گوناگون

علل بیکاری از نگاه یک جامعه‌شناس

یک جامعه‌شناس با تشریح مهم‌ترین علل بیکاری در جامعه بر رفع موانع و توسعه فرهنگ کار تاکید کرد.

مهدی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به تبعات بیکاری در جامعه توضیح داد: بیکاری یکی از آسیب‌های جدی در جامعه به شمار می‌رود که تبعات ناگواری در پی دارد و ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها در بیکاری نهفته است.

این جامعه شناس متذکر شد: بیکاری زائیده عوامل مختلفی در جامعه است که باید مسئولان و حتی مردم در جامعه در جهت از میان بردن بیکاری سهیم باشند تا شاهد کاهش ناهنجاری‌های موجود باشیم. یکی از عوامل مهم، فقدان مدیریت منابع انسانی است به طوری که بی‌توجهی به جایگاه نیروی انسانی در چرخه‌های صنعت و تولید و خدمت رسانی موجب می‌شود ظرفیت‌های انسانی بدون هیچ‌گونه مدیریتی مورد بی‌توجهی قرار بگیرند.

زارعی خاطرنشان کرد: نداشتن مهارت‌های لازم برای اشتغال از مهمترین عوامل بیکاری است تا جایی که نیروی انسانی بدون پشتوانه‌های لازم در کسب مهارت‌ها، انگیزه‌ای برای کار ندارد و ترجیح می‌دهد مصائب و مشکلات بیکاری را تحمل کند.

وی در خصوص عوامل افزایش بیکاری گفت: یکی از دغدغه‌های موجود، توقعات بالای جوانان از زندگی است و گاه می‌خواهند راه هزار ساله را یک شبه بپیمایند و چون توقع بالایی دارند تن به هر شغل و کاری نمی‌دهند.

این جامعه شناس افزود: عدم تطبیق میان تحصیلات و نیازهای جامعه در اشتغال از دیگر عوامل مهم در بیکاری است به طوری که بسیاری از جوانان با داشتن تحصیلات عالی و عدم تطابق میان نیازهای جامعه بیکار می‌مانند چرا که با تحصیلات و آموخته‌های خود حاضر به کار در هر شغل و منصبی نیستند و این امر بیکاری در جامعه را تشدید می‌کند.

وی، پرت سرمایه‌های موجود را یکی از عوامل مهم دیگر برشمرد و بیان کرد: جهت ندادن به سرمایه‌های مردم و یا خوابانیدن سرمایه‌ها در بانک‌ها بدون توجه به کارآفرینی و اشتغالزایی در جامعه به افزایش بیکاری دامن می‌زند، در صورتی که می‌توان در قالب شرکت‌های تعاونی بسترهای لازم جهت اشتغال را فراهم کرد و سرمایه‌ها را در مسیری مشخص به کار برد.

زارعی اظهار کرد: از آسیب‌های مهم افزایش بیکاری در جامعه، نبود فرهنگ کار و تلاش است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزشهایی را در خصوص کار و کارآفرینی در مدارس و از دوران کودکی ارائه می‌دهند و کار مقوله‌ای ارزشمند در این جوامع به شمار می‌رود و بیکاری به شدت مذموم است. در اسلام منابع ارزشمندی در مذمت بیکاری و اهمیت کار در زندگی و تامین معیشت وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم آثار مهم کار در زندگی از منظر دین را به خوبی در جامعه تبیین کنیم.

این جامعه شناس در خصوص برخی آسیب‌های روانی و روحی در گسترش بیکاری در جامعه ادامه داد: افسردگی، بیماری‌های روحی، احساس پوچی و نداشتن انگیزه در زندگی موجب می‌شود جوانان علاقه‌ای برای کار نداشته باشند. بیکاری ممکن است حتی افراد را به سمت اعتیاد سوق دهد که خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیارانه عمل کنند.

وی تصریح کرد: وجود برخی از قوانین در استخدام ممکن است انگیزه کار را بگیرد. برای نمونه ممکن است برخی از افراد دارای سوء سابقه در گذشته باشند اما با گذشت سالها و حتی تغییر نگرش و روش در زندگی اصلاح شده باشند اما با موانعی در ارتباط با اشتغال مواجه باشند که دراین زمینه لازم است طبق شرایط فعلی صلاحیت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا