که رانندگی در حین خواب آلودگی در جاده و بزرگ راه ها بیشتر دیده می شود، و متاسفانه احتمال رخ دادن تصادفات مرگبار در این مکان ها بیشتر است. بیشتر تصادفات رخ داده در اثر خواب آلودگی در مردان جوان دیده شده است.

عادت های خطرناک در رانندگی

اگر خواب تان می آید، ماشین را نگه داشته و استراحت کنید. شاید خوابیدن در ماشین به راحتی خوابیدن در تخت نباشد، اما حداقل از خوابیدن برای همیشه بهتر است.

نبستن کمربند ایمنی : به مرور زمان خودروها ایمن تر می شوند، اما هیچ چیز مانند کمربند ایمنی جان شما را نجات نخواهد داد.آمار نشان داده که تنها در سال 2014 ، کمربند ایمنی جان 12 هزار 802 نفر را نجات داد، درحالی که کیسه های هوا این تاثیر را ندارند، درنتیجه جایگزین خوبی نخواهند بود. اما باوجود این نتایج، بیشتر افراد فکر می کنند که برای استفاده از کمربند ایمنی پیر شده اند و یا استفاده از آن اذیت شان می کند.

عادت های خطرناک در رانندگی

اگر به استفاده از آن عادت ندارید، سعی کنید ازاین به بعد عادت کنید. همیشه کمربند ایمنی تان را ببندید، حتی اگر می خواهید مسافت کمی را رانندگی کنید. اگر همیشه از آن استفاده کنید به عادت تبدیل می شود . بنابارین اگر به آن عادت کنید، بجای اینکه استفاده از آن اذیت تان کند، نبود آن اذیت تان می کند. و این نشانه خوبی است.

عواملی که حواس تان را پرت می کند : منظورمان فقط تلفن همراه نیست، کارهایی مانند غذا خوردن و صحبت کردن حواس شما را پرت کرده و احتمال تصادفات را افزایش می دهد. درحقیقت بیشترین دلیل حواس پرتی و تصادف، سروصدای کودکان و تلاش والدین برای آرام کردن آن ها است.

عادت های خطرناک در رانندگی

این عوامل که حواس راننده را پرت می کنند، سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشانند، اما انقدر بزرگ نیستند که نتوانیم آن ها را کنترل کنیم. اگر تلفن ضروری داشتید، ماشین را متوقف کرده و صحبت کنید.هرکاری که می خواهید انجام دهید فقط برهمان کار تمرکز کنید، حالا چه رانندگی باشد، کار باشد و یا هرچیز دیگری…

چرت زدن پشت فرمان : رانندگی درحین مستی بسیار خطرناک است، زیرا الکل واکنش شما را کند نموده و تمرکزتان را کاهش می دهد.اما رانندگی درحین خواب آلودگی نیز همین تاثیرات مشابه را دارد.آمارهای جاده ای نشان می دهد که رانندگی در حین خواب آلودگی در جاده و بزرگ راه ها بیشتر دیده می شود، و متاسفانه احتمال رخ دادن تصادفات مرگبار در این مکان ها بیشتر است. بیشتر تصادفات رخ داده در اثر خواب آلودگی در مردان جوان دیده شده است.

عادت های خطرناک در رانندگی

اگر خواب تان می آید، ماشین را نگه داشته و استراحت کنید. شاید خوابیدن در ماشین به راحتی خوابیدن در تخت نباشد، اما حداقل از خوابیدن برای همیشه بهتر است.

بی توجهی به صداهای غیر معمول خودرو : با شنیدن اولین صدای مشکوک در بخش‌های مختلف خودرو، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید. بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته ( مثلاً گوش دادن به موزیک با صدای بلند) صداهای مشکوک و گاهی عجیب خودرو را نادید می‌گیرند و معمولا پس از مدتی با خرابی اساسی خودرو در کنار جاده روبرو می‌شوند.

عادت های خطرناک در رانندگی

بنابراین احتمال اینکه در این مرحله مشکلات خودرو زیاد شده باشد و راننده نتواند آن را حل کند بسیار بالا است. پس از خرابی، برای توقف خودرو در شانه‌ی جاده به‌صورت زیر اقدام کنید.

ترمز مداوم در سراشیبی : بیشتر رانندگان هنگام حرکت در جاده‌های سراشیبی با نگه‌ داشتن پدال ترمز در حالت فشار کم، آمادگی لازم را برای ترمزگیری شدیدتر و حفظ سرعت در یک محدوده‌ی خاص را فراهم می‌کنند. این عمل فشار زیادی به ترمزها وارد می‌کند؛ دمای سیستم ترمز به‌سرعت بالا رفته و لنت‌ها و دیسک‌ها ازبین می‌روند.

عادت های خطرناک در رانندگی

بنابراین برای جلوگیری از سرعت زیاد در سراشیبی، با دنده‌ی کمتر یا اصطلاحاً دنده سنگین وارد سراشیبی شوید. هرچه دنده کمتر باشد، نهایت سرعت خودرو پایین‌تر می‌رود و نیازی به فشردن مداوم پدال ترمز نیست. پس از قرار دادن خودرو در دنده‌ی کمتر، از صدای زیاد پیشرانه حراس نداشته باشید چراکه این صدا کاملا طبیعی است. جالب است بدانید که بسیاری از رانندگان مسابقات اتومبیلرانی برای پیچیدن در پیست و رسیدن به سرعت مطلوب، از این روش استفاده می‌کنند.

قرار دادن دست روی دسته دنده : بسیاری از رانندگان عادت دارند که بدون توجه به لزوم تعویض دنده، دست خود را روی دسته‌ دنده قرار دهند. این عمل به چند دلیل نامناسب است؛ اول اینکه در هنگام راننگی باید با دو دست فرمان را نگه داشت تا در شرایط خطرناک، کنترل خودرو امکان‌پذیر باشد.

عادت های خطرناک در رانندگی

بنابراین با اینکه قرار دادن دست روی دسته‌دنده چندان وزن و فشار زیادی ندارد، اما همین مقدار اندک اما با فشار مداوم، به دنده‌ ها و تنظیم‌کننده‌ های حساس گیربکس لطمه می‌زند و در بلندمدت تعویض دنده‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

بدون توجه به اتوماتیک یا دستی بودن گیربکس خودرو، خرابی این سیستم پیچیده مشکلات زیادی به همراه دارد و احتمالاً برای تعمیر آن باید هزینه‌ی زیادی پرداخت کرد. باتوجه به این نکات، بهتر است در هنگام رانندگی هر دو دست را به فرمان بسپارید تا دسته‌ دنده‌ی کوچک و آسبی‌ پذیر.

عدم استفاده از ترمز دستی : بدون توجه به دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس خودرو و شیب‌دار یا صاف بودن جاده، همیشه پس از پارک خودرو، ترمزدستی را فعال کنید.

عادت های خطرناک در رانندگی

بنابراین هنگام پارک خودروهای با گیربکس اتوماتیک در سطح شیب‌دار، فشار زیادی به دنده‌ی قفل در محور بیرونی گیربکس وارد می‌شود. برای پارک مناسب این نوع خودروها، ابتدا پدال ترمز را نگه دارید؛ سپس دسته دنده را در وضعیت P قرار دهید، ترمزدستی را فعال کرده و در پایان پدال ترمز را رها کنید.

گاز دادن به قبل از گرم شدن موتور : بیشتر خودروهای مدرن به گرم کردن نیازی ندارند، اما باید به‌ خاطر داشته باشید که قبل از فعال شدن آمپر و نشان دادن درجه‌ی حرارت، نباید بیش از 2 هزار دور بر دقیقه به پیشرانه فشار آورد.

عادت های خطرناک در رانندگی

با این حال در شرایط آب‌ و هوای برفی و یخ‌ زدگی، توصیه می‌شود قبل از حرکت حتما 1 تا 2 دقیقه خودرو در حالت ساکن روشن باشد تا دمای پیشرانه بالا برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا