گوناگون

عرضه «پژوهشی در فلسفه علم دانشمندان مسلمان» در بازار نشر

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب، پنجمین عنوان از مجموعه علم‌شناسی انتشارات سروش است. مولف کتاب در 8 بخش، رهیافت‌های پنج‌گانه تمدن اسلامی در علم‌شناسی را با مرور آثار فلاسفه‌ای چون فارابی، ابن‌سینا، ابن‌رشد، خواجه نصیر، فخر رازی، ملاصدرا، علامه طباطبایی و… را در مقام تطبیق یا تکمیل بحث مطرح کرده و رهیافتی تلفیقی ارائه می‌کند.

مولف با بررسی آرای فلاسفه مذکور و همچنین آرای فلاسفه قدیم یونان به ویژه ارسطو کار خود را انجام داده است.

IMG12255106

کتاب 8 فصل کلی دارد که این فصول با عنوان نگاره، نامگذاری شده‌اند. به این ترتیب عناوین نگاره اول تا هشتم به این ترتیب است:‌ «رهیافت‌های پنج‌گانه تمدن اسلامی در علم‌شناسی»، «چیستی موضوع علم»، «کارکردهای موضوع علم»، «مفهوم‌سازی عوارض ذاتی»، «ساختار منطقی مسائل علم درباره موضوع علم»، «چیستی موضوع فلسفه»،‌ «تعریف و اثبات موضوع علم و فلسفه» و «فلسفه در مقام تعریف، فلسفه در مقام تحقق».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

ارسطوشناسان، مسئله چیستی موضوع فلسفه را جدی انگاشته و امور متفاوتی را موضوع فلسفه ارسطو عنوان کرده‌اند. این گوناگونی و پراگندکی، ناشی از تنوع در تعابیر خود ارسطوست. راس، برای موضوع مابعدالطبیعه ارسطو، به جوهر و جوهر نامحسوس اشاره دارد. اکریل در جایی موضوعات محوری فلسفه ارسطو را، اشیا و کیفیات، ماده و تغییر، اسمای شمردنی و کلمات جمع، موضوع و محمول ذکر می‌کند و در جای دیگر به موجود من حیث هو موجود اشاره دارد. نوسباوم تنها مسئله محوری مابعدالطبیعه ارسطو را چیستی جوهر می‌داند.

ماجد فخری فلسفه ارسطو را بررسی مبادی و علل نخستین می‌انگارد. عبدالرحمان بدوی موضوع اصلی مابعدالطبیعه ارسطو را در جایی جوهر و در جای دیگر موجود بماهو موجود می‌داند.

شوگلر، ارسطوشناس آلمانی،‌ موضوع اصلی همه متافیزیک ارسطویی را مفهوم خدا می‌داند و تنها جوهر حقیقی و موجود بماهو موجود واقعی را، که متافیزیک در جست‌وجوی آن است، خدا معرفی می‌کند…

این کتاب با 232 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 11 هزار تومان منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا